گیاهان مفید برای کبد/ درمان کم خونی با سه نوشیدنی

پیشگیری از گسترش سرطان ریه با جینسنگ قرمز، گیاهان مفید برای کبد، مصرف زیاد گوشت بروز ۹ بیماری خطرناک، لزوم مصرف ۵ وعده میوه و سبزیجات در طول روز، هشدار محققان در مورد رژیم غذایی چرب و درمان کم خونی با خوردن سه نوشیدنی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جینسینگ، داروی طبیعی قدیمی و از داروهای اصلی طب آسیایی است، درحالی‌که این ریشه گیاه دارای چندین استفاده به‌عنوان مکمل غذایی است، نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، (با چند اصلاح در این گیاه) می‌تواند از گسترش سرطان نیز جلوگیری کند.

محققان کره جنوبی کشف کردند که جینسینگ قرمز در صورت درمان با فرآیند مایکروویو خاص می‌تواند سرطان ریه را مهار کند. جینسینگ در سه نوع اصلی، تازه، سفید و قرمز وجود دارد، جینسنگ قرمز و سفید حداقل باید پنج سال قبل از استفاده رشد کنند، ریشه جینسنگ سفید فرآوری نشده است اما جینسینگ قرمز کره‌ای، بخارپز شده و خشک می‌شود.

محققان تاکید دارند هنگامی که سلول‌های طبیعی از بافت‌های اصلی جدا شوند، از بین می‌روند، سلول‌های سرطانی توانایی حرکت به سایر بافت‌های بدن و رشد را دارند، این فرآیند در درمان‌های سرطانی سعی در جلوگیری یا کند کردن آن دارند.

گیاهان مفید برای کبد/ درمان کم خونی با سه نوشیدنی

درمان کم خونی با خوردن سه نوشیدنی

کمبود آهن بر عملکردهای مختلف بدن مانند مغز، سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در مبارزه با عفونت تأثیر می‌گذارد، علاوه بر در دسترس بودن آهن در اکثر غذاهای رژیمی، می‌توان با مصرف برخی آبمیوه‌ها مانند آب آلو که حاوی منگنز و پتاسیم و همچنین ویتامین‌های B۶ و C است، این عنصر مهم را برای بدن به دست آورد.

مصرف آب اسفناج نیز که به دلیل داشتن مقدار زیادی مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و انواع ویتامین‌ها، حاوی مقدار زیادی آهن است، در موارد کم خونی توصیه می‌شود. مصرف آب کدو تنبل همراه با عسل یکی از آبمیوه‌هایی است که علاوه بر آهن، حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم است که برای سلامت بدن بسیار مفید هستند.

آب چغندر نیز حاوی مقدار زیادی آهن است و علاوه بر نقش آن در تنظیم فشار خون و گشاد شدن رگ‌های خونی، به جایگزینی گلبول‌های قرمز خون در بدن هم کمک می‌کند. این آبمیوه‌ها یک درمان طبیعی برای کم خونی ناشی از کمبود مقدار آهن در بدن انسان، به شمار می‌روند.

هشدار محققان در مورد رژیم غذایی چرب

بر اساس نتایج تحقیقات جدید، یک رژیم غذایی پرچرب ممکن است پاسخی را در قلب فعال و باعث رشد مخرب شود که این خطر حملات قلبی را بیشتر می‌کند. در مقاله‌ای محققان به بررسی تأثیر تغذیه موش‌ها با رژیم غذایی پرچرب و میزان استرس اکسیداتیو بر سلول‌های قلب پرداختند. تیم تحقیقاتی دانشگاه «ریدینگ» انگلستان دریافتند که سلول‌های این موش دو برابر استرس اکسیداتیو دارند که منجر به بزرگ‌تر شدن سلول‌های قلبی می‌شود و با بیماری قلبی در ارتباط است.

نویسنده این مقاله، اظهار کرد: این تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی با چربی بالا می‌تواند به سلول‌های عضلانی قلب آسیب برساند. به نظر می‌رسد وقتی موش‌ها با رژیم چربی زیاد تغذیه می‌شوند، سوئیچ در سطح سلولی اتفاق می‌افتد که پروتئین‌ها را بیشتر فعال می‌کند. ماهیت دقیق چگونگی روند این پروتئین Nox۲ باعث آسیب اکسیداتیو و ایجاد هیپرتروفی مخرب می‌شود. این پژوهش نیاز به تحقیقات بیشتر دارد و هنوز در حال تحقیق است، اما این تحقیقات به وضوح نشان می‌دهد که رژیم‌های پرچرب ممکن است صدمات قابل توجهی به قلب وارد کند.

مصرف زیاد گوشت و ۹ بیماری خطرناک

محققان بر اساس نتایج یک مطالعه هشدار دادند که مصرف گوشت قرمز و مرغ تنها سه بار در هفته می‌تواند خطر ابتلاء به ۹ بیماری شامل بیماری قلبی، ذات الریه و دیابت را افزایش دهد. افرادی که به طور منظم گوشت مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که از مصرف فرآورده‌های دامی پرهیز می‌کنند یا مصرف آن‌ها را جیره بندی می‌کنند، بیشتر دچار بیماری‌های مزمن سلامتی می‌شوند.

