تل سیاه؛ قتلگاه یا پناهگاه

در خیابان های بندرعباس تا چشم کار می کند، سگ های ولگرد پرسه می زنند و آنقدر این موجودات زرد و سیاه و قهوه ای در اطراف خانه ها و در کوچه های خلوت جولان می‌دهند که نمی‌توان محلات این کلانشهر را بدون وجود سگ تصور کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گوشه و کنار استان هرمزگان، رها بودن سگ‌های ولگرد در خیابان‌ها، کنار ساحل، مراکز تفریحی و دیگر نقاط شهرها و روستاها همواره تهدیدی جدی برای سلامت و امنیت مردم است. با راه اندازی مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در حومه شهر بندرعباس انتظار می‌رفت دیگر شاهد جولان سگ‌های ولگرد در شهر نباشیم، اما به نظر می‌رسد دستگاه‌های ذیربط باید هماهنگ‌تر و به صورت جدی موضوع جمع آوری سگ‌های ولگرد را دنبال کنند.

تل سیاه؛ قتلگاه سگ‌های بی پناه

سمیه سلیمی، مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات کیهان پناه هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ما نمی‌توانیم سگ‌های ولگرد را از چرخه طبیعت حذف کنیم، نابودی سگ‌ها منجر به از بین رفتن اکوسیستم شهری خواهد شد؛ بر این اساس حدود ۸۰ درصد از سگ‌های ولگرد و خیابانی جمع آوری و در سایت تل سیاه نگه داری می‌شوند. این مکان در زمینی به مساحت یک هزار مترمربع پیش بینی شده و دور آن نیز حصارکشی شده است.

وی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته این مکان به قتلگاه حیوانات معروف بود و سگ‌های بی پناه را در آن بدون آب و غذا به امان خدا رها می‌کردند به طوری که از شدت گرسنگی هم جنس خود را می‌خورند، اما اکنون وضعیت بهتر است.

وی خاطر نشان می‌کند: به اسم غربالگری، عقیم سازی و پلاک گذاری برای سگ‌ها، بودجه تعیین شده است؛ اما متأسفانه سگ‌های بی پناه به دلیل عدم رعایت نشدن بهداشت، ابتلای بیماری‌های پوستی (قارچ) گرسنگی و تشنگی می‌میرند یا این که کور و فلج می‌شوند.

مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات تصریح می‌کند: متأسفانه مسئولان در بازدید از سایت تل سیاه و در گزارش‌های خود، این زباله دان را برای سگ‌های بی پناه به عنوان بهشت برین حیوانات به بینندگان نشان می‌دهند در حالی که بسیاری از افراد از درون این قتلگاه هیچ اطلاعی ندارند.

وی تاکید می‌کند: باید در نظر داشت که ما نمی‌توانیم سگ‌های ولگرد را از چرخه طبیعت حذف کرده و در کار خداوند دخالت کنیم، زیرا نابودی تمام سگ‌ها منجر به از بین رفتن اکوسیستم شهری خواهد شد.

سلیمی ادامه می‌دهد: در شهرک پیامبر اعظم بندرعباس سگ‌های ولگردی را مشاهده می‌کنیم که در نگاه اول با خود می‌گوییم که این سگ‌ها بزرگسالان و کودکان را گاز می‌گیرند، اما با نگاهی دقیق به این مسئله در می‌یابیم زمانی که یک ماده سگ، توله‌اش را به دنیا می‌آورد و برخی انسان‌ها با بی رحمی، توله را از مادر جدا می‌کنند قطعاً سگ برای دفاع و نجات جان فرزندش حمله می‌کند.

مدیرعامل انجمن حمایت از حیوانات می‌گوید: اگر اغلب سگ‌ها را مشاهده کرده باشیم به هنگام راه رفتن دست و پاهایشان بر اثر پرتاب سنگ و کتک کاری انسان‌ها می‌لنگد و غیرممکن است که یک سگ زخمی به دنبال بچه‌ای بیفتد و مسئله گاز گرفتن انسان‌ها توسط سگ یک در هزار است.

