آمریکا تکلیف بن سلمان را روشن کرد

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز آمریکا و اروپا را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی هفته گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

درخواست‌های تازه از انگلیس برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی

پس از انتشار ارزیابی سیا توسط آمریکا با این نتیجه‌گیری که دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار را محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی صادر کرده است، بریتانیا با درخواست‌های تازه‌ای مبنی بر توقف فروش بدون محدودیت سلاح به این کشور روبه‌رو است. خیریه‌ها، گروه‌های حقوق مدنی و دیگران گفتند در پی انتشار گزارش کوتاه اما واضح سیا، رابطه سنتی نزدیک انگلیس با ریاض کاملاً افشا شده است.

آژانس امدادی آکسفام عنوان کرد که انگلیس باید به رویکرد قاطعانه‌ای که توسط دولت بایدن اتخاذ شده و گفته است فروش سلاح به ریاض را که می‌تواند در جنگ بلندمدت در یمن مورد استفاده قرار گیرد متوقف می‌کند، پاسخ دهد.

آماده‌باش ۵۰۰۰ گارد ملی آمریکا در پایتخت با نزدیک شدن به چهارم مارس

پلیس کنگره آمریکا درخواست باقی ماندن ۴۹۰۰ نیروی گارد ملی این کشور در پایتخت را تا دست کم ۱۲ مارس داده است در حالی که پیروان تئوری توطئه عجیب کیو انان معتقدند که دونالد ترامپ قرار است دو روز دیگر در تاریخ چهارم مارس مجدداً رئیس جمهور آمریکا شود. تاریخ چهارم مارس برای پیروان تئوری توطئه کیو انان مهم است؛ زیرا تا قبل از تغییر تاریخ مراسم تحلیف به ماه ژانویه، مراسم تحلیف رؤسای جمهور آمریکا در ۴ مارس انجام می‌شد.

طرفداران تئوری توطئه که ادعاهای غلط دونالد ترامپ مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات را باور دارند همچنین باور دارند که دونالد ترامپ خواهد توانست مجدداً مدعی ریاست جمهوری در تاریخ قبلی مراسم تحلیف که پنجشنبه هفته جاری است بشود.

ترامپ که حامیانش بر مبنای ادعاهای او در خصوص دزدیده شدن انتخابات از وی اغتشاش در کنگره را موجب شدند، و این اتفاق به همراه ادعاهایش سبب استیضاح او و معلق شدنش در توئیتر شد همچنان به دامن زدن به آتش خشم در میان هوادارانش ادامه می‌دهد.

او در یک سخنرانی طی روز یکشنبه صحبت از "پیروزی برای سومین بار در انتخابات" در صورتی که تصمیم به نامزدی مجدد برای ریاست جمهوری بگیرد کرد و این تداوم ادعای او در خصوص کسب پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ است.

هتل ترامپ در واشنگتن هم به دامن زدن به ادعاهای مربوط به وقوع تغییر بالقوه در رهبری آمریکا دامن زده چرا که طبق گزارش فوربس هزینه اتاق‌های این هتل برای شب‌های سوم و چهارم مارس خیلی بیشتر از نرخ معمول است.

بلینکن تکلیف بن سلمان را روشن کرد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در اولین اظهارات علنی پس از انتشار یک گزارش اطلاعاتی محرمانه بار دیگر بر تعهدات ایالات متحده برای دفاع از عربستان تاکید کرد و آشکارا گفت که مقام‌های آمریکایی نمی‌خواهند از تعاملات با خود بن سلمان صرف‌نظر کنند.

وی افزود: روابط با بن سلمان اهمیت دارد. ما یک منفعت مستمر قابل توجهی داریم. ما همچنان به دفاع از این پادشاهی متعهد هستیم. اما همچنین می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این روابط بهتر بازتاب منافع ما و ارزش‌های ماست. بنابراین، آنچه ما از طریق اقداماتمان انجام دادیم در واقع برای قطع روابط نیست بلکه برای تنظیم مجدد روابط است تا بهتر در مسیر منافع ما و ارزش‌های ما قرار بگیرد.

آنتونی بلینکن همچنین گفت، دولت بایدن در حال بررسی و محدودسازی فروش تسلیحاتی آمریکا به ریاض است تا تجهیزات نظامی خود را صرف اهداف دفاعی کند و نه تغذیه کمپین نظامی ریاض علیه یمن.

بلینکن گفت: ما در حال بررسی این فروش اسلحه هستیم تا مطمئن شویم که پیشبرد آنچه که ارائه می‌دهیم صرف دفاع از این پادشاهی می‌شود نه تقویت توانایی آن در پیگیری عملیات‌های تهاجمی.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا ایالات متحده تعامل با بن سلمان را متوقف خواهد کرد، گفت روابط میان این کشورها بزرگ‌تر از هر شخصی است و تاکید کرد که ولیعهد سعودی به تازگی با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا تلفنی گفت‌وگو داشته است.

