توافق با ‌آژانس پیام حسن نیت ایران بود/ دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای پروتکل الحاقی نیست

سخنگوی دولت توافق با آژانس را حامل پیامی روشن دال بر حسن نیت ایران در فرصت دادن به دیپلماسی  عنوان کرد و گفت: انتظار داریم که اعضای شرکت کننده در برجام با دریافت این پیام، گام متقابلی را برای اثبات حسن نیت بردارند.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی امروز -سه شنبه ۱۲ اسفندماه- در نشست خبری که به صورت‌آنلاین برگزار شد، اظهار کرد: روزهای گذشته اخباری درباره پاسخ ما به پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برگزاری نشست ۱+۴ با مشارکت آمریکا به عنوان میهمان منتشر شد که لازم می‌دانم به اصول کلی دولت در سیاست خارجی و داخلی اشاره کنم.

وی افزود: دولت در هشت سال گذشته در سیاست داخلی ایجاد فضایی آرام و گسترش تسهیلگری برای کنش اجتماعی مردم و نیز در عرصه اقتصادی مقاوم کردن اقتصاد همزمان با تلاش برای رشد و توسعه داشته و نگاهی به گسترش زیرساخت‌ها و مقایسه آن با گذشته‌ها این مهم را نشان می‌دهد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در بحث سیاست خارجی دولت بر اساس یک منطق تصمیماتی را تاکنون اتخاذ و دنبال کرده است. دولت در این هشت سال ایجاد زمینه برای تأمین رفاه و آسایش مردم را با از میان بردن تحریم‌های ضد انسانی، تأمین امنیت فیزیکی مردم در برابر خطر تروریسم و جنگ و همینطور تأمین سلامت مردم در سال اخیر در برابر پاندمی ویروس کرونا دنبال کرده است.

ربیعی تصریح کرد: همیشه اعتقاد داشته‌ایم که هدف بنیادین سیاست خارجی باید کمک به تأمین این اهداف باشد. این اعتقاد در دولت بازتاب انتخاب مردم ما برای بهره‌مندی از یک زندگی امن، مرفه و سالم بر اساس آنچه که شایسته و سزاوار برخورداری از آن هستند بوده است.

وی تاکید کرد: ما در طول این هشت سال اعتقاد داشتیم این مردم هستند که دولت‌های منتخب خود را با دستورالعمل‌هایی که با خرد جمعی از نیازهای عمومی جامعه استنباط کرده‌اند، به پیش می‌رانند و رسالت دولت چیزی جز پیگیری آن دستورالعمل برخاسته از صندوق‌های رأی نیست. این همان معنای مقدس از جمهوریت است که هر کسی که با آرمان‌های انقلاب پیمان بسته باشد از آن عدول نمی‌کند.

سخنگوی دولت اظهار کرد: بر مبنای همین اعتقاد راسخ بود که دولت از نخستین روزهای آغاز به کار خود در سال ۹۲ به میدان رفع تحریم‌ها از راه مذاکرات چندجانبه با ۱+۵ قدم گذاشت. ما نزدیک به دو سال بعد از آن تاریخ موفق به توافقی شدیم که ضمن پاسداشت همه دستاوردهای صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای به این بحران جعلی خاتمه می‌داد و حلقه امنیتی سازی ایران را که صدمات بی‌شماری به حیات ملی ایران و زندگی روزمره ایرانیان وارد کرده بود، با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد در هم شکست و آینده مبهم را که کشورمان با وارد شدن به فصل هفتم منشور ملل متحد انتظار آن را می‌کشید به آینده روشن تبدیل کرد.

ربیعی ادامه داد: رژیم ترامپ با فریب خوردن از کسانی که از اولین روزهای انعقاد برجام رخداد پیش آمده را بر باد دهنده آرزوهای پلیدشان برای مردم ایران می‌دیدند، راهی شیطانی را انتخاب کرد که در نهایت به نتیجه‌ای جز انزوای بین‌المللی آمریکا در نهادها و سازمان‌هایی که روزگاری خود مؤسس آنها بود، نرسید. هرچند رفتارهای غیرمتعارف و غیرعقلانی و ظالمانه ترامپ هزینه‌های سنگینی به اقتصاد مردم ما تحمیل کرد اما کوچک‌ترین موفقیتی در شکستن کمر استقلال و استقامت ملی ما که از اراده برای تعیین حق سرنوشت یک تمدن کهن برمی‌خیزد، نداشت.

