استراتژی‌هایی برای درک هویت شهرها

شهرها برای این که به یک هویت جهانی متمایز دست یابند باید در یک محیط رقابتی به تجارت و سرمایه‌گذاری بپردازند تا بتوانند به نوآوری، تولید و جذب مهاجران کارآفرین بپردازند؛ شواهد حاکی است که شهرهای موفق در بازار جهانی، از هویتی متمایز و استانداردهای بالایی برخوردار هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا کنون تعریف دقیقی از هویت شهری ارائه نشده است چرا که عبارت‌های دیگری نظیر برند، بازاریابی و طراحی نیز به جای آن در نهادهای توسعه اقتصادی، آژانس‌های گردشگری، دانشگاه‌ها، ادارات و سایر نهادهای شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد. هویت از نشان تجاری خاصی برخوردار نیست، با این حال می‌تواند به عنوان پایه‌ای برای شکل گرفتن یک لوگوی معتبر در نظر گرفته شود. در واقع، هویت یک شهر مجموعه‌ای واحد و ذاتی از تاریخ، ویژگی‌ها، فرهنگ و دارایی‌ها است که آن را از سایر شهرهای داخل و خارج کشور متمایز می‌کند و می‌تواند شهروندان و شهر را با هم پیوند دهد.

مفهوم هویت یک شهر را می‌توان از طریق مقایسه آن با شاکله یک انسان شرح داد؛ همانطور که هر شخص ساختار ژنتیکی، ویژگی و تجربیات خاص خود را دارد و شخصیت او را با دیگران متفاوت می‌کند، هر شهر نیز از خصوصیاتی برخوردار است که در بسیاری موارد باعث تمایز آن از سایر نقاط دنیا می‌شود. شهرت افراد به واسطه درک دیگران از آن‌ها، که ممکن است واقعی یا غیرواقعی باشد، شکل می‌گیرد، به همین ترتیب، شهرها نیز با ویژگی‌های خاص خود می‌توانند درکی از خود بر سایر نقاط جهان بر جای بگذارند و از این طریق به شهرت دست یابند. در ادامه به معرفی و شرح استراتژی‌هایی برای توسعه هویت جهانی پرداخته می‌شود.

استراتژی‌هایی برای درک هویت شهرها

ارزیابی نیازها

ایجاد پرونده، پایه و اساس ایجاد هویت شهری به حساب می‌آید. مدیران شهرها باید از همان ابتدا، چالش‌های مربوط به هویت کنونی و استراتژی ارتباطی مناطق خود را ارزیابی کنند و اهداف خود را به درستی مورد بررسی قرار دهند. آن‌ها باید پاسخ درستی برای تمام پرسش‌های ذیل داشته باشند؛ آیا مفهوم هویت به درستی درک شده است و چه کسانی مفهوم هویت را به خوبی فهمیده‌اند؟ آیا ارتباط محکمی بین هویت یک شهر و نیازهای آن وجود دارد؟ نقاط ضعف و قوت رویکردهای کنونی شهر چیست؟ چالش‌های رایج اغلب تصورات یا افسانه‌هایی منفی در مورد یک شهر به وجود می‌آورد که برای همیشه در حافظه انسان‌ها باقی می‌ماند و نیازهای یک شهر نیز به راحتی از ذهن آن‌ها حذف نخواهد شد.

تعیین اهداف

انگیزه توسعه هویت یک شهر مستلزم تعیین اهداف شفافی است تا یک شهر را در سطح جهانی به شهرت برساند. این اهداف ممکن است در طول فرآیند به طور مداوم تغییر یابد، حذف شود و حتی هدف دیگری جای آن را بگیرد. با این حال، باید به گونه‌ای انجام شود که مخاطبان خاصی نظیر تاجران، مراکز فرهنگی، آموزشی، مدنی و غیره را در کوتاه مدت یا به طور طولانی تحت تأثیر قرار دهد. از اهداف مشترک شهرهای مختلف جهان در زمینه توسعه هویت شهری می‌توان به افزایش سطح تجارت شهر و بهبود اعتماد و پایداری اشاره کرد. هویت می‌تواند به طور تاکتیکی استراتژی و مدیریت را بهبود ببخشد اما به طور گسترده‌تر، قادر خواهد بود جهان را تحت تأثیر قرار دهد.

استراتژی‌هایی برای درک هویت شهرها

مشارکت ذی‌نفعان شهری

ایجاد یک هویت جهانی بدون مشارکت قاطع ذی‌نفعان با موفقیت کافی مواجه نخواهد شد. حتی اگر بسیاری از گروه‌های شهری هیچ نقشی در مدیریت شهری بر عهده نداشته باشند، با این حال می‌توانند به طور مؤثری در ایجاد هویت آن سهیم باشند. بنابراین، برنامه‌ریزان باید با ارائه استراتژی‌هایی کارآمد، افراد و نهادهای مختلف را از همان ابتدا در ایجاد هویت شهری سهیم کنند.

شناخت

مدیران شهری نمی‌توانند به صورت سطحی یک هویت جهانی برای مناطق خود ایجاد کنند چرا که هویت از ویژگی‌های منحصر به فرد یک شهر به شمار می‌رود که به تدریج رشد یافته است. بنابراین، ذی‌نفعان باید به طور کامل ویژگی‌های متمایز و ریشه‌های تاریخی یک شهر را بشناسند و شهرت خارجی آن را از طریق ارزیابی عملکرد شهر در موقعیت‌های مختلف که باعث تمایز آن از سایر نقاط جهان شده است، درک کنند.

استراتژی‌هایی برای درک هویت شهرها

توسعه هویت

یک منطقه شهری پس از شناخت و درک، باید روندی تکراری برای تبدیل ارزش‌ها و نیازها به حکایت‌هایی در پیش گیرد که به گوش مردم سراسر جهان برسد. روایت یک هویت می‌تواند به تعریف و کاربرد آن در بخش‌های مختلف کمک کند و از طریق ایجاد ارتباط بین هویت مورد نظر و کاربرد آن برای ذی‌نفعان شخصی، به جذب مخاطبان زیادی منجر شود. ذی‌نفعان نیز می‌توانند با درک روایت فوق، آن را به یک جمله هویتی تبدیل کنند و از این طریق، هویت ایجاد شده را به شهرت جهانی برسانند.

کد خبر 478966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.