۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
رخت بهاران بر تن شهر

کمتر از یک هفته تا آغاز سال جدید باقی مانده و مدیریت شهری سعی دارد با فضاسازی شهری خون تازه‌ای در رگ‌های اصفهان جاری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با نزدیک شدن به سال جدید و همزمان با تدوین بودجه سال آتی شهرداری‌ها، مدیران شهری برای زیبا شدن و البته فضا سازی شهر برنامه‌هایی را در نظر می‌گیرند، موضوعات مهم در بحث فضاسازی شهر توجه به فرهنگ عمومی، مسئولیت اجتماعی، اعتمادسازی، ایجاد بستری‌های توسعه پایدار و مواردی از این دست است، همچنین به نظر می‌رسد در فضاسازی شهری می‌توان از شهروندان نیز پیشنهادات و کمک‌هایی گرفت اما باید دید نقش مشارکت مردم در این حوزه چگونه تبیین می‌شود.

برگزاری هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی به صورت مجازی

حسن موذنی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: فضاسازی شهری ویژه نوروز به صورت پراکنده در همه مناطق انجام می‌شود؛ ۲۵ المان با طرح‌های ویژه نوروزی که طی فراخوانی طراحی و داوری شده به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ در شهر نصب خواهد شد.

وی با اشاره به نصب سازه‌های خطی خانواده در میادین و چهارراه‌های اصلی شهر افزود: تابلوهای ویژه با موضوع معرفی ابنیه اصفهان در عرشه پل‌های واقع در حلقه سوم ترافیکی نصب و نورپردازی می‌شود، همچنین نوروز ۱۴۰۰ به دلیل تقارن با اعیاد شعبانیه پرچم‌هایی در مناطق مختلف شهر نصب و دیواره پازلی جهان‌نما نیز با طرح نوروزی مزین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان تصریح کرد: طرح‌هایی نیز در قالب دیوارنگاره اشعار با محتوای هویت اصفهان برای نوروز امسال اجرا می‌شود و در فعالیتی مشارکتی با هیئت‌های مذهبی نیز برای اعیاد شعبانیه فضاسازی ویژه و یکدستی خواهد شد.

موذنی به نصب تابلوهای طنابی رواق مانند با موضوع مناسبت‌های میلاد ماه شعبان اشاره و خاطر نشان کرد: اغلب این طرح‌ها در حلقه سوم ترافیکی، محورهای پر تردد گردشگری، چهارراه‌ها و میادین، عرشه پل‌ها و روی پایه‌های پرچم شهر اصفهان اجرا و نصب می‌شود.

وی ادامه داد: سه ماهه پایانی هر سال سمپوزیوم‌های ویژه‌ای از سوی سازمان زیباسازی در شهر اجرا می‌شود و امسال نیز با توجه به شیوع کرونا هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی به صورت مجازی و در قالب ساخت ۱۳ سردیس و المان در کارگاه هنرمندان در حال اجرا است.

نصب سردیس مشاهیر در منطقه ۵

موذنی از نصب سردیس‌های مشاهیر در منطقه ۵ شهر اصفهان خبر داد و درباره نصب نمادها نیز گفت: سردیس شهید حبیب اللهی، نمادهای چوگان، مادر و حج و المان نوروزی کاشی شکسته فرش اصفهان نیز ویژه نوروز ۱۴۰۰ در شهر رونمایی می‌شود.

وی در خصوص طرح‌های نورپردازی یادآور شد: نورپردازی‌های پل آذر، خیابان جابر انصاری، مجموعه پل‌های دفاع مقدس، پل خواجو، خانه حکمت، درختان پل شریعتی و میدان شهرداری و منطقه هشت و نورپردازی تکایای تویسرکانی، بروجردی و آرامگاه دهش تا پایان سال جاری آماده بهره برداری است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در ادامه از تکمیل مراحل طراحی، اجرا و نصب مبلمان‌های خانوادگی، سالمندان، کودکان، نمازخانه پارکی و بازیکده حیوانات در آینده خبر داد و افزود: این مبلمان‌های شهری به صورت تخصصی و بر اساس استانداردهای موجود در حال طراحی و نمونه سازی است.

