نباید به مدال‌هایمان بنازیم و مردم در فقر و تنگنا باشند/ورزش عامل بازگشایی گره‌ سیاسی است

رییس کمیته ملی المپیک گفت: ورزش فراتر از بستری برای شناخت استعدادها، بستری برای اعتلای ملی و غرور ملی است. ورزش کانونیبرای گشایش نقطه های مهم سیاسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا صالحی امیری امروز _ چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه _ در نشست تجلیل از رؤسای هیئت‌های ورزشی استان اصفهان، اظهار کرد: این جمع جای سخنرانی نیست، ان‌شاءالله در یک موقعیت بهتر در خصوص وضعیت ورزش و المپیک صحبت می‌کنم. زمانی که برای یک سفر رسمی قرار بود به چین بروم، قبل از رفتن ما نمایشگاهی به نام ایران زیبا برپا شد، زمانی که من دقت می‌کردم بیش از نیمی از صنایع دستی و هنری از استان اصفهان بود و به نظرم اسم این نمایشگاه اصفهان زیبا بود تا ایران زیبا.

صالح امیری با اشاره به فرهنگ و هنر جذاب اصفهان، بیان کرد: در دیداری که با توماس باخ داشتم در مورد اصفهان برایش صحبت کردم، او گفت هر چند بار به صورت شخصی به شیراز و اصفهان آمده ام در اتاقم از هنرهای اصفهان دارم و با نگاه کردن به این تابلوها هر روز به اصفهان و شیراز سفر می‌کنم.
رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به ضرورت توسعه ورزش در جامعه، گفت: با مطالعاتی که تجربه جهانی نشان داده، توسعه انسانی شکل نمی‌گیرد مگر اینکه ورزش توسعه یابد. اگر بخواهیم در جامعه‌ای که یاس و ناامیدی فراگیر نباشد قطعاً باید به ورزش توجه بیشتری شود و ورزش کانون اصلی جامعه باشد. در کرونا ورزش مسئولیت بالاتری دارد.
وی ادامه داد: اگر امروز در حوزه سلامت اجتماعی سرمایه گذاری نشود، جامعه با آسیب‌های اجتماعی خطرناکی مواجه می‌شود. در جامعه در حدود ۳۰ درصد افراد قرص ضد افسردگی مصرف می‌کند، اگر در ورزش سرمایه گذاری کنیم و ورزش را در بین تمام افراد جامعه گسترش دهیم، افراد جامعه از نظر جسمی و روحی سالم می‌مانند.
صالح امیری در خصوص گسترش ورزش ملی و شرکت در رویدادهای بین‌المللی، تصریح کرد: در گذشته موشک، انرژی هسته‌ای، نفت و فولاد عامل قدرت کشورها بود اما امروزه دیپلماسی و روابط بین‌المللی حرف اول را می‌زنند و باقدرت نرم جوامع باهم در ارتباط اند.

وی افزود: امروزه یکی از قدرت‌های نرم، ورزش است که باعث گشایش گره‌های سیاسی می‌شود. می‌توانیم با کشورهای همسایه رویدادهای ورزشی هماهنگ و مشترک برگزار کنیم و باعث نزدیکی بین دو کشور شویم.

صالح امیری بیان کرد: هر کشوری با ایجاد زیرساخت‌های ورزشی می‌توانند میزبانی مسابقات ورزشی را به دست آورد و ورزش که یکی از قدرت‌های نرم است و باعث پیشرفت جامعه. ورزش به جز شناسایی استعدادها عاملی برای تولید قدرت نرم است. موفقت در ورزش فقط برای آن ورزش کار نیست و واقعیت این است که ورزش عامل غرور ملی و تعالی کشور است.

وی افزود: در فضایی که با انسداد سیاسی مواجه هستیم ورزش عاملی برای بازگشایی فضا بسته و گره‌های سیاسی است. می‌توانیم با کشورهای همسایه برای توسعه دیپلماسی، روابط ورزشی روابط خود را افزایش دهیم. ۲۳۰ شخصیت فرهنگی ورزشی با مجموعه ورزش ایران یعنی همکاری می‌کنند.

صالح امیری با اشاره به حمایت برابر از زنان و مردان ورزشکار، بیان کرد: در دهه آینده میزان ورزشکاران دختر و پسر ما باید چند برابر شود و میزان حمایت از ورزش بانوان و زنان برابر شود. باید همچون کشورهای پیشرفته تعداد زنان و مردان ورزشکارمان نزدیک به هم شود و حمایت از هر دو گروه یکسان باشد.

وی ادامه داد: هویت قهرمانی باید از مردم کسب شود، نمی‌توانیم به مدال‌های خود بنازیم ولی مردم در فقر و تنگای باشند. اخیراً بنیادی تأسیس کرده ایم و قرار است هر قهرمان حمایت از یک روستا را به عهده بگیرد. اصفهان بیشترین خیران ورزشی را دارد.

وی افزود: رویدادهای مهمی در سال ۱۴۰۰ در پیش داریم و ۶ رویداد بین المللی باید با استفاده از تمام ظرفیت ورزش کشور برای این رویدادها و افتخار آفرینی آماده شویم.

کد خبر 478845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.