گیاهان مفید برای کبد/ درمان کم خونی با سه نوشیدنی

مصرف بالاتر گوشت فرآوری شده و فرآوری نشده خطر بروز بیماری ایسکمی قلب، ذات الریه، بیماری دیورتیکولی روده، پولیپ روده، دیابت افزایش می‌دهد، همچنین مصرف زیاد گوشت مرغ با افزایش خطر بروز رفلاکس معده مری، ورم معده، التهاب دوازدهه، بیماری دیورتیکولی روده، بیماری صفراوی و دیابت مرتبط است.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «آکسفورد» انجام شد، نشان داد، هر ۷۰ گرم افزایش در مصرف روزانه گوشت چه به صورت فرآوری شده و یا فرآوری نشده - خطر ابتلاء به بیماری قلبی را ۱۵ درصد، خطر ابتلاء به دیابت را ۳۰ درصد و خطر ابتلاء به ذات الریه را تقریباً ۳۱ درصد افزایش می‌دهد.

روزانه ۵ وعده میوه و سبزی مصرف کنید

میوه‌ها و سبزیجات با توجه به ویتامین‌ها، فیبر، مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی که دارند، با سلامت نگه داشتن ارگان‌ها و اندام‌های بدن، به شما عمری طولانی‌تر می‌دهند. محققان با مطالعه روی بیش از ۶۶ هزار زن و بیش از ۴۲ هزار مرد دریافتند که مصرف روزانه ۵ وعده از این مواد غذایی می‌تواند عمر شما را بیشتر کند. کسانی که روزانه ۵ وعده میوه و سبزی مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که روزانه دو وعده میوه و سبزیجات استفاده می‌کنند، ۱۳ درصد کم‌تر دچار مرگ ناشی از هر دلیلی می‌شوند، ۱۲ درصد کم‌تر بر اثر بیماری‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند، ۱۰ درصد کم‌تر بر اثر سرطان می‌میرند و ۳۵ درصد هم کم‌تر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری تنفسی جان می‌سپارند.

سبزیجات نسبت به میوه‌ها مواد مغذی بیشتری دارند و با تأمین مواد موردنیاز بدن مانند اسیدفولیک، آهن، منیزیم، کلسیم و پتاسیم به حفظ سلامت بدن کمک می‌کنند، سبزیجات با توجه به فیبر بالاتر و قند کم‌تر، دارای ترکیباتی برای بهبود سلامت بدن است.

گیاهان مفید برای کبد

کبد به دلیل مواد شیمیایی و آفت کش‌ها در مواد غذایی و محیط زیست، به مرور زمان غرق در مسمومیت می شو، مسمومیت کبد معمولاً با سردرد، سو هاضمه، نفخ شکم، افزایش وزن، لکه‌های کبدی، سوزش سر دل و مشکلات کیسه صفرا همراه است، لیستی از غذاهای گیاهی وجود دارد که مصرف روزانه آنها به سم زدایی مؤثر از کبد کمک می‌کند این غذاها عبارتند از:

سیر: حاوی ترکیبات متعددی است که آنزیم‌های کبدی را برای پاک کردن سموم بدن فعال می‌کند. دو ماده مغذی قدرتمند موجود در سیر آلیسین و سلنیوم هستند که در محافظت از کبد و سم زدایی از بدن نقش مؤثر دارند.

چای سبز: حاوی کاتچین است؛ آنتی اکسیدانی گیاهی که ثابت شده منجر به از بین بردن تجمع چربی در کبد می‌شود و از همه مهمتر، عملکرد کبد را تقویت می‌کند. چای سبز همچنین در حفاظت از کبد در برابر سموم مؤثر است.

چغندر و هویج: هویج حاوی گلوتاتیون است؛ پروتئینی که به سم زدایی از کبد کمک می‌کند. گلوتاتیون یک مولکول ساده است که به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود. از آنجا که بدن مداوم در معرض مواد شیمیایی محیطی قرار دارد، مهم است که مواد غذایی حاوی گلوتاتیون را روزانه مصرف کنید. هویج و چغندر هر و حاوی فلاونوئیدها و بتاکاروتن بسیار بالا هستند. خوردن هویج و چغندر به تحریک و بهبود کلی عملکرد کبد کمک می‌کند.

گریپ فروت: یکی دیگر از منابع گلوتاتیون است. این میوه همچنین غنی از ویتامین ث و آنتی اکسیدان‌ها است که تمیزکننده‌های قدرتمند کبد محسوب می‌شوند. علاوه بر این، گریپ فروت شامل ترکیباتی است که در ساخت آنزیم‌های مؤثر در سم زدایی کبد کمک کننده هستند.

گیاهان مفید برای کبد/ درمان کم خونی با سه نوشیدنی

گردو: گردو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ و گلوتاتیون است که به پاک کردن کبد کمک می‌کند و به ویژه برای حذف آمونیاک از بدن مؤثر است. گردو به افزایش اکسیژن خون کمک می‌کند.

آرتیشو: آرتیشو یا همان کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می‌شود و به این ترتیب به دفع توکسین‌ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می‌کند. ماده مؤثر موجود در آرتیشو مانع انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌شود.

آووکادو: غنی از گلوتاتیون است و مطالعات نشان داده خوردن یک تا دو عدد از آن در هفته آسیب‌های کبدی را تعمیر می‌کند.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی علاوه بر گلوتاتیون، دارای لیکوپن است که موجب تصفیه کبد و مقاومت بدن در برابر سرطان می‌شود.

روغن زیتون و آب لیمو: مخلوط یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیمو با معده خالی قبل از صبحانه توصیه می‌شود. روغن زیتون دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و توانایی تنظیم کار سلول کبد برای سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن را دارد. تحقیقات جدید توسط دانشمندان هندی نشان داد که هسپریدین (بیوفلاونوئید موجود در لیمو) برای محافظت از کبد خوب است یعنی از ورود مواد سمی به کبد جلوگیری می‌کند.

کد خبر 479090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.