فضاسازی شهر با مشارکت مردم

مهرداد کیهانی فر، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری در خصوص نقش مدیریت شهری در فضاسازی شهر به خبرنگار ایمنا گفت: تغییر سبک زندگی و تعاملاتی که مردم با یکدیگر دارند باید به سمتی برود تا فضاهایی که می‌تواند باعث هم افزایی و بروز خلاقیت افراد جامعه نسبت به محیط پیرامونشان شود را در برگیرد که این مهم باعث شکوفایی ظرفیت‌های درونی افراد می‌شود. با توجه به سبک زندگی که داریم و فضاهای مسکونی کوچک و اوقات فراغتی که محدود شده است باید به گونه‌ای عمل کرد تا آسیب‌های اجتماعی را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: در این رابطه فرصتی پیش آمده تا افراد جامعه بتوانند توانایی خودشان را بیشتر در معرض نمایش بگذارند و مدیران شهری می‌توانند از ظرفیت‌های جامعه استفاده کنند و در مجموع باعث شود تا مهارت و مسئولیت اجتماعی شهروندان افزایش یافته و هم افزایی نهایی را منجر شود، البته این موارد در راستای تحقق توسعه پایدار قدم برمی‌دارد که در حال حاضر شاهد آن هستیم که کشورهای پیشگام با سرعت به سمت آن می‌روند.

کارشناس برنامه‌ریزی شهری با اشاره به بودجه سال آتی شهرداری‌ها و نقش آن در فضاسازی شهری تصریح کرد: به نظر می‌رسد هزینه‌های پیش‌بینی شده بیشتر باید در حوزه مسئولیت اجتماعی باشد؛ در خصوص فضاهای موجود در شهر به طور مثال فضاهای فرهنگی که شهرداری‌ها احداث کرده و بهره‌برداری کرده‌اند، باید دید که شهروندان چه اندازه از این فضاها استفاده می‌کنند بنابراین باید به کیفیت موضوعات و همه‌گیری آن توجه کنیم؛ همچنین به نظر می‌رسد باید از نظرات شهروندان در این راستا استفاده شود.

کیهانی فر در خصوص لزوم استفاده از نظرات و پیشنهادات مردم افزود: مدیریت شهری اتفاقات خوبی را رقم می‌زند، اما اگر مشارکت مردم و استفاده از نظرات آن‌ها بیشتر شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود همچنین مردم بیشتر از این قبیل پروژه‌ها استقبال خواهند کرد، درواقع موضوع مهم تعامل بیشتر مدیریت شهری با جامعه و مردم است تا اتفاقات مثبتی را شاهد باشیم.

فضاسازی شهری توسعه پایدار را به همراه دارد

فرزاد مؤمنی، یک کارشناس شهرسازی به خبرنگار ایمنا گفت: فضاسازی شهری شامل دو بخش است، خیابان و میدان که این دو در بحث کالبد، فضاسازی اجتماعی، اقتصادی و امنیت مواردی را در بر می‌گیرد تا برای آن‌ها برنامه‌ریزی و تحلیل داشته باشیم، به طور مثال شهرداری گذرگاه چهارباغ عباسی را به پیاده راه تبدیل کرد تا فضاهای مختلف در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برقرار شود، همچنین امنیت فضاها با ایجاد روشنایی و محدود کردن دسترسی‌ها در حوزه سواره و موتورسیکلت به خوبی طرح‌ریزی و اجرا شده است.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز شهرداری می‌تواند طرح‌هایی را در راستای معرفی فرهنگ و تاریخ ایران باستان اجرایی کند.

این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: در حوزه کالبدی نیز شهرداری باید در بودجه سال آتی به آن توجه ویژه‌ای کند، در واقع باید مدیریت یکپارچه شهری شکل بگیرید، به طور مثال آسفالت معابر از سوی شهرداری انجام می‌شود اما بعد از مدتی دستگاه دیگری به قصد سرویس‌دهی به شهروندان اقدام به تخریب آسفالت می‌کند در اصل هر دو فعالیت صحیح انجام شده و به قصد سرویس دهی به شهروندان بوده است؛ اما باید به جای ایجاد دو هزینه، تعریف درآمد برای شهرداری داشته باشیم، در اصل پروژه‌ای در راستای کاهش هزینه‌ها پیش بینی شود، این پروژه می‌تواند در حوزه هماهنگی شهرداری با سایر دستگاه‌ها و شرکت‌ها باشد.

مؤمنی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در همین راستا و در کشورهای در حال توسعه در دست انجام است بسترسازی GIS بوده که در تمام شبکه شهری پیاده‌سازی می‌شود و شهرداری‌ها و دیگر ارگان‌ها می‌توانند در همین ساختار طرح‌های خود را پیاده‌سازی کنند تا در هزینه اجرایی صرفه‌جویی و فضاسازی به شکل مؤثری شکل بگیرد، با اجرای این کار مطمئناً موضوع توسعه پایدار به نحو مؤثری شکل می‌گیرد و برای ماندگاری برای آیندگان و ادامه یافتن آن، بستر فراهم می‌شود.

کد خبر 478718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.