دیپلماسی زیر تیغ قطعنامه

ادعاهای محمود احمدی‌نژاد، تنظیم قطعنامه ضد ایرانی اروپا در شورای حکام، پیشنهادهای خلاف قانون اساسی نمایندگان مجلس به مجمع و آخرین اخبار از وحدت اصولگرایان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه شنبه ۱۲ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست خود با تیتر «احمدی‌نژاد؛ ادعای ترور یا پروپاگاندای تبلیغاتی؟» به بررسی ادعاهای محمود احمدی‌نژاد پرداخت و نوشت: محمود احمدی‌نژاد نمی‌خواهد خود را از تک و تا بیندازد و هر از چندی با یک اظهارنظر جنجالی و نوشتن نامه خود را در صدر اخبار می‌نشاند. وی با این که عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما هیچ گاه کنش‌های خود را محدود به این نهاد نکرده و همواره به کنشگری در عرصه سیاسی متناسب با اتفاقات و تحولات جامعه پرداخته است. هرچند که اصولگرایان سال‌هاست از وی عبور کرده‌اند اما سایه سنگین احمدی‌نژاد همچنان بر سر اصولگرایان افتاده است؛ البته گرچه در ظاهر آنها از چهره‌های دیگری سخن می‌گویند اما نمی‌توانند تأثیر احمدی‌نژاد را در کنش‌های خود در نظر نگیرند. موید این مساله را نیز می‌توان ماجرای بگومگوهای میان احمدی‌نژاد و حدادعادل دانست. این در حالی است که احمدی‌نژاد در آخرین اظهارنظرهای جنجالی خود از تهدیدش به ترور خبر داده است. باید دید این خبر بیشتر جنبه پروپاگاندای رسانه‌ای جهت هر چه بیشتر دیده شدن دارد یا مسائل دیگری در میان است.

بسیاری هنوز هم او را از مؤلفه‌های تأثیرگذار در فضای سیاسی به‌ویژه مقاطع انتخاباتی قلمداد می‌کنند. کسی که همواره سعی کرده به نحوی از انحا با اظهارنظر یا کنشگری سیاسی در صدر اخبار رسانه‌ها و لنز دوربین‌ها باشد. زمانی اشکالاتی را به ساختار و لزوم اصلاح برخی امور وارد می‌کند، در زمان دیگری از لزوم اصلاح رابطه با آمریکا و جلوگیری از جنگ می‌گوید و حتی در این راستا به رئیس‌جمهور مستقر نامه می‌نویسد. احمدی‌نژاد در یکی از آخرین تحرکاتش نیز اخیراً در واکنش به اظهارات رئیس شورای وحدت اصولگرایان علیه خود به نحوی از خجالت غلامعلی حدادعادل درآمده است. جایی که وقتی حدادعادل در خصوص رد صلاحیت احمدی‌نژاد می‌گوید: «اتفاقی به هر دلیلی نیفتاد، این دفعه دلایلش بیشتر است؛ بنابراین به این فکر نکنید» در پاسخی با صراحت کامل به حدادعادل می‌گوید: «چگونه می‌توان انتظار داشت با نقش‌آفرینی کسانی که قبل از انقلاب دست فرح پهلوی را می‌بوسیدند و سپس تغییر چهره داده و سوپر حزب‌اللهی شدند، اوضاع کشور درست شود، وضع مردم سامان پیدا کند و حرکت انقلاب در مسیر صحیح جلو برود؟»

لذا شاید همین صراحت کلام باشد که همواره او را در وسط میدان سیاست قرار داده و عده‌ای از سیاسیون را وادار کند که خواسته یا ناخواسته در زمین احمدی‌نژاد بازی کنند. آنچه مسلم است احمدی‌نژاد هم فهمیده که دیگر رویکردهای سابق نسبت به بسیاری از مسائل جامعه کارگر نیست و برای ماندن در عرصه سیاست عملی باید تغییر رویکرد دهد و نگاهی نو به جامعه و مسائلش داشته باشد. از همین رو است که به اظهار نظرات متفاوتی نسبت به هنرمندانی چون شهرام ناظری، مرحوم استاد شجریان، اتفاقات سال ۸۸، رابطه با آمریکا و مردم روی آورده است. هر چند که برخی معتقدند احمدی‌نژاد بر همان مدار سابق حرکت می‌کند و همچنان با تکیه بر پوپولیسم کار خود را پیش می‌برد.

