توسعه صنایع دستی مقدمه توسعه کلانشهر اصفهان است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر صنایع دستی حمایت شود اقتصاد اصفهان حمایت شده است، چراکه اقتصاد اصفهان مستقیماً به حوزه گردشگری و صنایع دستی وابسته است. مطمئنا زنده ماندن صنایع دستی می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه شهر اصفهان در ابعاد مختلف باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نصیر ملت در حاشیه رونمایی از سند بررسی راهکارهای خروج از رکود بازار صنایع دستی در بحران کرونا، اظهار کرد: باعث خوشحالی است که فضای حاکم بر ارکان مختلف شهر به سمت و سوی واقعیات و ظرفیت‌های اصفهان پیش می‌رود.

وی افزود: برای اداره شهر اصفهان نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است که بخش عمده آن توسط منابع حاصل از عوارض ساختمانی که شهرداری بابت توسعه ساخت و ساز در شهر دریافت می‌کند، تأمین می‌شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: شهرداری برای جبران کسری سرانه خدماتی نیاز به منابع مالی دارد و برای اینکه بتواند درآمد داشته باشد، اجازه بارگذاری تراکم شهری را می‌دهد که خود منجر به کاهش سرانه خدمات می‌شود. این تسلسل تا زمانی که در شهر ظرفیت وجود داشته باشد امکان حرکت دارد، اما در نقطه‌ای تمام می‌شود؛ قاعده‌ای که نه تنها در اصفهان بلکه در تمام شهرهای ایران حاکم است.

وی تصریح کرد: زمانی که دولت شهرها و شهرداری‌ها را به حال خود رها کرد و گفت که بر اساس ظرفیت‌های خود تأمین مالی کنید، این بارگذاری مبنای تأمین مالی شهرداری‌های کشور قرار گرفت و اکنون نزدیک به ۸۰ درصد از این فرایند، مازاد بر ظرفیت شهرها است.

ملت با بیان اینکه همین بارگذاری مازاد موجب فرار طبقه خلاق به تهران یا خارج از کشور به امید شرایط بهتر شده است، گفت: شهر اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و امروز شاهد تهی شدن شهر از بخش عمده طبقه خلاق هستیم و نمی‌توان به آینده روشن شهری که از طبقه خلاق تهی شده است امیدوار بود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: قاعدتاً باید هر چه سریع‌تر مسیر اصلاح و مبتنی بر ظرفیت‌های این شهر شود، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای که از هر نظری به آن نگاه کنید هر کدام می‌تواند نه تنها جوابگوی شهر و استان بلکه جوابگوی توسعه کشور باشد.

ملت با اشاره به پاندمی کرونا تصریح کرد: شاید پیش آمدن وضعیتی چون پاندمی کرونا تلنگری باشد که کارشناسان و مدیران نگاه متفاوتی به این حوزه داشته باشند و نقطه عطفی باشد برای اینکه شرایط تغییر کند. اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم از ابتدا تلاش کردند که توسعه به سمت مسیری مبتنی بر ظرفیت واقعی شهر حرکت کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: تمرکز شورای شهر و مدیریت شهری بر این است که بتوانیم از ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنیم. خوشحالیم که بخش‌های مختلف خصوصی، اصناف، نهادهای علمی، دفاتر و نهادهای مختلف فعال در شهر و نمایندگی یونسکو در اصفهان امروز به این نگاه ارزشمند رسیده‌اند که برای نجات شهر باید یک تدبیر متفاوت داشته باشند و این تدبیر متفاوت با در کنار هم قرار گرفتن و تهیه نقشه راه عملی خواهد شد.

ملت ادامه داد: امیدوارم این مطالعات و پژوهش‌ها بتواند به صورت عملیاتی به بهبود شرایط کمک کند. اگر صنایع دستی در این روزها نتواند زنده بماند، پس از پاندمی کرونا نمی‌تواند به صورت طبیعی روند خود را پیش بگیرد بنابراین این حرکت‌ها در می‌تواند ایجاد موج امیدواری تأثیر گذار باشد

وی خاطر نشان کرد: اگر صنایع دستی حمایت شود اقتصاد اصفهان حمایت شده است، چراکه اقتصاد اصفهان مستقیماً به حوزه گردشگری و صنایع دستی وابسته است. مطمئناً زنده ماندن صنایع دستی می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه شهر اصفهان در ابعاد مختلف باشد.

کد خبر 478946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.