حمله پمپئو به دولت بایدن به خاطر ایران و انصارالله یمن

مایک پامپئو وزیر خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز از تصمیم دولت «جو بایدن» برای حذف انصارالله یمن از لیست گروه‌های تروریستی و همچنین عقب نشینی واشنگتن از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران انتقاد کرد و آن را مقدمه‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام خواند.

وی با تکرار ادعاهای دولت ترامپ، توافق هسته‌ای ایران را فاجعه بار خواند و افزود: ما این توافق را کنار گذاشتیم و فشار زیادی را به ایران وارد کردیم، امیدوارم که مردم آمریکا از بایدن درخواست کنند که آنها نیز همین کار را بکنند.

پامپئو در واکنش به عقب نشینی آمریکا از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران از این تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا دفاع کرد و گفت: ایده ما این بود که به ایران نباید اجازه داده شود تا در بازار آزاد سلاح بخرد و بفروشد و تکنولوژی روسی و چینی و تجهیزات مدرن نظامی خریداری کند.

نامه ۱۷۰ قانون‌گذار آمریکا به دولت بایدن برای اعمال فشار بر ترکیه

۱۷۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا نامه‌ای با حمایت هر دو حزب امضا کردند و به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا فرستادند که از دولت بایدن می‌خواهد همزمان با تدوین سیاست برای معاملات با ترکیه، به مسائل "نگران‌کننده" حقوق بشری این کشور هم رسیدگی کند.

به گزارش رویترز، این نامه به تاریخ ۲۶ فوریه که روز دوشنبه علنی شده است یادآور می‌شود که ترکیه، متحد ناتو، زمان طولانی است که شریک مهم آمریکا بوده اما می‌گوید دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه این رابطه را تیره کرده است.

در این نامه که امضا کنندگان آن شامل "گرِگ میکس"، رئیس دموکرات کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان و "مایک مک‌کاول"، عضو جمهوری‌خواه این کمیته هستند، آمده است: مسائل استراتژیک به درستی از توجه زیادی در روابط دوجانبه ما برخوردار است، اما نقض شدید حقوق بشر و عقب‌گرد دموکراتیک که در حال وقوع در ترکیه هست نیز دغدغه مهمی است.

اردوغان در ۲۰ فوریه گفت که منافع مشترک ترکیه و آمریکا به اختلافات آن‌ها می‌چربد و ترکیه خواهان همکاری بهبودیافته با واشنگتن است.

اما روابط این دو به خاطر برخی مسائل نظیر خرید سامانه پدافند موشکی روس توسط ترکیه و حمایت ایالات متحده از شبه‌نظامیان کرد "ی‌پ‌گ" در سوریه، دچار کدورت شده است.

واشنگتن همچنین مکرراً نگرانی خود را از بابت نقض حقوق و آزادی‌ها در ترکیه ابراز کرده است. نامه قانون‌گذاران آمریکایی می‌گوید اردوغان و حزبش دادگستری ترکیه را تضعیف، متحدان سیاسی را در مناصب کلیدی نظامی و اطلاعاتی منصوب و به اشتباه، مخالفان سیاسی، روزنامه‌نگاران و اعضای گروه‌های اقلیت را زندانی کرده‌اند.

اعلام آمادگی نخست وزیر ارمنستان برای برگزاری انتخابات زودهنگام

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان دوشنبه از آمادگی خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور خبر داد.

وی همچنین پیشنهاد داد، در ماه اکتبر همه‌پرسی درباره قانون اساسی جدید این کشور برگزار شود.

پاشینیان گفت که این کشور می‌تواند به سیستم شبه ریاست جمهوری تغییر یابد. این تحولات در حالی روی می‌دهد که در ادامه تنش‌های سیاسی اخیر در ارمنستان، معترضان به یک ساختمان دولتی در ایروان، پایتخت این کشور حمله کردند.

معترضان امروز دوشنبه به زور وارد این ساختمان شده و خواستار استعفای نیکول پاشینیان شدند.

به دنبال شکست در نبرد با جمهوری آذربایجان، شهروندان ارمنستانی خواستار کناره‌گیری پاشینیان شده‌اند و طی روزهای گذشته این کشور شاهد بلوای سیاسی بود. هواپیماهای جنگی ارتش ارمنستان، روز جمعه در حمایت از تظاهرات علیه پاشینیان، بر فراز آسمان ایروان به پرواز درآمدند.

همزمان، پاشینیان در یک سخنرانی ویدئویی گفت: «به تمامی سربازان، افسران و فرماندهان دستور می‌دهم سرشان به کار خود باشد و از مرزها و تمامیت ارضی ارمنستان محافظت کنند.»

نخست وزیر ارمنستان با اشاره به اینکه مردم این کشور اجازه نخواهند داد کودتایی صورت گیرد گفت: «ارتش نمی‌تواند در رویه‌های سیاسی مشارکتی داشته باشد. ارتش باید تابع مردم و مقاماتی باشد که از سوی مردم انتخاب شده‌اند.»

کد خبر 478836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.