نمونه‌اش را نیز می‌توان در نوع اظهارات و کنش‌هایش دید. به عنوان مثال در دوران حضور خود در پاستور از آوردن پول نفت سر سفره مردم خبر داد؛ وعده‌ای که صرفاً در حد شعار باقی ماند. اما اکنون نیز در فاصله ۴ ماهه تا انتخابات از وعده یارانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی خود پرده‌برداری کرده است. با همه این اوصاف بسیاری همچنان بر این باورند که نباید احمدی‌نژاد را به عنوان یکی از متغیرها و مؤلفه‌های تأثیرگذار در انتخابات ۱۴۰۰ از ذهن دور داشت چرا که خوب یا بد وی از پایگاه اجتماعی در جامعه برخوردار است. البته نکته‌ای که نباید مغفول بماند این است که احمدی‌نژاد اطلاعات ذی‌قیمتی از کشور دارد و بسیاری بر این باورند که شاید راز عدم برخورد با رئیس دولت‌های نهم و دهم در همین امر نهفته باشد.

دیپلماسی زیر تیغ قطعنامه

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست خود با تیتر «دیپلماسی زیر تیغ قطعنامه» به بررسی تنظیم قطعنامه ضد ایرانی اروپا پرداخت و نوشت: نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با حضور ۳۵ کشور عضو این شورا در حالی آغاز به کار کرد که موضوع ایران و برجام در کانون توجه این نشست قرار دارد.

منابع خبری گزارش داده‌اند که دیپلمات‌های آمریکایی پنجشنبه گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را توزیع کردند که اعتراض آمریکا را علیه تصمیم ایران برای توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام تشریح می‌کند و از ایران می‌خواهد به طور کامل با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

منابع دیپلماتیک می‌گویند که هنوز کشورهای اروپایی تصمیم قطعی در مورد ارائه قطعنامه به شورای حکام نگرفته‌اند، زیرا موضوع ایران، در روزهای آینده نشست که از طریق کنفرانس ویدئویی برگزار می‌شود، مورد بحث قرار خواهد گرفت. با وجود این روسیه پیشاپیش مخالفت خود را با صدور قطعنامه احتمالی در انتقاد به ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است. میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، در حساب توئیتر خود، صدور چنین قطعنامه‌ای را یک «اشتباه محاسباتی» خوانده است.

ایران ۲۷ بهمن ماه گذشته در چارچوب اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام را تحویل آژانس داد. بر اساس بند ۶ این قانون دولت موظف شد تا پنجم اسفند ماه، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی تحت برجام را متوقف کند.

ایران طبق موعد مقرر اراده جدی خود را برای اجرای قانون اقدام راهبردی به نمایش گذاشت و اعلام کرد که تنها در صورت لغو تحریم‌ها، تدابیر جبرانی تحت برجام برگشت پذیر خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران پیش از آغاز نشست شورا، با بیان اینکه پیگیری قطعنامه علیه ایران در شورای حکام باعث بهم ریختگی شرایط کنونی می‌شود، تصریح کرد: توضیحات لازم را درباره این شرایط به همه اعضای شورای حکام داده‌ایم. امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکارهایی داریم.

گروسی در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران شرایط موجود را پیچیده توصیف کرد و گفت: من باید کلماتم را با حساسیت انتخاب کنم. همانطور که گفتم موضع‌گیری اعضای شورای حکام مواضع ملی است. اما همه می‌دانیم که در شرایط جدی قرار داریم. لذا هر گام به جلو نباید به کار آژانس لطمه بزند.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه صدور هرگونه قطعنامه در حوزه تصمیم‌گیری اعضای شورای حکام است، تصریح کرد که هیچ اقدامی نباید کار بازرسان آژانس را تحت تأثیر قرار دهد و پرونده هسته‌ای ایران نباید قربانی بده‌بستان‌های سیاسی شود. رافائل گروسی این مطلب را روز دوشنبه و در نشست خبری روز نخست نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به احتمال صدور هرگونه قطعنامه ضد ایرانی در نشست این شورا مطرح کرد.

