به گزارش ایمنا، پروژه سخت کاری انفجاری تکه مرکزی سوزن ریل با حضور سید حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و سعید رسولی، مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پنجشنبه ۱۴ اسفند ماه در هشتمین نمایشگاه بینالمللی ریلی رونمایی شد.
طیبی ادامه داد: جهاد دانشگاهی با اقداماتی که درباره ساخت قطار مترو ملی کرده است به ویژه در سیستم رانش قطارهای پرسرعت که های تک ترین بخش است به تکنولوژی پایه دست یافته و قرار است با رئیس دانشگاه علم و صنعت و جهاد دانشگاهی و رسولی جلسهای در این باره گذاشته شود.
وی با تأکید بر ضرورت رسیدن به تفاهمی در خصوص ساخت واگنهای پرسرعت ملی افزود: البته باید در خصوص ساخت سایر تجهیزات مورد نیاز راه آهن فعلی هم به تفاهمهای لازم برسیم.
رئیس جهاد دانشگاهی نداشتن آزمایشگاه جامع را از نقاط ضعف موجود برشمرد و افزود: چنانچه محصولی تولید شود هر کارفرمایی خواهد پرسید که کدام آزمایشگاه مرجع ملی کیفیت و استانداردی عملکرد محصول شما را تأیید میکند؟ از این رو ما نیازمند داشتن آزمایشگاه مرجع ملی در این حوزه هستیم.
طیبی با بیان اینکه باید شرایط کاری در آزمایشگاه استیمولیت (شبیه سازی) شده و محصول تحت تست قرار گیرد، ادامه داد: بدین ترتیب کارفرما و کاربر با اطمینان خاطر از محصول استفاده میکند.
وی با بیان اینکه باید آزمایشگاه جامع ریلی برای شرکت راه آهن و مترو راه اندازی شود، در ادامه خاطرنشان کرد: به لحاظ زیرساختهای موجود در نیروی انسانی و فناوریها قادر به راه اندازی این آزمایشگاه هستیم.
رئیس جهاد دانشگاهی با تأکید بر اینکه صنعت ریلی بر مبنای سفارش است، گفت: در چنین صنایعی برخلاف صنایع ماشین سازی، کامپیوتر و موبایل مشکلی در تولید انبوه نداریم و حتی میتوانیم ارزش افزوده هم داشته باشیم و تا ۹۰ درصد نیازهای این صنعت را در داخل کشور تأمین کنیم.
طیبی یادآور شد: در صنعت ریلی نه تنها میتوانیم نیازهای داخلی را برطرف کنیم بلکه میتوانیم هابی برای منطقه جهت صدور تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی باشیم.
حرکت در جهت بومی سازی فناوریهای حوزه ریلی در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز از حرکت در جهت بومی سازی فناوریهای حوزه ریلی در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن خبر داد و گفت: زیست بوم فناوری ریلی را هم به دست نیروهای متخصص راه آهن دانشگاه و شرکتهای دانش بنیان تهیه کرده ایم.
رسولی با بیان اینکه در این زیست بوم فناوریهای بومی احصا شده است اظهار کرد: برای فناوریهای وارداتی هم با مشارکت دانشگاهها شرکتهای دانش بنیان و افراد علاقه مند مقیم خارج از کشور در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن گامهایی در جهت بومی سازی برداشته شده است.
وی از راه اندازی سامانهای به نام سامانه جامع رونق و جهش تولید در بستر اینترنت خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۶۰۰ قطعهای که داخلی سازی شده بارگذاری شده است و مشخصات فنی نام تولیدکننده و … ثبت شده است و مصرف کننده پیش از سفارش خارجی میتواند از تولید داخل آن اطلاع حاصل کند.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه بخش دوم سامانه مربوط به قطعات وارداتی است، گفت: تاکنون بیش از ۱۴۰۰ قطعه بارگذاری شده و با ورود هر قطعه در این سامانه بارگذاری میشود این ۱۴۱۴ قطعه به اهالی صنعت شرکتهای دانش بنیان فراخوان شده و در تفاهم نامهای با وزارت دفاع تحت عنوان جهاد خودکفایی ریلی مقرر شده این قطعات داخلی سازی شود.
رسولی با بیان اینکه برخی معتقد هستند که ما ناتوان از خودکفایی هستیم و باید خوداتکایی داشت، افزود: باید ضمن تعامل با دیگر کشورها از فناوریهایمان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم همه قطعات را در داخل تولید کنیم باید برای آنها بازار فراهم کنیم و علت آنکه نمیتوان همه محصولات را در داخل تولید کرد نه به علت نداشتن تکنولوژی بلکه نبود بازار است.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر ضرورت بازاریابی برای محصولات تولید داخل در کشورهای منطقه نظیر عراق، سوریه، افغانستان و حتی آذربایجان گفت: باید ضمن حمایت از تولید داخل برای محصولاتی که بازار داخلی مهیا نیست بازاریابی کنیم.
رسولی رونمایی از این فناوری را از افتخارات بزرگ کشور دانست و خاطرنشان کرد: در این فناوری (سخت کاری انفجاری تکه مرکزی سوزن ریلی) میزان بار محوری از ۲۲ به ۳۰ تن ارتقا یافته است همچنین این امکان حرکت قطار با سرعت بیشتر را فراهم میکند و عمر قطعه مرکزی را افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه این فناوری برای نخستین بار در خاورمیانه به دست آمده است، تصریح کرد: ما جز ۱۰ کشوری هستیم که به این فناوری دست یافتهایم.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تاکنون سوزن صد در صد وارداتی بوده است، گفت: با این فناوری کیفیت ارتقا مییابد که این امر سبب کاهش نیاز داخلی کشور به سوزن میشود.
رسولی از همکاری مشترک آینده با جهاد دانشگاهی برای راه اندازی مرکز جامع تست ریلی خبر داد و یادآور شد: در خصوص قطار پرسرعت و تکنولوژی نو ریلی همکاریهایی خواهیم داشت.
به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی، پروژه سخت کاری انفجاری تکه مرکزی سوزن ریل برای نخستین بار در خاورمیانه به همت سازمان جهاد دانشگاهی تهران با مشارکت دانشگاه تربیت مدرس، صنایع دفاع و حمایت شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (شرکت ایرید) به تولید نمونه رسیده است.
منبع: ایسنا
نظر شما