پوشاک؛ بازاری که همچنان بی رونق است

آسیب ویروس کرونا و شرایط ناخوشایند اقتصادی بر صنعت پوشاک تا جایی بوده که در این هفته‌های پایانی سال، همچنان با رکود این بازار مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها بازار پوشاک شهر با ازدحام روبه‌روست اما ازدحامی که در آن خرید چندانی انجام نمی‌گیرد، تا جایی که عده‌ای برای جذب مشتری اجناس خود را با قیمت کمتر و حتی زیر قیمت هم به عرضه می‌کنند ولی باز هم با این وجود حال و هوای این بازار در هفته‌های پایانی سال روال منطقی که انتظار می‌رفت را ندارد.

در این بین خریداران نیز از قیمت‌های بالای اجناس ناراضی هستند و از سیر صعودی قیمت‌ها سخن می‌گویند که البته چنین شرایط به نرخ ارز و افت ارزش پول ملی ما باز می‌گردد.

گذشته از گرانی اجناس و تأثیر شرایط ارزی بر قیمت‌ها، ویروس کرونا نیز در این یک سال اخیر عاملی برای کاهش خریدهای مردمی شده است، به طوری که عده‌ای به دلیل ترس قرار گیری در اماکن شلوغ و عمومی از خرید صرف نظر کرده و این بازار هنوز هم با استقبال چندانی مواجه نشده است؛ ضمن آنکه این واحدهای صنفی همچنان با محدودیت زمانی مواجه هستند و ساعات مجاز فعالیت آن‌ها به دلیل رعایت محدودیت‌ها کاهش یافته است؛ همه این مسائل باعث کوچک‌تر شدن بازار پوشاک شده است.

مسئولان این بخش، افت ۴۰ درصدی تقاضای پوشاک نسبت به سال‌های گذشته را اعلام می‌کنند.

شرایط بازار پوشاک، غیر نرمال است

با گذری در بازارهای پوشاک شهر، شرایطی مشاهده می‌شود که نشان از کسادی و بی رونقی این بازار در چنین ایامی دارد؛ هرچند برخی بر این باورند که معمولاً خریدهای ضروری در نیمه پایانی اسفند ماه انجام می‌گیرد اما با مقایسه‌ای با سال‌های گذشته که ویروس کرونا شیوع پیدا نکرده بود، شرایط بازار پوشاک، غیر نرمال به نظر می‌آید؛ وضعیتی که کسبه و فعالان این بازار را گلایه مند نموده است.

مهدی احدی، که از فعالان بازار پوشاک اصفهان است در رابطه با این شرایط در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: پایان سال گذشته به دلیل ورود ناگهانی کرونا اصناف با اوضاع بسیار دشواری روبه‌رو شدند به خصوص صنف پوشاک که عمده فعالیتش مربوط به هفته‌های پایانی سال است.

وی ادامه می‌دهد: پس از آن نیز تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها ادامه داشت و در مجموع رکود شدیدی را در این مدت، تحمل کردیم و حالا در این ایام پایان سال که باید بازار رونق پیدا کند و تا حدودی جبران رکود یک سال اخیر شود با نوع دیگری از کرونا مواجه شده‌ایم؛ علاوه بر آن شرایط اقتصادی مردم نیز نامساعد بوده و این دو عامل، بازار پوشاک را با کمبود مشتری روبرو کرده است. امیدواریم که در پایان سال رونق به بازار برگردد هرچند تاکنون چنین نبوده است.

رضا سهرابی، دیگر فعال بازار پوشاک در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: بازار پوشاک هنوز وارد فاز رونق نشده است و مهم‌ترین دلیل آن نه کرونا بلکه شرایط اقتصادی مردم و گرانی اجناس است؛ نرخ اجناس وارداتی به طور مستقیم به دلار مربوط می‌شود. حال اگر مشتری، مصمم به خرید پوشاک ایرانی هم باشد، باید نرخ بالایی را پرداخت کند چون تولید پوشاک وابسته به اقلام وارداتی است که با نرخ ارز محاسبه می‌شود. از طرفی گرانی دیگر هزینه‌ها مانند دستمزدها و حامل‌های انرژی باعث گرانی نهایی جنس تولید داخل است. بر این اساس بسیاری از مشتریان از پرداخت چنین هزینه‌هایی در این شرایط صرف نظر می‌کنند.

وی یادآور می‌شود: اگرچه گرانی پوشاک نسبت به دیگر کالاها با شیب کمتری افزایش یافته است ولی به هر حال خرید آن از اولویت‌ها محسوب نمی‌شود؛ حال با توجه به کاهش تقاضا و فروش بسیار پایین، مغازه دار هم با مشکلات فراوانی روبه‌رو است که گاه تصمیم به تعطیلی و یا اقدام به عرضه کالای خود با قیمت بسیار کمتری می‌کنند تا هزینه اولیه‌اش را به دست آورد.

هنوز آمار دقیقی را نمی‌توان ارائه داد

ابراهیم خطابخش، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شلوغی بازار خبر می‌دهد که در آن خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

وی در ارتباط با مقایسه این بازار با سال گذشته می‌گوید: سال گذشته به دلیل ورود کرونا و ترس مردم از قرار گیری در بازارها رکود کاملی حاکم بود و حتی بسیاری از واحدها هم فعالیت نمی‌کردند؛ اما امسال بازارها شلوغ تر شده هر چند اکنون نمی‌توان آمار دقیقی را در مقایسه با سال قبل ارائه داد.

این فعال در مورد تأثیر کرونا بر شرایط بازار در یک سال اخیر می‌گوید: شیوع کرونا به تعطیلی یا تغییر شغل نزدیک به ۸۰ واحد صنفی در اصفهان منجر شد؛ آن تعداد هم که در رکود فعالیت خود را ادامه داده‌اند، با شرایط دشوار درگیر بوده‌اند که هنوز هم مشکلات آن‌ها برطرف نشده است.

خطابخش در پاسخ به این سوال که تا چه میزان با گرانی اجناس مواجه هستیم می‌گوید: به دلایلی چون گرانی ارز و تأثیر بر مواد اولیه و به علاوه افزایش دستمزدها، پوشاک حدود ۲۰ درصد افزایش نرخ داشته است که همین میزان از گرانی باعث شده از خریداران پوشاک کاسته شود؛ ممکن است در فروش‌های فوق‌العاده پایان سال، بازار رو به رونق رود. با وجود استمرار کرونا در این ایام، واحدهای صنفی موظف به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند.

وی با تأکید دوباره از عدم ارائه آمار دقیق نسبت به شرایط بازار شب عید پوشاک تصریح می‌کند: در هفته پایانی اسفندماه آمار وضعیت این بازار مشخص می‌شود.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 478725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.