تا پایان دولت ۴۰ پروژه ناتمام تکمیل می‌شود/ در استان خلأ تیم‌های لیگ یک و دو وجود دارد

افت فوتبال اصفهان از کسی پوشیده نیست و قطعا یکی از دغدغه های ورزش حرفه ای استان است. از طرفی پروژه های ناتمام مدیران قبلی، هنوز گریبانگیر اداره کل ورزش و جوانان بود و مدیرانش باید راه چاره ای برایش بیندیشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن اماکن ورزشی و باشگاه‌ها، از همان ابتدا مشخص بود سال سختی در انتظار باشگاه‌داران است. تعویق المپیک ریو و طولانی شدن فرآیند آماده سازی قهرمانان، کار را برای ادارات ورزشی کشوری و استانی سخت کرده است. سید محمد طباطبایی که اردیبهشت ماه سال جاری نخست به عنوان سرپرست و بعدها در جایگاه ریاست، سکان اداره کل ورزش و جوانان استان اصفهان را حدود ۱۰ ماه است در دست گرفته، ایده‌ها و طرح‌هایی برای برون رفت از شرایط دشوار فعلی ورزش پیاده سازی کرده است. او که چندی پیش میهمان خبرگزاری ایمنا بود و در بخش دوم گفت و گویش به تشریح مشکلات فعلی و راه‌حل‌های فوتبال استان پرداخته، از تکمیل ۴۰ پروژه ناتمام استان خبر داده و جایگاه ورزش اصفهان از دیدگاه وزیر ورزش را توصیف کرده است. قسمت دوم این گفت و گو که بخش اول آن قبلاً منتشر شده بود را با هم می‌خوانیم:

آماری از پروژه‌های ناتمام استان دارید؟

استان اصفهان هنوز ۱۸۰ پروژه ناتمام دارد که معتقدیم روی بسیاری از این پروژه‌ها که در دوره‌های مختلف احداث آن‌ها کلنگ زنی شده، هیچ گونه مطالعات و آمایش سرزمینی و جمعیتی در نظر گرفته نشده است و تنها فونداسیون آن را ریخته و رها کرده‌اند که از این دست پروژه‌ها در استان بسیار زیاد است. این پروژه‌های ناتمام به ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا بتوانیم آن‌ها را به سرانجام برسانیم. خوشبختانه با توجه به اعتبارات خیلی خوب که از محل ارزش افزوده، ردیف بودجه استانی و اعتبارات ملی که توسط وزارت ورزش اختصاص داده شده، امیدواریم بیش از ۴۰ پروژه ورزشی ناتمام در اقصی نقاط استان اصفهان را تا ۳۱ تیر ماه که پایان سال مالی است و تا پایان دوره دولت کنونی به بهره برداری برسانیم.

تا پایان دولت 40 پروژه نیمه تمام تکمیل می‌شود/ در استان خلاء تیم‌های لیگ یک و دو وجود دارد

همانطور که می‌دانید فوتبال در اصفهان جایگاه خاصی دارد و ویترین ورزش استان است. این روزها هواداران برخی باشگاه‌ها رضایت چندانی ندارند نظرتان در این باره چیست؟

خودم بچه شهرستانی بودم اما فوتبالم را از ده سالگی در شهر اصفهان و باشگاه تام دنبال کردم. به علاوه در تیم منتخب اصفهان و فولاد مبارکه بازی کرده و مدرک مربیگری A آسیا را دارم که سال ۸۳ آن را کسب کردم. در آن سال جوان‌ترین مربی در سطح AFC بودم که موفق به اخذ مدرک A آسیا شده بود؛ مدرکی که شاید هنوز خیلی از مربیان لیگ برتری‌مان آن را ندارند. این‌ها را گفتم که اگر می‌خواهم راجع به بحث فوتبال بگویم، تخصصی حرف بزنم. اداره کل ورزش و جوانان سفت و محکم پشت سر دو باشگاه اصفهانی یعنی سپاهان و ذوب‌آهن ایستاده است و همواره گفته‌ایم نه به عنوان تیم و باشگاه ورزشی بلکه به عنوان دو مکتب به سپاهان و ذوب‌آهن نگاه می‌کنیم چرا که زمانی می‌توانیم از مکتب حرف بزنیم که خیلی از موارد را در اولویت و پیش از آنکه بخواهند به ورزش بپردازند، سرلوحه خود قرار دهند. مکتب سپاهان از شاهین است که مکتبی اخلاق‌مدار بوده و همیشه آن را سرمنزلش در ورزش قرار داده است. ذوب‌آهن نیز در بسیاری از رشته‌ها مانند فوتبال، بسکتبال و هندبال از با قدمت و ریشه‌دارترین باشگاه‌های این مملکت است و خدا را شکر همیشه از نیروی انسانی و مدیرانی با برنامه برخوردار بوده است. امروز دغدغه و بحث‌مان در فوتبال استان باشگاه ذوب‌آهن است و با تغییراتی که انجام شده، سیاست مدیریت جدید و تفکر و برنامه‌ریزی سرمربی جدید از جایگاهی که از حد تصور نیز خارج است و فکرش را هم نمی‌کرد ذوب‌آهن روزی در لیگ برتر در چنین جایگاهی قرار بگیرد، خارج شده و به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