دیپلماسی زیر تیغ قطعنامه

روزنامه شرق، در صفحه نخست خود با تیتر « نظر مخالفان FATF در حال تغییر است» به بررسی پیشنهادهای خلاف قانون اساسی نمایندگان مجلس به مجمع پرداخت و نوشت: با نزدیک‌شدن به زمان اعلام نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح FATF، درحالی‌که مخالفان دولت در تلاش برای رد شدن آنها در مجمع هستند، حضور دولتی‌ها در مجمع و توضیحات آنها برای رفع ابهامات توانسته شرایط تغییر نظر مخالفانی را که نه به دلیل منافع حزبی بلکه به دلیل داشتن ابهام از سرانجام پیوستن ایران بر مواضع مخالف خود اصرار داشتند فراهم کند.

البته پیش از این نیز احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مخالفان سرسخت این لوایح گفته بود: اگر ثابت شود که تصویب این لوایح در حد یک نفس‌کشیدن وضع مردم را بهتر می‌کند، رأی می‌دهم. هرچند اصولگرایان مجلس هم بی‌کار ننشسته‌اند و مجتبی ذوالنوری به‌عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که در جلسات مجمع حضور داشته، از مجمع درخواست کرده تا CFT و پالرمو به منظور بررسی مجدد به مجلس برگردد که البته با مخالفت مجمعی‌ها روبه‌رو شده است؛ زیرا این خواسته نمایندگان مجلس، مخالفت صریح با قانون اساسی و قوانین موضوعه دارد؛ چراکه بر اساس قانون، مجمع نمی‌تواند مصوبه اختلافی را برای بررسی بیشتر به مجلس برگرداند و فقط و فقط باید میان نظرات مجلس و شورای نگهبان یکی را انتخاب کند؛ ازاین‌رو تلاش نمایندگان مجلس که تقریباً جز ایجاد حاشیه برای دولت و تلاش برای ادامه شرایط سخت تحریمی کار خاصی انجام نداده‌اند، بی‌ثمر مانده است.

دیپلماسی زیر تیغ قطعنامه

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست خود با تیتر «دو قطبی رئیسی - محمد» به بررسی آخرین خبرها از وحدت اصولگرایان پرداخت و نوشت: پیش‌بینی نتیجه انتخابات که جای خود دارد، حتی سخن گفتن از نحوه آرایش نیروهای سیاسی نیز در ایران قبل از دقیقه نود ممکن نیست. شاهد آنکه هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم، وضعیت پیچیده‌تر می‌شود. آمدن و نیامدن هیچیک از کاندیداهای اصلی معلوم نشده و به نظر می‌رسد که به این زودی‌ها هم معلوم نشود. هر گزارش و تحلیل انتخاباتی مبتنی است بر اما و اگر یا شاید و فرضا. در این فضاست که هر روز یک خبر تازه رسیده و رسانه‌ها را به دستکاری گمانه‌زنی‌های پیشین وامی‌دارد. مثلاً تا همین دیروز گفته می‌شد که اگر سیدابراهیم رئیسی کاندیدای جریان اصولگرا باشد، اجماع قطعی است، اما این‌طور که معلوم است این هم خوش‌خیالی است. دلیلش نیز اخباری است که عصر دیروز در رسانه‌ها و کانال‌های تلگرامی درباره عزم کاندیداتوری سعید محمد به‌رغم حضور رئیسی در انتخابات منتشر شد.

برای درک بهتر از وضعیت انتخاباتی جریان اصولگرا و اهمیت خبر مذکور باید به این مهم توجه داشت که سیدابراهیم رئیسی در تمام چهار سال گذشته یک کاندیدای بالقوه بوده و حتی شاید بتوان گفت که هیچ وقت از فضای انتخاباتی ۹۶ فاصله نگرفت. او به‌رغم مشغول شدن در دستگاه عریض و طویل و مهم قضا همواره گوشه چشمی به پاستور داشته و احتمالاً آرزو کرده که جای روحانی باشد.

لذا گمانه کاندیداتوری او در این انتخابات از ابتدا مطرح و فقط در مواقعی کمرنگ و پررنگ شده است. با نزدیک شدن به انتخابات اما هواداران رئیسی اجازه کمرنگ شدن دوباره را ندادند. حتی آن وقتی که برخی سیاسیون همچون عباس سلیمی‌نمین صراحتاً تاکید کردند که رهبری آن دسته از افرادی که با حکم ایشان در جایگاه و مسوولیت‌های اجرایی قرار دارند را از کاندیداتوری منع کرده‌اند.

