لاوروف به عربستان، امارات و قطر سفر می‌کند

سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت: سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه هفته آینده به کشورهای امارات، عربستان سعودی و قطر سفر می‌کند و اوضاع منطقه خلیج فارس جزو موضوعات دستور کار مذاکرات وی قرار دارد.

به گزارش ایمنا، ماریا زاخارووا اظهار کرد: لاوروف روزهای ۸ تا ۱۲ ماه مارس (۱۸ تا ۲۲ اسفند ماه) به کشورهای امارات، عربستان سعودی و قطر سفر خواهد کرد.

به گفته وی، لاوروف در این سفر، با سران این سه کشور و وزیران خارجه آنها دیدار و مذاکره خواهد کرد. گفت‌وگو در خصوص مجموعه روابط روسیه با این کشورهای یاد شده و راه‌های توسعه از دیگر برنامه‌های این سفر است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: اجرای توافق‌های به دست آمده در سطح عالی در مرکز توجه مذاکرات لاوروف با مقام‌های امارات، عربستان سعودی و قطر قرار دارد. روسیه و سران این کشورها در مذاکرات خود به گسترش همکاری‌های تجاری و هماهنگی در مورد طرح‌های جدید و فعال کردن تلاش‌های مربوطه از طریق کمیسیون‌های همکاری اقتصادی و بازرگانی میان دولتی توجه خاص خواهند کرد.

زاخارووا گفت: انتظار می‌رود در جریان دیدارهای لاوروف با سران کشورهای امارات، عربستان و قطر هماهنگی در زمینه اقدامات در بازار جهانی مواد هیدروکربنی (نفت و گاز) و همکاری در مبارزه با ویروس کرونا بر اساس فناوری‌های پیشرفته روسیه بررسی شود.

به گفته وی، در مذاکرات لاوروف با مقام‌های سه کشور، اوضاع خاورمیانه و منطقه خلیج فارس، مسائل یمن و سوریه بررسی خواهد شد. روسیه با امارات روابط حسنه دارد و دو طرف در عرصه‌هایی همچون سرمایه گذاری و نیز فنی-نظامی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

روابط روسیه با عربستان سعودی نیز در سال‌های اخیر گسترش یافته است و دو کشور در عرصه بازار جهانی نفت و در چارچوب اوپک پلاس با یکدیگر همکاریهای نزدیکی دارند.

وزیر خارجه عربستان سعودی یک ماه پیش به مسکو سفر کرد و در دیدار وی با لاوروف، طیف وسیعی از موضوعات همکاری‌های دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی مطرح و بررسی شد.

روسیه با قطر روابط خوبی دارد و دو کشور در چارچوب مجمع کشورهای تولید کننده گاز همکاری و تعامل می‌کنند.

منبع: ایرنا
کد خبر 479131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.