با این تفاسیر راه حل مناسب برای مشکلات فوتبال استان را چه می‌دانید؟

متأسفانه سیاست‌های کلان در فوتبال و ورزش حرفه‌ای درست نیست. ما و همه اهالی فوتبال اعتقاد داریم که بخش ورزش حرفه‌ای‌مان باید با برنامه‌ریزی اصولی و انجام وظایف خود فعالیت کند. همانطور که می‌بینید جدای از سپاهان و ذوب‌آهن که مطابق با برنامه باشگاه خود حرکت کنند، بسیاری از تیم‌ها چند فصل به لیگ برتر صعود کرده و مجدد سقوط می‌کنند و بعد از چند سال حتی نام‌شان فراموش می‌شود. متأسفانه چشم‌انداز درستی نسبت به فوتبال نیست.

تا پایان دولت 40 پروژه نیمه تمام تکمیل می‌شود/ در استان خلاء تیم‌های لیگ یک و دو وجود دارد

زمانی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نگاهی بلند محور تحت عنوان آسیاویژن راه انداخت که به معنا نگاه آسیا به فوتبال بود. دیدی که AFC به فوتبال آسیا داشت و بستر خوبی را جهت رشد و توسعه فوتبال فراهم کرده بود را خیلی از کشورهای آسیایی گرفته و خودشان را به استانداردهای جهانی رساندند. اما متأسفانه فدراسیون فوتبال و هیئت فوتبال اصفهان در زمانی که آسیاویژن اجرا می‌شد، این فرصت ویژه را از دست داد و نتوانست نگاه دقیق و ویژه‌ای به فوتبال اصفهان داشته باشد.

ممکن است این موضوع روی پرورش بازیکنان بومی هم تأثیر گذاشته باشد؟

امروز به جز احسان حاج صفی چه کسی از استان اصفهان در تیم ملی بزرگسالان است؟ یا تعداد اصفهانی‌های تیم المپیک چند نفر هستند؟ جوانان چند نفر؟ اگر نگاه قبل و بعد انقلاب داشته باشیم، فوتبال اصفهان کارخانه بازیکن سازی‌ داشت که مدام محصولاتش را برای تیم‌های سراسر ایران ارائه می‌داد. البته این الزام فوتبال حرفه‌ای امروز است و هیچ اشکالی ندارد که بعضاً بازیکنانی خارجی و یا ورزشکاران و بازیکنان استان‌هایی مانند خوزستان، آذربایجان و شیراز که معمولاً در اصفهان بازی می‌کنند، را بیاوریم اما وقتی استعدادیابی و نخبه پروری را در تیم‌های پایه انجام داده و در رده جوانان و امیدهای کشور قهرمان می‌شویم، اگر این بازیکن جذب لیگ یک نشود، فوتبالش پایان می‌یابد؛ بازیکنی که تازه آغاز راهی طولانی است باید از ورزش حرفه‌ای جدا شود. برای این موضوع باید باشگاه‌هایی مانند سپاهان و ذوب‌آهن برنامه بریزند هر چند که برنامه‌های خوبی در رده‌های پایه داشته و معمولاً در این رده‌ها قهرمان می‌شوند اما باید بتوانیم این سرمایه انسانی را حفظ کنیم.

تا پایان دولت 40 پروژه نیمه تمام تکمیل می‌شود/ در استان خلاء تیم‌های لیگ یک و دو وجود دارد

البته یکی از دلایل این موضوع حلقه گمشده فوتبال اصفهان است که تیم در لیگ سه داشته اما در لیگ یک و دو نداریم و به یک‌باره در لیگ برتر تیم داریم. اگر می‌توانستیم تیم‌هایی مانند سپاهان نوین که کار بسیار خوبی بود که باشگاه سپاهان انجام داد و امیدهایش را به آن آورد و همان سال نیز سهمیه لیگ برتر گرفتند که آن را به فولاد خوزستان دادند. خلأ تیم‌های لیگ دو و یکی را در فوتبال اصفهان بسیار احساس می‌کنیم و ضمن اینکه اعتقاد داریم فوتبال اصفهان می‌تواند یک تیم لیگ برتری دیگر با توجه به سرمایه‌ها، زیرساخت‌ها و سرمایه انسانی استان داشته باشد. با این حال باید حواسمان باشد که همان دو سهمیه نیز به یک سهمیه تبدیل نشده و همه باید پشت سر سپاهان برای قهرمانی و ذوب‌آهن برای بقا و ارتقا به جایگاه‌های میانه و بالا جدول بیاییم.

