تولید بیش از ۱۶ میلیون گل برای استقبال از بهار ۱۴۰۰

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد از تولید ١٦ میلیون گل توسط تولیدکنندگان داخل استان برای تامین گل جهت استقبال از بهار ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی یعقوبی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با موضوع برنامه‌های ستاد استقبال از بهار ۱۴۰۰، اظهار کرد: ایام پایانی سال در حال سپری است و فعالیت‌های آماده سازی شهر برای بهار ۱۴۰۰ را در سطح شهر آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: رنگ آمیزی جداول و مبلمان شهری یکی از برنامه‌های هرساله ما برای بحث استقبال از بهار خواهد بود؛ یکی دیگر از اقدامات مهم ما گل‌کاری های بهاری ما بوده است ما هر ساله در سه نوبت (بهار، تابستان و پاییز) بحث گلکاری را به صورت جد دنبال می‌کنیم، اما در فصل زمستان به دلیل شرایط شبکه جوی و خزان درختان گل‌کاری صورت نمی‌گیرد.

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با بیان این که ریسه بندی و ایجاد فضای روشنایی در شب یکی دیگر از برنامه‌های خدمات شهری شهرداری بوده است، ادامه داد: در کنار این موارد المان‌های مرتبط با بخش فرهنگی و خدمات شهری نیز نصب خواهد شد.

یعقوبی تصریح کرد: چند سالی است که بحث المان‌های نوروزی را در حوزه هنری به صورت فراخوانی که از تیر ماه اعلام می‌شود، پیگیر هستیم که پس از اعلام فراخوان با طی شدن بخش داوری آنها را در سطح شهر نصب می‌کنیم.

وی با اشاره به تداوم ویروس کرونا در سطح شهر، تاکید کرد: این امر محدودیت‌هایی را برای ما به وجود آورده است، اما تمام سعی ما بر این بوده که المان‌ها طوری جانمایی شوند که فارغ از بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شهروندان بتوانند از این المان‌ها استفاده کنند.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان این که در حال حاضر از جانمایی المان‌های تعاملی فاصله گرفته‌ایم، تصریح کرد: تمامی گل‌کاری های سطح شهر را به نوعی جانمایی خواهیم کرد که شهروندان در حالت گذر نیز از تماشای آن لذت ببرند.

یعقوبی با بیان این که تاکنون بیش از ۱۶ میلیون گل برای استقبال از بهار ۱۴۰۰ تهیه شده است، ادامه داد: ۱۶ میلیون گل تهیه شده توسط تولید کنندگان داخل استان تولید شده که معادل حدود ۹۴ درصد از گل‌های تولیدی است که منجر به اشتغال‌زایی خواهد شد.

وی با بیان این که برای سال جاری حدود ۱۹ هکتار گل کاری در سطح شهر اتفاق می‌افتد، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته بیش از ۱.۵ درصد افزایش داشته و عمده افزایش ما در حاشیه شهر مانند کال زرکش، کلات، بولوار ۲۲ بهمن خواهد بود.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد با بیان این که مجموعاً ۹۰۰ آدرس کل‌گاری در سطح شهر لحاظ کرده‌ایم، اظهار کرد: همچنین ۳۲ مورد گلکاری ویژه در سطح میادین خواهیم داشت.

یعقوبی خاطرنشان کرد: برای سال جاری جشنواره گل‌های لاله را در پارک‌ها و بوستان‌ها نخواهیم داشت و با این وجود در ۱۱ نقطه از سطح شهر بحث لاله کاری را انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: بالغ بر ۱۲۰۰ المان در سطح شهر با ترکیب گل‌کاری برای بهار ۱۴۰۰ نصب خواهد شد، همچنین از این تعداد هزار و ۵۰ مورد المان از سال‌های گذشته اصلاح خواهد شد.

اجرای بالغ بر ۱۵ هزار متر مربع نقاشی دیواری در مشهد

قائم مقام ستاد مناسبت‌های شهرداری مشهد با بیان اینکه در ساخت المان‌های شهری اعیاد پیش رو و مناسبت‌ها را نیز در نظر گرفته‌ایم، افزود: در این راستا ۱۲ المان را برای ایام نیمه شعبان در نظر گرفته شده و همچنین در کنار آن مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی ریسه بندی و آذین بندی خواهند شد.

