انسان با کاشت هر نهال به پیشواز بهار می‌رود

شهردار قم گفت: احترام به طبیعت و درخت به نوعی نشان دهنده سطح آگاهی، عمق بینش و فرهنگ بالاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید مرتضی سقائیان نژاد در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

"درخت این تجلی لطف الهی، نقش‌های مهمی در تأمین امنیت طبیعت و حیات بشری دارد. شکوفه‌ها نوید بخش بهارهستند و نشان می‌دهند که انسان هم تا زنده است می‌بایست شروعی دوباره را رقم زند و از طبیعت بیاموزد. مشارکت حداکثری در کاشت درخت موجب کاهش آلودگی هوا، افزایش فضای سبز و زیباسازی محیطی می‌گردد و این نکته باید یادآور شود که ترویج فرهنگ حفظ و نگهداری درخت از کاشت نهال مهم‌تر است. درختکاری در ایران پیشینه‌ای تاریخی دارد و با گذر زمان و صنعتی شدن هرچه بیشتر جوامع بشری، نه تنها نقش درختان و فضای سبز کمتر نشده بلکه ضرورت وجودش مضاعف گردیده است. انسان با کاشت هر نهال، برگ سبزی به طبیعت هدیه داده و به پیشواز بهار می‌رود.

کاشت و نگهداری درخت، بیمه عمر زندگی و نشانه احترام به محیط زیست است. درخت این نعمت الهی و حلقه مهم و واسط برای تداوم حیات چرخه طبیعت، نه تنها کتاب بلکه کتابخانه‌ای برای شناخت و دانشگاهی برای تأمل است و در دسترس بودن نعمت‌ها نباید منجر به عادی شدن فهم و برداشت از حضور آنان گردد و تعقل مستمر نسبت به حضور انواع نعمت‌ها موجب ارتقای معرفت خواهد شد و تأمل در خلقت درخت، تدبر در شناخت خالق بوده و تدریسی عملی برای زیباشناسی آفرینش است و این شعر زیبا تداعی می‌شود که برگ درختان سبز در نظر هوشیار هر ورقش دفتریست معرفت کردگار.

درخت نعمتی چند منظوره، درس آموز و بی ادعاست و زیبایی، شادی، سرسبزی، آسایش، رفاه، صفا، پاکی و طراوت و بخشندگی پیوست حضورش است و حتی تصور دنیایی بدون درخت با طبع لطیف انسانی سازگار نیست. گرچه ساکت است اما این نعمت استوار، آرامش بخش و مفید؛ پندهای متعددی دارد و علاوه بر فواید ظاهریش، باطنش مملو از نکات اخلاقی و تربیتی است و طریقتی برای دقت درمعرفت به حقیقت به شمار می‌آید. این مبدل طبیعی برای تداوم زندگی سالم و پاک نه تنها فضای بصری را زیبا جلوه می‌دهد بلکه نقش مهمی درتلطیف هوا، تنظیف فضا، تألیف صفا و تصنیف صبا دارد.

کمبود و فقدان درختان، تخریب و نابودی جنگل‌ها، مرگ خاموش زندگی و تیشه ای به ریشه تداوم حیات است و در آموزه‌های دینی تاکید زیادی برای درختکاری و حفظ آنان شده و این عمل خیر در زمره صالحات و باقیات جای گرفته است. اینجانب ضمن تبریک پانزدهم اسفند روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی؛ ضمن دعوت از آحاد شهروندان گرامی جهت پیوستن به پویش درخت دوستی بنشانیم، امیدوارم با شکوفا شدن طبیعت، شاهد شکوفه‌های آمین و استجابت بر شاخه شاخه‌های دعاهای شما همشهریان عزیز باشم. "

انسان با کاشت هر نهال به پیشواز بهار می رود

انسان با کاشت هر نهال به پیشواز بهار می رود

انسان با کاشت هر نهال به پیشواز بهار می رود

کد خبر 479185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.