وی توافق با آژانس را حامل پیامی روشن دال بر حسن نیت ایران در فرصت دادن به دیپلماسی عنوان کرد و گفت: انتظار داریم که اعضای شرکت کننده در برجام با دریافت این پیام، گام متقابلی را برای اثبات حسن نیت بردارند و اقدامی خلاف انتظار ما آثاری مخرب بر فرایندهای دیپلماتیک خواهد داشت و می‌تواند پنجره‌های فرصت را به سرعت ببندد. *

سخنگوی دولت ادامه داد: انتظار داریم که همه طرف‌ها عاقلانه و دوراندیشانه رفتار کنند و ارزش لحظات گذرا و برگشت ناپذیر را بدانند. ما همچنان به دیپلماسی متعهدیم و اطمینان داریم که در آینده‌ای نزدیک، قانونمندی بر زیاده خواهی و زورگویی غلبه خواهد کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه پنجشنبه روز نیکوکاری و آغاز هفته نیکوکاری است، گفت: روز نیکوکاری، یک اتفاق، رویداد یا مناسبت نیست؛ روزی است که به ما فرصتی می‌دهد تا به بازخوانی یک فرهنگ، یک الزام در جامعه امروز و نوعی زیست اخلاقی، انسانی و اسلامی و نوعی نگاه به کنش شخصی خودمان را در قبال وظایفی که در قبال جامعه بپردازیم. روز نیکوکاری، روز به یادآوردن افرادی است که به علت نداشتن فرصت‌های برابر یا تحت تأثیر مسائل متعدد دیگری، دچار آسیب‌های و کاستی‌هایی در زندگی هستند.

بیش از هر زمانی نیازمند بازخوانی و ارتقای نیکوکاری هستیم

وی افزود: ایران امروز، در شرایطی که تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و همچنین همه‌گیری کرونا قرار دارد، بیش از هر دوره و زمان دیگری، نیازمند بازخوانی و ارتقای نیکوکاری به عنوان یک اصل و حرکت اجتماعی است. روزهای سخت تحریم و کرونا، ایستادن در کنار هم، پشتوانه یکدیگر بودن و دستگیری از هم‌نوع را، بیش از هر دوره دیگری ضروری کرده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت همواره به گسترش جریان نیکوکاری، اهتمام ویژه داشته است، خاطرنشان کرد: هرچند نیکوکاری، یک امر جاری در جریان و بستر اجتماعی است اما ا ین وظیفه دولت‌ها در جوامع امروز است که مانند لکوموتیو، کشانه نهادهایی باشند که در زمینه نیکوکاری و کمک به هم نوع، فعالیت دارند؛ بدین صورت که در تأسیس و حمایت از این نوع نهادها، کوشا باشد.

ربیعی اضافه کرد: رشد سمن‌ها چه از نظر تعداد و چه از نظر موضوع کار و همچنین گسترش گروه‌های هدف و جغرافیایی و تلاش برای حمایت و امنیت فعالی آنان همواره در دستور کار دولت بوده و دولت تدبیر و امید نیز در این راستا، تلاش کرده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد دو نهاد مهم کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی، اقدامات اثربخشی را در زمینه نیکوکاری و کاهش نابرابری‌ها داشته اند.

وی با بیان اینکه ما نیازمند یک جنبش عظیم نیکوکاری در شرایط اخیر ایران امروز هستیم، گفت: نیکوکاری، فقط ارائه خدمات مالی نیست بلکه هر فردی می‌تواند بخشی از توانایی‌های فردی خود مانند آموزشی، ارائه خدمات گوناگون را در اختیار دیگران قرار بدهد.

سخنگوی دولت درباره روز درختکاری گفت: این روز شاید در ظاهر به معنای کاشت درخت باشد اما در معنای وسیع‌تر، یادآور مفهوم آبادانی است. درختکاری، کلاً صیانت و حفاظت از هر نوع پوشش گیاهی و با مفهوم محیط زیست نیز در هم آمیخته است. گسترش درخت با گونه‌های مختلف متناسب با هر منطقه و نیز حفاظت و گسترش پوشش گیاهی به کیفیت زندگی امروز و فردای همه ایرانیان مرتبط است.

