اجماع یک شهر برای نجات صنایع دستی

دبیر دفتر یونسکو در شهرداری اصفهان گفت: سند بررسی راهکارهای خروج از رکود بازار صنایع دستی در بحران کرونا یک نقطه سرآغاز است که باید سایر بازیگران عرصه صنایع دستی و حوزه فرهنگی و اقتصادی آن را به جلو ببرند و بازهم نسخه‌های اصلاحی آن تهیه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد ایزدخواستی روز گذشته و در مراسم رونمایی از سند «بررسی راهکارهای خروج از رکود بازار صنایع دستی در بحران کرونا» اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایفی که سازمان یونسکو بر عهده دارد پاسداری و حفاظت از میراث ملموس و ناملموس بشری است.

دبیر دفتر یونسکو در شهرداری اصفهان گفت: حوزه صنایع دستی مهمترین حوزه‌ای است که در اصفهان حدود ۷ سال پیش به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان در یونسکو درآمد؛ مسئله صنایع دستی به عنوان مهمترین حوزه‌های تاثیرگذار در صنعت خلاق کشور قابل تامل و بررسی بوده که در همین راستا، دفتر کمیسیون ملی با مشارکت شهرداری اصفهان، این مسئله را پیگیری کرد تا به یک نسخه اولیه برسد.

وی تصریح کرد: بعد از شکل گیری پدیده کرونا اقدامات مشابهی در سراسر دنیا برای اخذ ایده و راهکار در این حوزه به وجود آمد؛ برای مثال در کشور هندوستان به عنوان یکی از مهمترین مراکز صنایع دستی جهان بعد از فراگیری کرونا، دفتر کمیسیون ملی یونسکو در این کشور یک فراخوان جهانی اعلام کرد مبنی بر اینکه وضعیت صنایع دستی ما بخاطر رکود حضور گردشگر با مشکلات عدیده ای مواجه شده است و از سراسر دنیا تقاضای ایده کرده بود که به فکر صنایع دستی هند باشید تا از دست نرود.

وی ادامه داد: ما نیز در این راستا با کمک دوستان همکار در شهرداری، مطالعاتی را در دو حوزه نظری و کسب تجارب و ارائه ایده‌ها ساماندهی کردیم که در این بین دو دیدگاه وجود دارد نخست اینکه رونق گردشگری باعث رونق صنایع دستی است؛ دوم اینکه رونق صنایع دستی باعث رونق گردشگری خلاق است که بر اساس دیدگاه اخیر، ضرورت دارد که نگاه ما به صنایع دستی و تعاملات آن با حوزه گردشگری جدی تر شود.

وی افزود: با فراگیری بیماری کرونا در کشور، شهرداری اصفهان به همراه سایر بخش‌های مربوطه مطالعاتی را در راستای تحلیل رکود بازار صنایع دستی اصفهان در بحران کرونا انجام دادند که همانند سایر کشورها این مطالعات در وضعیت به وجود آمده با سرعت زیادی انجام شد.

دبیر دفتر یونسکو در شهرداری اصفهان اظهار کرد: سند بررسی راهکارهای خروج از رکود بازار صنایع دستی در بحران کرونا یک نقطه سرآغاز است که باید سایر بازیگران عرصه صنایع دستی و حوزه فرهنگی و اقتصادی آن را به جلو ببرند و بازهم نسخه‌های اصلاحی آن تهیه شود.

ایزدخواستی با بیان اینکه این سند به منظور اخذ ایده و راهکار در حوزه صنایع دستی و گردشگری تدوین شده است، گفت: پژوهش حاضر بر اساس مطالعات، داده‎‌کاوی‌ها و جلسات اندیشه‌ورزی صاحب‌نظران سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و دفتر کمیسیون ملی یونسکو_ایران در استان اصفهان در ماه‌های آذر و دی سال جاری صورت گرفته است و مرحله تحلیلی آن ادامه دارد.

وی اظهار کرد: این سند به بررسی جامعه‌شناختی مسئله صنایع دستی و رکود ناشی از کرونا، بررسی مسئله رکود با روش 6P در حوزه بازاریابی، تطبیق مدیریت استراتژیک بر بازاریابی دوران رکود صنایع دستی، تحلیل مسائل صنایع دستی اصفهان با کمک ماتریس SWOT و بررسی تجارب سایر کشورها می‌پردازد.

گفتنی است؛ سند بررسی راهکارهای خروج از رکود بازار صنایع دستی در شش فصل با سه رویکرد جامعه شناسی، بازاریابی و مدیریت استراتژیک در راستای ارائه راهکارهای خروج از رکود بازار صنایع دستی تنظیم شده که بصورت عملگرایانه بیش از ۱۲۰ راهکار برای بهبود وضعیت صنایع دستی پیشنهاد داده است.

کد خبر 479007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.