وی ابراز می‌کند: برای ساماندهی سگ‌های ولگرد باید از تجربه کشورهای پیشرفته استفاده کنیم، در کشورمان برای ساماندهی سگ‌ها بودجه‌ای در نظر گرفته شده است، اما موازی کاری دستگاه‌های دولتی تیشه به ریشه حیات این حیوانات بی پناه زده است.

سلیمی عنوان می‌کند: به عنوان نماینده انجمن حمایت از حیوانات به شورای شهر و شهرداری مراجعه کردیم تا مسائل و مشکلاتمان را در این خصوص با آنها در میان بگذاریم اما متأسفانه مسئولان جوابگوی ما نیستند؛ انجمن حمایت از حیوانات، غذا رسانی به سگ‌های بی پناه را در هفته دو بار انجام می‌دهد؛ انتظار ما از مسئولان ذی‌ربط این است که بودجه‌ای را برای دارو، عقیم سازی، پلاک گذاری، خوراک و واکسیناسیون سگ‌ها در نظر بگیرند و سپس آنها را در چرخه طبیعت رها کنند.

تل سیاه؛ قتلگاه یا پناهگاه

تنها با نظر دامپزشک معدوم سازی می‌کنیم

پوریا دروار، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در هر منطقه یک اکیپ برای جمع آوری سگ‌ها داریم که آنان را پس از جمع آوری، به سایت تل سیاه انتقال می‌دهند؛ در هر منطقه که زیرمجموعه پیمانکار خدماتی شهرداری است، سگ‌ها را در خودروهایی که در اختیار دارند جمع آوری کرده و به سایت تل سیاه منتقل می‌کنند.

دروار با بیان این که تل سیاه دارای سایبان، فنس و حصاری به مساحت ۱۰ هزار متر مربع است، ادامه می‌دهد: این فنس‌ها با هدف تفکیک سگ‌های ماده بالغ، سگ‌های نر بالغ و توله‌ها تعبیه شده است. این سگ‌ها با همکاری و تفاهم نامه‌ای که با دامپزشکی بسته شده عقیم می‌شوند و برای نگهداری آن‌ها نیز غذای لازم تهیه شده است.

وی اظهار می‌کند: برای ساماندهی سگ‌های ولگرد دو برنامه را در دستور کار خود قرار داده‌ایم اول عقیم سازی و رهاسازی و دوم معدوم سازی است که باید توجه داشته باشید این سایت تنها با نظر دامپزشک اقدام به معدوم سازی می‌کند اما اصل برنامه در این مجموعه عقیم سازی و رهاسازی آنها است.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بندرعباس اظهار می‌کند: از سال گذشته تاکنون حدود ۶۰ قلاده سگ عقیم سازی و تعدادی نیز پلاک گذاری شده‌اند. در حال حاضر نیز ۳۰۰ سگ در محل تل سیاه هستند که برخی از مردم برای نگهبانی مزارع و استفاده‌های متفاوت برای تحویل گرفتن سگ به این مکان مراجعه کرده و درخواست می‌دهند.

وی در خصوص واکنش‌های مردم شهر بندرعباس نسبت به سگ‌های ولگرد یا بلا صاحب می‌گوید: مردم در خصوص سگ‌هایی که عقیم سازی شده‌اند نیز واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند، جالب است عده‌ای از شهروندان می‌گویند سگ‌ها گناه دارند و دوست ندارند آنها را جمع آوری کنیم، عده‌ای سگ‌ها را نگهبان محلات شهر می‌دانند بخصوص در محلات بافت فرسوده نسبت به سگ‌ها حساسیت بیشتری دارند اینها عده کمی هستند اما تعدادشان روزبه روز در حال افزایش است. عده بیشتری نیز از سگ‌ها می‌ترسند و می‌خواهند که آنها را جمع آوری کنیم.

به گزارش ایمنا، اگرچه سگ موجود مفیدی در چرخه طبیعت به شمار می‌رود، اما افزایش جمعیت این حیوانات و تاخت و تاز سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در شهرها، سبب بروز مشکلات بزرگ و اساسی می‌شود، چرا که ممکن است وجود این سگ‌ها سبب ایجاد بیماری‌های خطرناک شود و سلامت عمومی شهروندان را تهدید کند.

کد خبر 478802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.