ربیعی خاطرنشان کرد: باید با بهره گرفتن از نظرات کارشناسان محیط زیست و امر کشاورزی، بدون کاشتن گونه‌هایی که سازگار با محیط زیست ایران نیستند، اقدامی عقلانی انجام بدهیم. باید مراقب باشیم که روحیه تهاجمی به طبیعت و روحیه تقابل با طبیعت را تبدیل به باغبانی از طبیعت کنیم. برای همین ما باید درخت‌بانی را نیز گسترش دهیم.

وی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی در دولت یازدهم و دوازدهم با اتخاذ راهبرد افزایش بهره‌وری، اقتصادی و دانش بنیان کردن صنعت کشاورزی را با هدف ارتقای تولید در جهت تأمین امنیت غذایی جامعه، کاهش وابستگی، تقویت اقتصاد ملی و بهبود معیشت بهره برداران بخش کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در دولت تدبیر و امید ۳ طرح عظیم ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان و ایلام، طرح جامع شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور و طرح آبیاری دشت سیستان به عنوان پروژه‌های زیربنایی کشاورزی در زمینه توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی و تجهیز نوسازی اراضی کشور در وسعتی بالغ بر ۸۲۳ هزار هکتار از اراضی کشور در حال اجرا است که فاز اول طرح ۵۵۰ هزار هکتار در سطح ۲۹۵ هزار هکتار تکمیل و به کشاورزان تحویل شده است.

ربیعی اضافه کرد: همچنین ۳۲ هزار هکتار از «طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به دشت سیستان» به بهره برداری رسیده و «۷۷ هزار هکتار از طرح ۲۲۷ هزار هکتاری شبکه‌های آبیاری اراضی غرب و شمال غرب کشور نیز به بهره برداران تحویل شده است. علاوه بر این، تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های نوین آبیاری از ۱.۳ میلیون هکتار در سال ۹۲ به ۲.۴ میلیون هکتار افزایش یافته است. با تدابیر اتخاذ شده، راندمان کل آبیاری کشور از ۳۹ درصد در سال ۹۲ به بیش از ۴۵ درصد ارتقا پیدا کرده و شاخص بهره‌وری آب در محصولات کشاورزی از ۹۲۰ گرم در سال ۹۲ به ۱۴۵۰ گرم بر مترمکعب افزایش یافته است.

وی ادامه داد: ایجاد خط اعتباری، بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی سرمایه‌گذاری شده و حدود ۱۴۰ هزار دستگاه تراکتور، حدود ۳۸۰۰ دستگاه کمباین غلات و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه انواع ادوات کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است. ضریب مکانیزاسیون کشاورزی نیز از ۱.۲ در سال ۹۲ به ۱.۸ اسب بخار در هکتار در سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

سخنگوی دولت یادآور شد: سطح گلخانه‌های کشور نیز از ۸۸۰۰ هکتار در سال ۹۲ به حدود ۱۸ هزار هکتار در سال ۹۸ رسیده است. همچنین سطح عملیات آبخیزداری از ۱۲ میلیون هکتار تا سال ۹۲ به ۱.۱۷ میلیون هکتار تا سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است. سطح جنگل کاری نیز از ۷۷۰ هزار هکتار تا سال ۹۲ به ۹۵۳ هزار هکتار تا پایان سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است.

ربیعی با بیان اینکه در جلسه چهارشنبه دولت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین سرمایه اولیه صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص یافت، گفت: این صندوق به منظور جبران بخشی از خسارات‌های ناشی از حوادث طبیعی از جمله زلزله سیل، طوفان، صاعقه، برف سنگین، رانش زمین، ریزش کوه و دریا لرزه تشکیل می‌یابد.

وی افزود: کلیه واحدهای مسکونی دارای انشعاب برق بر اساس ضوابط مقرر تحت پوشش بیمه پایه حوادث طبیعی ساختمان قرار می‌گیرند.

