گروسی: ماه آوریل در ایران نشست فنی برگزار می‌کنیم

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که در نتیجه مذاکرات فشرده با ایران مقرر شد که برای حل و فصل برخی اختلافات پادمانی از ماه آوریل نشست فنی در ایران برگزار شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، "رافائل گروسی" امروز (پنجشنبه) در گفتگو با خبرنگاران ابراز امیدواری کرد که نتیجه این مذاکرات فنی رضایت بخش باشد و تا پیش از برگزاری نشست آتی شورای حکام مسائل باقی‌مانده حل و فصل شود.

وی افزود که اعضای شورای حکام از توافق به دست آمده در این زمینه حمایت کرده‌اند.

مدیر کل آژانس ادعا کرد که تفاهم به دست آمده در ارتباط با عدم همکاری پادمانی و عدم اعلام مواد و تجهیزات هسته‌ای در ایران است و ارتباطی با توقف پروتکل الحاقی از سوی ایران ندارد.

گروسی افزود: ما به شورای حکام اطلاع داده‌ایم که ایران مقدار کمی فلز اورانیوم تولید کرده است و البته اطلاعات بیشتری در این باره نداریم. ما تمام سوالات را برای مقامات ایرانی مطرح خواهیم کرد و سپس خواهیم دید که همکاری آن‌ها با آژانس چگونه خواهد بود.

مدیرکل آژانس در خصوص حل مسائل ادعایی ابراز خوشبینی کرد و گفت: برای همه مشخص است که این مسائل باید راه‌حلی داشته باشد. همه چیز به هم پیوسته است. این‌ها قسمت‌های مختلف یک کل است.

وی عنوان کرد که در صدد است تا گزارش خود درباره ایران را در نشست بعدی در ماه ژوئن به شورای حکام آژانس ارائه دهد. این امکان به گفته او وجود دارد که با گفتگو درباره موضوعات مورد نظر یا تحولات سیاسی به وضعیت بهتری با ایران برسیم.

پیشتر غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنجشنبه با اعلام خبری کوتاهی به خبرنگاران گفت: در اثر تلاش‌های گسترده دیپلماتیک، فرایند صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام متوقف شد.

غریب آبادی ضمن انتقاد از اقدامات با انگیزه‌های سیاسی و سوءاستفاده از آژانس برای مقاصد چانه زنی، از هوشیاری و تدابیر اعضای آژانس، بویژه شورای حکام و مدیرکل، در تلاش‌های خود برای جلوگیری از ایجاد تنش‌های غیر ضروری و حفظ فرصت‌های موجود برای دیپلماسی، استقبال کرد.

نماینده دائم کشورمان افزود: توضیحات بیشتری را در این رابطه بعد از نشست امروز شورای حکام ارائه خواهد کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم در توضیح تحول امروز در آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار کرد: با تلاش‌های فشرده دیپلماتیک در تهران، وین و پایتخت‌های همه اعضای شورای حکام و به ویژه سه کشور اروپایی، و همچنین همراهی چین و روسیه، طرح قطعنامه منتفی شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: تحول امروز می‌تواند مسیر دیپلماسی را که ایران و آژانس باز کرده اند، حفظ نموده و زمینه را برای اجرای کامل تعهدات از سوی تمامی طرف‌های برجامی فراهم آورد.

خطیب زاده تاکید کرد: ایران امیدوار است، طرف‌های مشارکت کننده در برجام بتوانند با استفاده از این فرصت و با همکاری جدی، اجرای کامل برجام از سوی همه را تضمین نمایند.

"رافائل گروسی" یکشنبه ۳ اسفند ۹۹ (۲۱ فوریه ۲۰۲۱) با مقامات ایران در تهران گفتگو کرد.

کد خبر 479119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.