قاضی‌القضات البته تاکنون به صراحت نگفته که قصد کاندیداتوری دارد و حتی چند باری هم تلویحاً این گمانه را تکذیب کرده است. با این وجوه اصرار برخی اصولگرایان مثل شورای وحدتی‌ها، برخی مجلس‌نشینان نزدیک به پایداری یا برخی اعضای خبرگان رهبری به قوت خود باقی است و از همین‌رو گفته می‌شود که رئیسی نهایتاً راضی به کاندیداتوری خواهد شد. در این بین اخباری هم درباره تشکیل ستادهای انتخاباتی وی منتشر و تکذیب می‌شود که حداقل از جدی بودن این گمانه حکایت می‌کند.

درست در همین وضعیت است که می‌بینیم یکی از چهره‌های نزدیک به محمدباقر قالیباف یعنی محسن پیرهادی در توئیتر خود از عدم کاندیداتوری قالیباف خبر می‌دهد. این اما یک کناره‌گیری ساده نیست و شرط و شروطی دارد. پیرهادی اگرچه با استفاده از عبارت «برداشت من این است» راه کاندیداتوری قالیباف را باز نگه داشته است، اعلام می‌کند که قالیباف در صورت کاندیداتوری رئیسی آماده کمک به او خواهد بود! این یعنی اولاً ورود رئیسی به رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ محتمل‌تر از قبل است و ثانیاً قالیباف یک بار دیگر به نفع او کنار کشیده تا به اجماع اصولگرا کمک کند.

تقریباً هر روز یکی از نیروهای سیاسی در جبهه اصولگرایی بر تضمین بودن اجماع در صورت کاندیداتوری رئیسی تاکید می‌کند؛ اما اخبار منتشر شده در یکی، دو روز گذشته نشان می‌دهد که کار به این سادگی‌ها نیست. این طور که به نظر می‌رسد برخی کاندیداهای احتمالی در این جبهه به اندازه قالیباف یا سعید جلیلی که پیش‌تر گفته بود در صورت ورود رئیسی نخواهند آمد به شکل‌گیری اجماع اهمیت نداده و کار خود را می‌کنند.

دیپلماسی زیر تیغ قطعنامه

روزنامه کیهان در صفحه نخست خود با تیتر «دست رد ایران به پیشنهاد فریبکارانه آمریکا و اروپ ا» نوشت: روزنامه «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد نوشت که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تنظیم گفت‌وگوهای هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده است.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: دو دیپلمات ارشد غربی گفتند که ایران برگزاری دیدار در اروپا برای حال حاضر را رد کرده و گفته که نخست خواستار ضمانتی است که آمریکا برخی از تحریم‌ها را پس از دیدار بردارد.
این دیپلمات‌ها گفته‌اند که مخالفت ایران تمامی امیدها برای مذاکرات مستقیم طی ماه‌های آتی را از بین نبرده و ممکن است که اقدام ایران تلاشی برای بدست آوردن اهرمی برای مذاکرات آتی باشد و این گفت‌وگوها می‌تواند پیش از سال جدید ایرانی‌ها در اواخر مارس (اواخر اسفند) آغاز شود.

همچنین ولی نصر مشاور باراک اوباما در این‌باره اظهار داشت: «گزارش‌ها حاکی از آن هست که ایران پیشنهاد مذاکرات هسته‌ای با اروپا وآمریکا را رد کرده است. دلایل اینکه ایران نمی‌خواهد به جلسه‌ای برود که با محکومیت آغاز شود و نمی‌خواهد بر سر بازگشت آمریکا به برجام مذاکره کند. این در واقع همان مذاکره در مورد توافق جدیدی است که ترامپ می‌خواست.»

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز یکشنبه شب در پی انتشار اخباری درباره مخالفت ایران با شرکت در نشستی با حضور آمریکا اعلام کرد با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ‌کننده اروپایی برجام مناسب نمی‌داند.

خطیب زاده تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را اعلام نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اجرای تعهدات همه طرف‌ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها ۵ سال پیش انجام شده است.

دیپلماسی زیر تیغ قطعنامه

کد خبر 478519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.