تسلیت به جامعه رسانه‌ای کشور به مناسبت درگذشت علی اکرمی

سخنگوی دولت با تسلیت به جامعه رسانه‌ای کشور درباره درگذشت علی اکرمی اظهار کرد: کرونا باز هم هفته گذشته عضوی از جامعه رسانه کشور را از ما ستاند. سهیل گوهری و روح الله رجایی و اینک علی اکرمی را روز یکشنبه صبح از دست دادیم. اکرمی روزنامه نگار و فعال اجتماعی و یک روزنامه نگار با نشانی از خنده همیشگی و اخلاقی و یک معنا رفیق خوب که هیچ مرز سیاسی مانع رفاقت او با هیچ کس نبود. به جامعه رسانه‌ای کشور و خانواده و به همسر و شمیم و شهریار تسلیت می‌گویم.

ربیعی در پاسخ به خبرنگاران درباره نشست برجامی و شروط ایران برای این نشست، گفت: پیشنهاد سه کشور اروپایی برای برپایی نشست و دعوت از آمریکا برای مهمان ابتکاری برای حل مسائل بود اما از نظر ما این زمان، زمان مناسب برای این نشست نیست.

وی با بیان اینکه بدون لغو رفع تحریم‌ها، ادعای آمریکا مبنی بر اعتقاد به دیپلماسی یک لفاظی ریاکارانه و غیرقابل قبول به نظر می‌آید، ادامه داد: نباید جای ظالم و مظلوم در یک کنش سیاسی و رسانه‌ای جابجا شود.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه زمان زیادی از ظلم ترامپ در پاره کردن برجام و ظلم او به جامعه جهانی، نگذشته است، اظهار کرد: همه شرکای برجام امروز ابتدا باید کشور و دولتی که از میزی که برای آن بیش از دو سال مذاکره و تلاش شد، برخاسته را به جای خود بنشانند و بعد وارد مباحث دیگری شوند. پیش از هر مذاکره‌ای باید نسبت به صداقت آمریکا در جدیت بازگشت به توافقات مطابق نص برجام مطمئن شویم و تنها معیار گام‌های عملی آمریکا است.

ربیعی افزود: ما از هر اقدامی از سوی اعضای باقیمانده در برجام برای سوق دادن آمریکا در رسیدن ایران به چنین اطمینانی استقبال می‌کنیم و به دیپلماسی به‌عنوان تنها راه حل خروج از بن‌بستی که آمریکا ایجاد کرده پایبند هستیم.

دولت بایدن با اجرای سیاست ترامپ نمی‌تواند توقع نتیجه متفاوت داشته باشد

وی در عین حال خاطرنشان کرد: آغاز یک فرایند دیپلماتیک مؤثر به حداقلی از حسن نیت نیاز دارد که آمریکا مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون از آن سرباز زده است. منتظر اقدام آمریکا هستیم و دولت آقای بایدن نمی‌تواند سیاست ترامپ را اجرا کند و توقع نتیجه متفاوت داشته باشند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: اولین قدم آمریکا اعلام بازگشت به برجام و انجام تعهداتش است و ایران در بالاترین سطح اعلام کرد پس از اجرای تعهدات آمریکا، همه اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند.

ربیعی در واکنش به پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی و نشست پیش روی شورای حکام آژانس گفت: توقف اجرای پروتکل الحاقی بر اساس قانون مصوب مجلس، اقدامی توازن بخش بر مبنای بند ۳۶ برجام بود که به یک طرف حق می‌دهد در صورت عدم پایبندی طرف‌های دیگر به تعهدات، متقابلاً تعهداتش را به طور جزئی یا کلی متوقف کند. ما هم در همین چارچوب عمل کردیم.

وی تصریح کرد: در پاسخ به این زمزمه‌ای که کشورهای اروپایی راه انداختند، نماینده کشورمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت تصویب هر قطعنامه علیه ایران، قطعاً واکنش مناسب اعمال و تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد شد، از جمله بازنگری در توافق‌نامه بین آژانس و سازمان انرژی اتمی. نماینده ما در آژانس هم این هشدار را داد.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه همچنان به برجام پایبندیم، گفت: در صورت از سرگیری تعهدات سایر طرف‌ها، به سرعت و بدون فوت وقت تمامی تعهدات خود از جمله اجرای کامل پروتکل الحاقی را از سر خواهیم گرفت.

