بهره‌برداری از مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری در اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان واقع در باغ گل‌ها که با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال آماده شده، هفته آینده در برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» به بهره‌‎‎برداری می رسد.

فروغ مرتضایی‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سازه ژئودزیک مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان با قطر ۳۰ متر در سطح زمین در زمینی به مساحت ۷۰۰ مترمربع با ارتفاع ۲۰ متر است.

وی با اشاره به سیستم سازه‌های ژئودزیک، افزود: گنبد سازه فضای کار کروی است که بارهای وارده را از طریق اعضای خطی که در یک گنبد کروی شکل قرار گرفته‌اند به تکیه گاه‌ها منتقل می‌کند و تمامی اعضا در آن در تنش مستقیم (کشش یا فشار) هستند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه از پوشش نازک (از جنس پلاستیک یا فلز) برای پوشش گنبد و تبدیل آن به یک فضا محدود استفاده شده است، تصریح کرد: سقف‌های گنبدی (ژئودزیک)، از لحاظ فیزیکی، بهترین مقاومت را در مقابل نیروی خارجی مثل بادهای شدید یا امواج سهمگین آب دارند که از قابلیت‌های منحصر به فرد این سازه‌ها می‌توان به پوشش دهانه‌ای بزرگ با جلوه‌ای زیبا، وزن کم، سادگی تولید، سرعت نصب و… نام برد.

وی ادامه داد: هدف از احداث گلخانه تکمیل کلکسیون گیاهی و افزایش تنوع گونه‌های گیاهی مجموعه تفریحی آموزشی باغ گل‌ها و افزایش جاذبه گردشگری است.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه مجموعه گردشگری گیاهان گرمسیری اصفهان واقع در باغ گل‌ها با صرف اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال آماده شده است، گفت: تعداد گیاهان استفاده شده در این مجموعه ۳۰۰ جنس و گونه گیاهی از جمله انواع میوه‌های گرمسیری شامل: آناناس، انبه، آواکادو، پاپایا، قهوه، کاکائو، گواوا، وانیل، انواع درختان و درختچه‌های زینتی گرمسیری شامل: ابوتیلون، تاتوره درختی، تکوما، شیشه شور، فردوسی، کاملیا، مورینگا، انواع نخل مانند نخل راپیس، نخل کوکوس و انواع گیاهان علفی برگ زینتی و گل‌دار شامل: ارکیده، آکمئا، بیلبرژیا، پدیلانتوس، استرلیتزیا، کالاته آ، کریپتانتوس است.

وی با اشاره به جلوه‌های ویژه در طراحی محوطه و اجرای پروژه، تصریح کرد: آب‌نمای صخره‌ای با سنگ‌های طبیعی به ارتفاع هشت متر، سیستم پایدار سرمایش و گرمایش با استفاده از گرمای زمین و بهره‌مندی از روش‌های سنتی، اجرای بستر خاک با استفاده از روش‌های علمی و نتایج آزمایش‌های آب و خاک، آبیاری گیاهان با استفاده از روش‌های هوشمند و سیستم تهویه و کنترل دما و رطوبت به صورت هوشمند از جمله این جلوه‌ها است.

کد خبر 478822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.