معمولاً مرز بین دخالت و نظارت روی هیئت‌های ورزشی بسیار باریک است، چگونه این مرز را نگه داشته و در عین حمایت، استقلال هیئت‌ها را حفظ می‌کنید؟

هیئت‌ها مطابق با اساسنامه‌ای که دارند فعالیت می‌کنند و نماینده آن فدراسیون در استان، و زیر مجموعه‌هایشان در شهرستان است. ما نیز نماینده وزارت ورزش بوده و در کنار هیئت‌هایمان هستیم. همیشه نه در شعار بلکه در عمل یار و یاور هیئت‌ها بوده‌ایم. ضمن اینکه یکی از وظایف ذاتی اداره کل ورزش و جوانان بخش نظارتی و نقش راهبردی آن است. اداره کل متولی ورزش در استان بوده حتی رهبری در این حوزه نیز بر عهده ما است. در نقش رهبری برنامه راهبردی و برش شهرستانی و هیئت‌های ورزشی را در آن دیده‌ایم. نقش نظارتی‌مان نیز از وظایف ذاتی‌مان است و بالاخره باید بر اعتباراتی که هیئت‌های ورزشی از محل‌های دیگر دریافت می‌کنند و همچنین بر شاکله و سازمانی که آن رشته ورزشی در استان دارد کنترل و نظارت داشته باشیم. اگر آسیبی به آن وارد و یا مشکلی برایش به وجود می‌آید، نقش حمایتی داشته باشیم و در این مسیر به عنوان یار و یاور در کنار آن‌ها هستیم. متعاقباً هیئت‌های ورزشی نیز می‌دانند که اداره کل ورزش و جوانان به عنوان متولی و مدیرکل ورزش و جوانان به عنوان پدر خانواده ورزش استان است و اگر صحبتی کرده یا نقش کنترلی و هدایتی‌اش را انجام می‌دهد، به شکل پدرانه بوده تا آن هیئت بر اساس رسالت و مقصودش به سرمنزل غایی که برای خود ترسیم کرده برسد.

به حمایت از هیئت‌ها اشاره کردید، هیئت‌های ورزش‌های معلولین معمولاً با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم کرده و از وجود تبعیض‌ها گله‌مند هستند در ۱۰ ماهی که در صندلی ریاست اداره کل حضور داشته‌اید، چه اقداماتی برای این ورزشکاران انجام داده‌اید؟

بخشی از امتیازاتی که به سایر ورزش‌های قهرمانی داده بودیم را در اختیار جانبازان و معلولین ورزشکار قرار دادیم. سه سالنی که در شهرستان‌ها در اختیار هیئت‌ها بوده که از آن‌ها گرفته بودند و مجدداً به آن‌ها بر گرداندیم. همچنین در ردیف بودجه‌ای که داشتیم سعی کردیم اعتبارات این هیئت را ویژه ببینیم. همان حمایتی که از المپیکی‌ها داشتیم را از پاراالمپیکی‌ها نیز انجام دادیم. در نهایت معتقدیم هیئت‌های جانبازان و معلولین نیاز به توجه و مساعدت بیشتری به وی‌ژه در بخش سخت افزاری دارند چرا که فعالیت‌های خاصی دارند و سخت افزارشان باید مطابق با همین فعالیت‌ها طراحی و در اختیارشان قرار گیرد.

تا پایان دولت 40 پروژه نیمه تمام تکمیل می‌شود/ در استان خلاء تیم‌های لیگ یک و دو وجود دارد

شما رابط استان و وزارت ورزش هستید، مدیران کلان ورزش چه دیدگاهی نسبت به ورزش استان اصفهان دارند؟ به علاوه چه انتظاراتی از آن دارند؟

زمانی که برای ارائه برنامه‌هایم در قالب مدیرکل ورزش و جوانان خدمت مقام عالی وزارت رسیدم، آقای سلطانی‌فر از اصفهان به عنوان استان استراتژیک ورزش کشور یاد کرد. دقیقاً این جمله را یادم هست و ایشان اعلام کرد که اگر روزی در فعالیت ورزش قهرمانی و همگانی استان اصفهان تزلزلی پیش بیاید، تزلزل در بدنه ورزش کشور به وجود آمده است؛ در واقع یعنی این دو را در رابطه مستقیم با هم می‌دانستند و این موضوع نقش محوری و کلید ورزش قهرمانی و حرفه‌ای استان در فعالیت‌های کشوری می‌رساند و نشان دهنده جایگاه ویژه ورزش اصفهان از دیدگاه مقام عالی وزارت بود.

گفت و گو از: سروش فدایی و ابوالفضل داستانپور _ خبرنگاران سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 478731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.