ربیعی اضافه کرد: توافق اخیر صورت گرفته بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان دهنده حسن نیت ایران و ثبات قدم ما برای اطمینان بخشیدن به جامعه بین‌المللی درباره تعهد خدشه ناپذیر ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای است.

دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد

وی افزود: ما انتظار داریم که این حسن نیت با حسن نیت متقابل از سوی اعضای شورای حکام مواجه شود. از نظر ما با توافق انجام شده، هیچ دلیلی برای نگرانی از توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی وجود ندارد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: با این حال، اگر آمریکا واقعاً دلیلی برای نگرانی دارد باید با بازگشت به تعهداتش در برجام زمینه را برای عمل متقابل ایران و این نگرانی مصنوعی برطرف کند. رفع نگرانی در دستان خودشان است. ما برای اعلام موضع و گام‌های جبرانی عجله نداریم اما هر اقدام مثبت یا منفی را با اقدامی متناظر و متناسب و در زمان خود و به شیوه مقتضی پاسخ خواهیم داد.

ربیعی با بیان اینکه تکرار تاریخ چند سال گذشته فایده‌ای ندارد و فشار حداکثری جواب نداده است، گفت: بیانیه‌ها و بردن به سمت ادامه فشارها، به صلح جهانی کمک نمی‌کند و نمی‌تواند امنیت جهانی را متضمن شود. ما راه دیپلماسی را توصیه کردیم و در این زمینه حرف‌های قانون‌مند داریم. هیچ کسی به طور حقوقی، خللی در قانونمندی مباحثی که داریم وارد نکرده است و بیشتر لفاظی‌های سیاسی به کار گرفته می‌شود.

هپکو مدیریت مستمر پیدا می‌کند

وی درباره آخرین وضعیت تهاتر بدهی‌های هپکو گفت: پس از برگزاری جلسات مختلف کارشناسی در وزارت اقتصاد پیرو دستور معاون اول رئیس جمهوری، جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خزانه دار کل کشور، ریاست سازمان تأمین اجتماعی، مدیران عامل بانک‌های مرتبط که هر کدام دخیل بوده‌اند و سایر مسؤولان ذیربط موضوع تهاتر برگزار شد و در آن جلسه بدهی شرکت هپکو به بانک‌ها با بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی دولت افزود: ساز و کارهای لازم برای تهاتر بدهی شرکت هپکو به بانک‌های تجارت ملی و مسکن با بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و دیگر پیشنهادات لازم برای طی مراحل قانونی و تصویب در هیئت وزیران ارائه شد.

ربیعی با اشاره به استفاده از ظرفیت بند و تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۹ مصوب در جلسه هیأت وزیران اظهار کرد: با استفاده از این ظرفیت نگرانی در این زمینه وجود ندارد. با این تصمیم هم امنیت شغلی کارگران تأمین خواهد شد و هم هپکو یک مدیریت مستمر پیدا خواهد کرد و بازار برای تولیدات آن نیز فراهم خواهد شد.

موتاسیون ایرانی یا جهش ایرانی درست نیست

وی در پاسخ به سوالی نسبت به اظهارات درباره کرونا جهش یافته ایرانی و برنامه دولت برای کنترل این بیماری گفت: یک موضوع واکسن در ارتباط با تضمین سلامت در برابر کرونا است. تزریق و نوبت بندی آن یک امر اجتماعی است و همه باید احساس عدالت کنند و احساسی که هیچ تبعیضی در این زمینه نیست.

سخنگوی دولت با اشاره به تأکیدات رئیس جمهوری بر این موضوع ادامه داد: بر این اساس سند ملی واکسیناسیون کرونا را نوشتیم که این سند در دو جلسه ستاد ملی بحث شد و قطعاً چیزی خلاف این سند توسط وزارت بهداشت عمل نخواهد شد.