یعقوبی با بیان اینکه سازمان‌های ذی ربط معاونت نیز در حالت آمادگی قرار دارند، تصریح کرد: طی هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی بنا بر آن شد که در فروشگاه‌های شهرداری اقلام اساسی علی الخصوص میوه و مواد شوینده و بهداشتی را با تخفیف به شهروندان ارائه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای بحث زیباسازی شهری برای استقبال از بهار ۱۴۰۰، بالغ بر ۱۵ هزار متر مربع نقاشی دیواری اجرا خواهد شد، اظهار کرد: ۱۳ میلیارد تومان برای ستاد استقبال از بهار در اصلاح بودجه در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای هفته درختکاری بیان کرد: امسال پویش بزرگی تحت عنوان «نفس عمیق شهر» برای هفته درختکاری پیش بینی شده بود و به صورت نمادین مراسم‌های درختکاری در مناطق برگزار شد.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد افزود: امسال کاشت ۲۰ هزار اصله درخت پیش بینی شده بود که ۸۰ هزار اصله آن مثمر و مابقی غیر مثمر است. همچنین امسال به دلیل شرایط ویژه ویروس کرونا، شهروندان از طریق سامانه نسبت به ثبت نام نهال اقدام کردند که خوشبختانه استقبال خوبی صورت گرفته است و همکاران ما در سطح مناطق اقدام به توزیع نهال‌ها درب منازل شهروندان کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع پیش بینی شده است ادارات در قالب «طرح مشارکت ادارات» نهال مورد نیاز خود را به ما اعلام کنند و ما نیز متناسب با شرایط نهال مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌دهیم. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که اقدامات ما صرفاً محدود به هفته درختکاری نیست و سامانه در طول سال فعال است و شهروندان می‌توانند در طول سال به صورت رایگان درخت مورد نیاز خود را سفارش دهند.

یعقوبی تصریح کرد: همچنین با توجه به درخواست شهروندان مبنی بر نحوه چگونگی و هرس درختان، تیمی تحت عنوان امداد گیاه فعال شده است تا خدمات مورد نیاز شهروندان را انجام دهد. علاوه بر این حدود هزار و ۵۰۰ هکتار درختکاری در سطح شهر و در غالب پروژه‌ها انجام خواهد شد.

وی افزود: طرح استقبال از بهار در کنار ایجاد شادابی و طراوت دارای یکسری مسائل اقتصادی و افزایش حجم نیروهای کار است؛ تا چند روز آینده از سایتی رونمایی می‌شود که کارگران با ثبت نام در این سایت، در پروژه‌های شهری به کار گرفته می‌شوند.

پیشرفت در توسعه شبکه جداسازی آب شرب از آب خام

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: به زودی از ۱۲ جایگاه دائمی ساماندهی کارگران ساختمانی رونمایی خواهد شد همچنین در راستای جلوگیری از حضور فیزیکی شهروندان، یک اپلیکیشن با همکاری سازمان فاوا طراحی شده است. در حال حاضر ۶ هزار و ۳۰۰ کارگر با مشخصات کامل در این اپلیکیشن ثبت نام شده‌اند علاوه بر این کارگران ساختمانی نیازمند ارائه یکسری خدمات همچون آموزش، نهضت سواد آموزی و… هستند که جزئیات آن در روز رونمایی به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

یعقوبی در خصوص ساماندهی تابلوهای مشاغل در محدوده حرم مطهر رضوی اظهار کرد: در این زمینه ارتباطی با حوزه قضائی گرفته شده است تا محور به محور پاکسازی شود که در حال حاضر بخشی در بولوار پیریزی و وکیل آباد انجام شده است.

وی در خصوص ساماندهی کارگران در میدان فردوسی افزود: نمی‌توانیم کارگران را به اجبار در جایگاه‌ها نگهداری کنیم. در حال حاضر جایگاه‌های ساخته شده از نظر سرمایشی، گرمایشی و تکریم کارگران مطابق با استاندارها است و در آینده خدماتی ارائه خواهد شد تا کارگران با اشتیاق به این جایگاه‌ها مراجعه کنند.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه تأمین آب، تصریح کرد: امسال حجم زیادی درخت کاری انجام شده و مجموع سطح گلکاری ها در سطح شهر ۱۹ هکتار است، اما بالغ بر پنج هزار و ۷۰۰ هکتار درختکاری در سطح شهر انجام می‌شود.

وی گفت: یکی از رویکردهای ما ایجاد پارک کم نهاده بوده که با نظر اساتید دانشگاه فردوسی احداث شده است تا از این طریق الگوسازی برای کل سطح شهر صورت بگیرد و در حال حاضر کتابچه‌ای برای گونه‌های مناسب برای شهر مشهد تهیه شده است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی ما باید به صورت حداکثری مصرف شود؛ چند روز گذشته تصفیه خانه چهل بازه با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه افتتاح شد که آب مورد نیاز برای آبیاری درختان کمربند سبز را تأمین خواهد کرد.

وی با بیان این که تصفیه خانه خین عرب پساب استاندارد برای آبیاری فضای سبز را تولید نمی‌کند به همین دلیل امسال با وجود تحریم‌ها توانستیم دستگاهی را خریداری کنیم که شش میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده را ایجاد می‌کند، گفت: تصفیه خانه سیدی نیز سال آینده ۳۰ تا ۴۰ لیتر بر ثانیه را وارد مدار کند؛ همچنین اقداماتی برای طرح‌های آبخیزداری در کمربند سبز انجام شده است که در حال حاضر ۱۵ تا ۱۶ چشمه شناسایی شده و برنامه‌هایی برای تقویت آن پیش بینی شده است.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد اظهار کرد: در توسعه شبکه جداسازی آب شرب از آب خام پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم و ۱۰۰ میلیارد تومان قرارداد در این زمینه منعقد شده است که نوعی تحول زیرساختی در این زمینه است.

کد خبر 478870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.