خوشچهره: قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه ایران لازم‌الاجرا نیست

یک فعالی سیاسی و کارشناس روابط بین‌الملل گفت: قطعنامه شورای حکام لازم‌الاجرا نیست، اما به معنای نداشتن اثرگذاری نیست. همانطور که در گذشته پرونده ایران از همین طریق به شورای امنیت رفت، ممکن است دوباره این مسیر را طی کند.

جلال خوشچهره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد قطعنامه احتمالی شورای حکام علیه برنامه هسته‌ای ایران اظهار کرد: در جلسه اخیر شورای حکام، تروئیکای اروپایی تلاش کرده تا از طرح آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران حمایت کند. این اتفاق نشأت گرفته از دو امر است که نخستین عامل آن، مصوبه مجلس است که واکنش‌های احتمالی به آن قابل پیش‌بینی بود.

وی افزود: مجلس باید فکر می‌کرد که حرکت بعدی پس از این مصوبه چه باید باشد که به آن توجه لازم نشده است. از قبل قابل پیش‌بینی بود که بازگشت به برجام به سادگی نخواهد بود و موانع زیادی در پیش روی آن است. چالش‌هایی که امروز میان ایران و آمریکا وجود دارد، صرفاً مربوط به برجام نیست، بلکه موضوعات دیگری نیز به وجود آمده که شرایط را با سال ۲۰۱۵ متفاوت کرده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل یادآور شد: دولت بایدن نشان داده است که رفتاری متفاوت از ترامپ و اوباما دارد و دیپلماسی را به خوبی می‌فهمد و در حال حاضر با توجه به تغییرات ایجاد شده در عرصه بین‌المللی، فرصت اجماع سازی برای دولت بایدن به وجود آمده است. دولت جدید آمریکا در بستری گام برمی‌دارد که ترامپ آن را پایه‌ریزی کرده و می‌خواهد از آن بهترین بهره را ببرد؛ اما تصمیم مجلس درباره خروج از پروتکل الحاقی در زمان مناسبی صورت نگرفت؛ زیرا فرصت را از کشور برای بازگشت به برجام خواهد گرفت یا آن را محدود می‌کند.

خوشچهره تصریح کرد: اکنون ایران حامیان کمی در برجام دارد و این کار را برای ما سخت می‌کند. شرایط به گونه‌ای است که قطر به سمت ایالات متحده رفته و عملاً از گزارش آمریکا علیه عربستان حمایت کرد. قطعنامه‌ای که به شورای حکام ارائه شده، تهران را در تنگنای سخت‌تری قرار می‌دهد. در قبال این اقدام دو فرضیه در پیش است؛ ایران طبق گفته وزیر امور خارجه، یا توافق با آژانس را ملغی می‌کند یا به دنبال منافذ دیگری خواهد رفت تا دیپلماسی را ادامه دهد.

وی خاطرنشان کرد: قطعنامه شورای حکام لازم‌الاجرا نیست، اما به معنای نداشتن اثرگذاری آن نیست. همانطور که در گذشته پرونده ایران از همین طریق به شورای امنیت رفت، ممکن است دوباره این مسیر را طی کند. امروز توپ در زمین ماست و باید انتخاب کنیم که از چه مسیری پیش برویم. پرهیز از هر نوع درگیری باید مدنظر قرار گرفته شود و کشور در این راستا تصمیم‌گیری کند؛ البته وضعیت فعلی، پیامد تصمیم مجلس در زمینه پروتکل الحاقی است.

این فعال سیاسی ادامه داد: خروج از پروتکل الحاقی این فرصت را به دشمنان می‌دهد تا سیاست‌های تندتری اتخاذ کنند. بایدن سیاست چماق و هویج را دنبال می‌کند و دو طیف دیگر نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند.

کد خبر 478927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.