ربیعی با اشاره به اینکه فاز یک واکسن کرونا شامل کادر درمان، کارکنان سلامت و جانبازان و مشاغلی مانند غسال‌ها و سالمندان مقیم آسایشگاه‌ها، می‌شود، اظهار کرد: واکسیناسیون این افراد در فاز یک آغاز شد و تا قبل از پایان این فاز هیچ واکسیناسیونی آغاز نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه واژه موتاسیون ایرانی یا جهش ایرانی ویروس کرونا که به نقل از نایب رئیس مجلس منتشر شده، درست نیست و صحت ندارد، گفت: تا امروز از میان گونه‌هایی که با مبدا انگلیس، آفریقای جنوبی، برزیل و کالیفرنیا وجود دارند، صرفاً کرونای انگلیسی در ایران مشاهده شده است.

سخنگوی دولت افزود: متأسفانه انتقال ناقص مطالب مطروحه هفتگی در ستاد ملی مقابله با کرونا آن هم از جانب افراد غیر از سخنگوی رسمی این ستاد و یا پوشش خبری ناقص آن در مواردی موجب سو تفاهم و سو برداشت شده است و امیدواریم دیگر شاهد تکرار این نوع موارد نباشیم.

پرداخت یک میلیارد دلار از پول ایران توسط کره در حال عملیاتی شدن است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت اقدامات انجام شده برای آزادسازی پول ایران توسط کره جنوبی گفت: بحث آزادسازی منابع که با فشارهای غیرقانونی دولت آمریکا در کشورهایی مانند کره جنوبی، عراق و ژاپن مسدود شده است، توسط بانک مرکزی و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: این پیگیری‌ها در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته و تمایل کشورها برای همکاری بیشتر شده و گشایش‌های خوبی به وجود آمده است. در این راستا بانک مرکزی توافقاتی با کره جنوبی و عراق در مورد نحوه استفاده از منابع و مقاصدی که باید منتقل شوند، انجام داده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بانک مرکزی برای خرید کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی و کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی سالانه باید بیش از ۱۰ میلیارد ارز تأمین کند، گفت: بدیهی است اولویت دولت و بانک مرکزی در استفاده از این منابع، در درجه اول برای تأمین کالاهای اساسی و تأمین نهاده‌های کشاورزی و دامی و دارو و تجهیزات پزشکی است.

ربیعی با بیان اینکه بر اساس مذاکرات انجام شده استفاده از منابع به صورت تدریجی خواهد بود، گفت: در مورد کره جنوبی بر اساس تفاهم انجام شده دستور پرداخت یک میلیارد دلار به بانک کره داده شده و در حال عملیاتی شدن است.

ارجاع لوایح مرتبط با FATF به مجلس موضوعیت ندارد

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر بررسی رفع ابهامات FATF در کمیته مشترکی بین دولت و مجمع و این اظهارنظر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که در حال بررسی پیشنهادات ارسالی به مجلس هستند، گفت: تاکنون چهار جلسه بین نمایندگان دولت در بالاترین سطح برگزار شده است و سه وزیر اقتصاد، امور خارجه و نفت به همراه معاون حقوقی رئیس جمهوری و رئیس کل بانک مرکزی در جلسات مجمع شرکت کرده و ابعاد زیان‌بار عدم تصویب این لایحه را مورد بحث قرار داده‌اند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قرار شده نقطه نظرهای جمع بندی شده بر اساس ابهامات مجمع، توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی تدوین و ارائه شده و در اختیار مجمع قرار گیرد، گفت: از اینکه شرایطی ایجاد شد تا همکاران ما در دولت بتوانند نقطه نظرات خود را بیان نمایند، از مجمع تشخیص مصلحت سپاسگزاریم و همه ما امیدواریم تصمیمی اتخاذ شود که منافع ملی و زندگی اقتصادی مردم را تضمین کند.

ربیعی درباره اظهارات دبیر مجمع و طرح برخی مسائل مبنی بر احتمال ارجاع این لوایح به مجلس اظهار کرد: این اظهارات را در رسانه‌ها دیدم و اطلاعی ندارم. اما با توجه به اینکه موضوع از طریق مقام معظم رهبری به مجمع ارجاع شده و ایشان با تمدید زمان بررسی هم موافقت کرده‌اند و این لوایح در مجلس قبل تصویب شده است، ارجاع به مجلس و هر گونه بحث جدید موضوعیتی ندارد.

