توسعه ۱۲۰۰ هکتاری در کمربند سبز شهر مشهد

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: به مناسبت ۱۵ اسفندماه (روز درختکاری) در طلیعه توسعه یک هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز مشهد هستیم و بیش از ۴۰۰ هزار اصله درخت در این عرصه تا پنج ماه آینده کاشته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا سلامی امروز _جمعه ۱۵ اسفندماه ۹۹_ در آئین رونمایی از مجموعه‌های باغ زندگی و باغ خاطره، با گرامیداشت روز درختکاری، اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت محیط زیستی شهرها مناسب نیست و علیرغم اینکه در بسیاری از کشورها و شهرهای مختلف، میزان توسعه یافتگی بر اساس توسعه درختکاری‌ها و فضاهای سبز شهری است، همچنان در برخی شهرها و کشورها توسعه ساخت و سازها، راه‌ها و جاده‌ها در دستور کار است از این رو کلانشهرهای آلوده با توجه به نرخ رشد جمعیت شرایط زندگی را برای انسان‌ها دشوارتر کرده است.
وی اشاره به تاکید و سفارش‌های امامان معصوم (ع) بر اهمیت درخت و درختکاری، تصریح کرد: خوشبختانه با همت و درایت شورای اسلامی شهر و شهرداری در این دوره مدیریت شهری، توسعه فضای سبز، درختکاری‌ها و توسعه زیرساخت‌های آن امیدوار کننده بوده است.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ادامه داد: در حال حاضر حدود پنج هزار و ۶۸۰ هکتار فضای سبز در شهر مشهد وجود دارد که یک هزار و ۲۰۰ هکتار آن در این دوره مدیریت شهری اجرا شده است.

افزایش ۳ مترمربعی فضای سبز مشهد

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ پارک از ۶۶۶ پارک کلانشهر مشهد در سال‌های اخیر احداث شده است، گفت: ۹۰۰ هکتار کمربند سبز مشهد در طول دو سال و نیم اخیر اجرا شده و سرانه فضای سبز این کلانشهر در این دوره از ۱۴.۲ متر مربع به ۱۷.۳ مترمربع رسیده و حدود سه متر مربع افزایش یافته است.
سلامی افزود: رشد سرانه فضای سبز در حالی اتفاق افتاده که افزایش یک مترمربع سرانه فضای سبز با توجه به جمعیت نیاز به زیرساخت‌های زیادی از جمله تأمین زمین، تأمین آب و منابع مالی دارد و علیرغم اینکه تملک زمین برای احداث فضای سبز با مشکلات زیادی همراه است، اما خوشبختانه این اتفاقات خوشایند رقم خورد.

وی اظهار کرد: در طول سال‌های اخیر پروژه‌های خوبی از جمله پارک امید در منطقه شش به عنوان منطقه‎ای کمتر برخوردار، پارک جلوخان، کوه پارک، پارک کم نهاده، پارک ریحانه، مناسب‎سازی پارک‌های بانوان و پارک دانش، ایجاد پارک‌های موضوعی، توسعه بولوار نماز، پارک بهار و پارک‌های محلی در مشهد انجام شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با بیان اینکه در سال‌جاری علی‌رغم شرایط سخت کرونایی پارک‌های بزرگی همچون پارک طبیعت و خانواده و پارک شهرستانی ۷۳ هکتاری انتهای برج ۱۳، پارک آبشار به عنوان پارک‌های شهری و فراشهری در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: در حال حاضر تعدادی از این پارک‌ها در دست اجرا بوده و تعدادی دیگر آماده بهره ‎برداری است که در این راستا بر خود لازم می‌دانم از حمایت‌ها، همکاری و تلاش‌های شورای شهر و شهردار مشهد، معاونت خدمات شهری، پیمانکاران، کارشناسان و کارگران تشکر و قدردانی کنم.

وی ادامه داد: به مناسبت ۱۵ اسفندماه (روز درختکاری) در طلیعه توسعه یک هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز در کمربند سبز مشهد هستیم و بیش از ۴۰۰ هزار اصله درخت در این عرصه تا پنج ماه آینده کاشته خواهد شد.

تولید منابع آبی پایدار برای آبیاری فضای سبز

سلامی با بیان اینکه در کمربند سبز مشهد د حال حاضر حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار درخت وجود دارد و کاشت ۴۰۰ هزار اصله درخت به معنای ۲۵ درصد آن میزانی است که تا امروز وجود داشته است، گفت: ۵۰ درصد درختانی که در کمربند سبز مشهد کاشته شده مثمر و از نوع سنجد و عناب است که آثار زیست محیطی آنها فراتر از درختان زینتی است.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فضاهای سبز شهری نیاز به زیرساخت‌هایی از جمله تأمین منابع آبی دارد، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر پیش بینی‌های لازم انجام شده تا در آینده دچار چالش و مشکل نباشیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد ادامه داد: در کلانشهر مشهد با تولید منابع آبی پایدار و غیرشرب و ایجاد تصفیه‌های محلی و فاضلاب، انجام مطالعات آبخیزداری و استفاده از روان آب‌ها و چاه‌های خارج از رده برای مصرف شرب، منابع آبی مورد نیاز برای وضع موجود و توسعه آینده جهت رسیدن به سرانه مطلوب و حداقلی برای این شهر به عنوان دومین کلانشهر آلوده کشور را تأمین کردیم.

تقویت و توسعه مشارکت‌های مردمی

وی اظهار کرد: شهرداری مشهد برای تقویت و توسعه مشارکت‌های مردمی به محیط زیست و غنای این فرهنگ اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار داده و دو رویداد جدید «مجموعه‌های باغ زندگی و باغ خاطره» را با مشارکت مردم رونمایی می‌کند.

سلامی با بیان اینکه در ارتباط با باغ خاطره از اول اسفندماه ثبت نام شهروندان از طریق سامانه Gsms.mashhad.ir آغاز شده و در حال انجام است، افزود: در قالب این طرح افراد در چهار محور فرزندان، تازه متولدین، اهدا کنندگان عضو و حامیان پیوند و متوفیان می‌توانند اقدام به کاشت درخت و پلاک گذاری شخصی کنند.

وی تصریح کرد: جمعه پایان هر ماه از ثبت نام کنندگان دعوت می‌شود تا در سایت انتخاب شده درخت ثبت، پلاک‎ گذاری انجام و شناسنامه صادر شود؛ البته QR کد روی پلاک وجود دارد که مشخصات صاحب درخت بر روی ثبت خواهد شد، حتی زندگینامه فرد نیز بر روی QR کد قابل مشاهده خواهد بود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: برای اجرای طرح استفاده از آب‌های خاکستری و استفاده از آب باران نیز طرح دیگری در دست اقدام است تا شهروندان از این آب‌ها برای فلاش تانک منازل یا آبیاری درختان حیاط منزل و مقابل منازل خود استفاده کنند.

کد خبر 479219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.