در آستانه نوروز ۱۴۰۰؛ در بازار چه می‌گذرد؟

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به رشد ۲ برابری قیمت انواع ماهی، اعلام نرخ جدید قالیشویی ها، کسادی بازار پوشاک و گرانی میوه اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت ماهی نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش چند برابری داشته است که این امر موجب شده ماهی در سبد مصرفی خانوار کالای لوکس محسوب شود چرا که درآمد اقشار ضعیف و متوسط جامعه سنخیتی با این گرانی‌ها ندارد.

همه ساله در ایام پایانی سال قیمت ماهی به دنبال ازدیاد تقاضا برای خرید و سنت دیرینه ایرانیان دستخوش نوساناتی قرار می‌گیرد که امسال با وجود نبود تقاضای چندان در بازار معلوم نیست چه اتفاقی رخ دهد.

علی رغم اذعان مسئولان سازمان شیلات مبنی بر افزایش تولید ماهی نسبت به سال قبل، اما بخش اعظم ماهی کنسرو از طریق واردات تأمین می‌شود که نوسان نرخ ارز و افزایش چشمگیر قیمت ماهی در بازار داخل موجب شده قیمت کنسرو ماهی ۱۸۰ گرمی به بالای ۳۰ هزار تومان برسد.

رصدها نشان می‌دهد که قیمت هر کیلو قزل آلا ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان، حلوا ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان، سالمون ۶۵ تا ۸۰ هزار تومان و سفید ۲۲۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است که نسبت به سال قبل بیش از ۲ برابر رشد داشته است.

مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از جهش چشمگیر قیمت ماهی در بازار خبر داد و گفت: نرخ ماهی به دلایل نامعلوم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰۰ درصد رشد داشته است که با این وجود تقاضایی برای خرید در بازار وجود ندارد. وی متوسط قیمت ماهی حلوا و شیر ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان و قزل آلا را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به آنکه بخش اعظم یک کیلو ماهی ضایعات است، از این رو قشر کارمند و کارگر توان خرید ندارند.

یوسف خانی ادامه داد: با توجه به گرانی عجیب در بازار ماهی و نبود تقاضا، امکان پیش بینی بازار ماهی در ایام پایانی سال وجود ندارد. رئیس اتحادیه پرنده و ماهی در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی اقتصاد، قدرت خرید خانوار به شدت کاهش یافته است که با این وجود پیش بینی می‌شود که بازار ماهی رونقی نداشته باشد.

نرخ جدید قالیشویی اعلام شد

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران با اعلام نرخ‌های جدید قالیشویی در آستانه شب عید از افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی نرخ نسبت به سال قبل و همچنین کاهش ۴۰ درصدی تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد و به مشتریان هشدار داد که فریب واحدهای بدون مجوز را نخورند.

وی درباره تقاضای قالیشویی در آستانه شب عید، اظهار کرد: سال گذشته در این مقطع به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش تقاضا مواجه بودیم. امسال هم با شیوع کرونای انگلیسی مردم بازهم بیشتر احتیاط می‌کنند. بنابراین نسبت به وضعیت بازار شب عیدهای پیش از کرونا، حدود ۴۰ درصد کاهش تقاضا داشتیم.

بازار شیشه و آینه به فراموشی سپرده شده است

رئیس اتحادیه شیشه و آئینه فروشان اصفهان گفت: تداخل صنفی به وجود آمده بین شیشه و آئینه فروشان و آلومینیوم سازان موجب شده فروش این صنف بسیار کاهش پیدا کند و به نظر می‌رسد بازار شیشه و آینه به فراموشی سپرده شده است.

کسادی گریبان بازار پوشاک را گرفته است

آسیب ویروس کرونا و شرایط ناخوشایند اقتصادی بر صنعت پوشاک تا جایی بوده که در این هفته‌های پایانی سال، همچنان با رکود این بازار مواجه هستیم.