وی با بیان اینکه تصور نمی‌کنم این جمع بندی مجمع باشد، گفت: اجازه دهید ابعاد این قضیه باز شود و دوستان در رسانه‌ها کار کارشناسی کنند تا به تصمیم مناسب برسیم. برداشت و دیدگاه‌های بدنه کارشناسی دولت در بخش‌های سیاست خارجی، حقوقی و بانکی بیان شده است.

سفرهای نوروزی در جلسه روز شنبه تعیین تکلیف می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره تصمیمات کرونایی دولت با توجه به تعطیلات نوروز و وضعیت کرونا در کشور گفت: کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا جلساتی با وزارت بهداشت در قرارگاه برگزار کردند و کارها آماده شده است و روز شنبه در جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا سفرهای نوروزی تعیین تکلیف می‌شود. البته بر اساس طرح هوشمند حتماً شهرهای قرمز و نارنجی با محدودیت سفر مواجه خواهند شد.

ربیعی افزود: همچنین در این جلسه در خصوص نحوه سفر و اقامت و حضور در مناطق پرجمعیت و تفرجگاه‌ها و نقاط تاریخی و زیارتی، تصمیم‌گیری شده و مشخص خواهد شد. روز شنبه نهایی شده را همکاران من اعلام خواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آقای لاریجانی قرار است به چین سفری داشته باشند و در صورت مثبت بودن آیا برنامه‌های ایشان در راستای سند ایران و چین از طرف دولت است؟ گفت: این یک سنت پسندیده‌ای است که نظام بتواند از همه ظرفیت‌های انسانی خود برای ارتباطات خارجی استفاده کند بنابراین استفاده از آقای لاریجانی هم بر اساس همین قاعده و سنت بوده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در این مورد نیز همین طور که آقای واعظی گفتند؛ آقای لاریجانی پیگیری سند ۲۵ ساله راهبردی همکاری‌های ایران و چین را پیگیری می‌کنند. ضمناً فعلاً هیچ برنامه سفری به کشور چین برای این موضوع مطرح نیست.

نتانیاهو از بازگشت دیپلماسی و احیای برجام نگران است

ربیعی در واکنش به اتهام وزیر دفاع اسرائیل به ایران برای حمله علیه کشتی اسرائیلی در خلیج عمان گفت: استراتژی ما در منطقه ایجاد آرامش و ثبات است و امنیت آب راه‌های تجاری، اولویت همیشگی ما بوده است. خلیج فارس و دریای عمان حوزه امنیتی بلافصل ماست و ما در تأمین امنیت منطقه، خلیج فارس و دریای عمان پیشگام بوده‌ایم و طرح صلح هرمز بر مبنای همین استراتژی بوده است.

وی افزود: نه تنها ایران بلکه همه دنیا بر فرافکنی رژیم اسرائیل واقف‌ند. نتانیاهو با این ادعاها چه هدفی در سیاست داخلی و خارجی دارد. دم خروس از اظهارات نتانیاهو پیدا شد. نگرانی او از بازگشت دیپلماسی و احیای برجام است. او وحشت زده از برداشته شدن فشار ترامپ از کشورهای منطقه و ایجاد وقفه در روند عادی سازی این رژیم در منطقه است. تحرکات مشکوک اسرائیل در منطقه را با دقت رصد می‌کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه به لحاظ اصولی اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت ملل متحد نیازی به مذاکره ندارد، اظهار کرد: همانطور که اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام نیازمند مذاکره مجدد نیست، مذاکره درباره قانون و مقررات بین‌المللی نوعی بدعت‌گذاری است که پایه‌های ثبات بر اساس قانون را سست می‌کند. هرچند پیشنهاد آقای بورل را مبتنی بر حسن نیت ایشان می‌دانیم اما هنوز به دلایل مجاب کننده و اطمینان بخشی که از ضررهای چنین نشستی جلوگیری کند، نرسیده‌ایم.

ربیعی با ابراز تأسف از ادامه دادن دولت جدید آمریکا به روال دولت پیشین در نقض قطعنامه ۲۳۳۱ شورای امنیت و تحریم مردم ایران که نتایج ضد انسانی بر زندگی روزمره مردم داشته است، گفت: از نظر ما شعار «بازگشت آمریکا» که دولت آقای بایدن آن را تکرار می‌کند چیزی جز حرف‌های توخالی نیست. آمریکا همچنان از جامعه بین‌المللی منزوی است و میراث رژیم ترامپ را با ارزش می‌داند. ما منتظر گام‌های عملی دولت آمریکا برای اثبات حسن نیت در پایبندی به قوانین و توافقات پیشین هستیم.

وی درباره مصوبات اخیر مجلس برای تعرفه‌های اینترنت و نگرانی‌های ایجاد شده در خصوص گرانی آن گفت: آنچه که من مشاهده کردم چند بار در این مصوبات تغییر ایجاد شد. یک‌بار درباره منابع درآمدی که کجا هزینه شود که بحث شد ظاهراً از آن چشم‌پوشی شد و خبرها دیدم که برگشتی به کمیسیون تلفیق داشته باشد.

سخنگوی دولت افزود: اطمینان دادن به سرمایه گذار و ضمانت سرمایه گذاری در ایران موضوع بسیار مهمی است. یکی از مشکلات سرمایه گذار در ایران این است که ما احساس امنیت از تصمیم‌گیری‌های شما نداریم. اگر بخواهم ایران سرمایه گذاری کنم باید ۱۵ تا ۲۰ سال آینده خود را ببینیم. اساساً یکی از مشکلات جذب سرمایه گذاری ما چه خارجی و داخلی بهم خوردن تعهدات دولت‌ها است. بنابراین سرمایه گذار باید احساس امنیت کند، اگر چنین اتفاقی نیفتد توسعه در کشور متوقف خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: اپراتورهای ارتباطی در یک مدل بلند مدت ۱۵ ساله با دولت قرار دارند و بر اساس این قرارداد؛ سالانه ۲۸ درصد درآمد خود را به خزانه واریز می‌کنند و این به عنوان درآمدهای عمومی بودجه به حساب می‌آید. چگونه و در یک تصمیم بدون مطالعه عمیق مصوب کنیم که این ۲۸ درصد به ۳۸ درصد اضافه شود؟ چه حرمتی برای سرمایه گذاری و قول‌های دولت‌ها قائل می‌شویم؟ بنابراین این خلاف سیاست‌های کلی نظام است.

وی افزود: از طرف دیگر این تصمیم‌گیری‌ها هزینه‌های قابل توجهی به مردم وارد خواهد کرد. این هزینه‌ها هم در افزایش قیمت اینترنت به مردم وارد می‌شود و هم در توقف توسعه و عقب ماندگی کشور در پیشرفت در حوزه ارتباطات سرمایه گذار جدید ورود پیدا نمی‌کند و از طرف دیگر دولت در این زمینه هیچ وقت دنبال افزایش قیمت نبوده است و در همین چند ماه پیش در حمایت از وزارت ارتباطات برای برخورد با تخلف افزایش غیرقانونی قیمت اینترنت مصوبات قاطعی داد.

سخنگوی دولت با تاکید بر این که سیاست دولت تسهیل دسترسی آزاد به اطلاعات و توسعه عدالت ارتباطی و توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاها و مناطق محروم بوده و هست ادامه داد: ۱۴ میلیون دانش‌آموز، ۱ میلیون معلم، ۴ میلیون دانشجو و طلبه و حدود ۲۰۰ هزار استاد دانشگاه امسال از دولت یارانه آموزشی گرفتند و همه این سیاست‌ها برای توسعه عدالت در جامعه و رعایت جیب مردم در هزینه‌های اینترنت بوده است.

ربیعی ادامه داد: کشورهای در حال توسعه که مطالعات آینده‌نگرانه دارند به سمت کم کردن از هزینه استفاده از اینترنت حرکت کرده اند. حضور در تجارت و اقتصاد جهانی، اینترنت محور خواهد بود. حتی تأثیرگذاری فرهنگی و تولیدات فرهنگی با حضور قوی همگان در فضای مجازی مؤثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: شکل گیریم شاغل جدید و تغییر شیفت مشاغل در این فضا خواهد بود. سیاستگذاری پیرامون اینترنت از جمله قیمت آن برای مصرف کننده نیازمند یک جامعه‌نگری و آینده‌نگری است. بنابراین گران نشدن اینترنت یک استراتژی درست است که ما امیدواریم که همکاران ما در مجلس به این امور توجه داشته باشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 478590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.