این روزها بازار پوشاک شهر با ازدحام روبه‌روست اما ازدحامی که در آن خرید چندانی انجام نمی‌گیرد، تا جایی که عده‌ای برای جذب مشتری اجناس خود را با قیمت کمتر و حتی زیر قیمت هم به عرضه می‌کنند ولی باز هم با این وجود حال و هوای این بازار در هفته‌های پایانی سال روال منطقی که انتظار می‌رفت را ندارد.

ابراهیم خطابخش، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شلوغی بازار خبر داد و گفت: البته در این بازار در آن خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

وی در ارتباط با مقایسه این بازار با سال گذشته افزود: سال گذشته به دلیل ورود کرونا و ترس مردم از قرار گیری در بازارها رکود کاملی حاکم بود و حتی بسیاری از واحدها هم فعالیت نمی‌کردند؛ اما امسال بازارها شلوغ تر شده هر چند اکنون نمی‌توان آمار دقیقی را در مقایسه با سال قبل ارائه داد.

خطابخش در پاسخ به این سوال که تا چه میزان با گرانی اجناس مواجه هستیم اظهار کرد: به دلایلی چون گرانی ارز و تأثیر بر مواد اولیه و به علاوه افزایش دستمزدها، پوشاک حدود ۲۰ درصد افزایش نرخ داشته است که همین میزان از گرانی باعث شده از خریداران پوشاک کاسته شود؛ ممکن است در فروش‌های فوق‌العاده پایان سال، بازار رو به رونق رود. با وجود استمرار کرونا در این ایام، واحدهای صنفی موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند.

فروشندگان و تولیدکنندگان مبل در ضرر هستند

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان و تولید کنندگان مبل اصفهان گفت: در حالی که اسفند ماه بهار فروش مبلمان است اما فروش مبل در اصفهان کاهش زیادی داشته، تعداد افرادی که برای خرید به بازار مبل مراجعه می‌کنند نسبت به سال‌های گذشته کاهش زیادی داشته است.

پور حقانی افزود: تورم موجود در کشور نصیب بازار مبل نیز شده است و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است بنابراین مصرف کننده و فروشنده هر دو در ضرر هستند و نمی‌توانند به خواسته مطلوب خود برسند.

رئیس اتحادیه تولید کنندگان و فروشندگان مبل اصفهان گفت: قیمت مصالح ساخت مبل ۴۵۰ درصد افزایش یافته، اما قیمت مبل بین ۷۰ تا ۷۵ درصد افزایش یافته است در برخی موارد نیز افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی در عرضه مبل داشته‌ایم.

میوه از اولویت سبد خرید مردم حذف شد

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه اولویت تأمین میوه باید بازار داخلی باشد گفت: تقاضای مردم برای خرید میوه کاهش یافته است و این محصول در اولویت‌های اول خرید مردم نیست.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی و دولتی ذخیره شب عید را انجام داده اند و مشکلی برای تأمین بازار نداریم گفت: وجود اقدامات ناهماهنگ و بدون برنامه ریزی قبلی می‌تواند به عرضه میوه در بازار داخلی صدمه بزند. خرید میوه جز اولویت‌های اول مردم نیست و میزان تقاضا کاهش یافته است.

کارگر با اشاره به طرح مشترک اتاق اصناف برای عرضه مایحتاج مردم تصریح کرد: بر اساس طرح اتاق اصناف با عنوان جشنوار فروش ویژه نوروزی، فروشندگان میوه و تره بار نیز اقدام به عرضه محصولات خود با تخفیف نوروزی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا و رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌کنند.

وی افزود: بر این اساس واحدهای منتخب اتحادیه با بنری یک شکل اقدام به فروش خواهند کرد و محصولات خود را با تخفیف در نظر گرفته شده عرضه می‌کنند، میزان تخفیف نوروزی قیمت میوه‌ها بسته به نوع میوه متفاوت است ولی نرخ فروش خود را کمتر از نرخ مصوب خواهند کرد.

کد خبر 479179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.