نبود فیلم خوب در اکران‌های عمومی موجب تعطیلی سینماها شده است

رئیس انجمن سینماداران گفت: آنچه ممکن است سینماهای قدیمی و تک سالنی را به تعطیلی بکشاند، بیشتر نبود فیلم خوب در اکران عمومی است.

به گزارش ایمنا، محمد قاصد اشرفی، درباره وضعیت و سرنوشت سینماهای قدیمی که یکی دو سالن بیشتر ندارند و به نظر می‌رسد در بحران کرونا بیش از گذشته در معرض تعطیلی قرار گرفته‌اند اظهار کرد: درباره این موضوع کمی برداشت‌ها اشتباه است چون خیلی از این سینماها در چند سال اخیر فعالیت خود را تا حدودی داشته‌اند ولی در شرایط فعلی تقریباً بیشتر سالن‌ها در حال تعطیلی هستند نه فقط سینماهای قدیمی یا با یک سالن.

وی ادامه داد: دلیل آن هم این است که فیلمی برای اکران نداریم و نمی‌دانم چرا ماجرای سینماهای تک سالنه اینقدر پررنگ شده است، زیرا هر سالنی به اندازه ظرفیت خود فروش می‌کند. یک سینما ممکن است ۱۴ سالن داشته باشد و میزان فروش آن به همان اندازه است. یک سینما هم ممکن است فقط یک سالن داشته باشد و به همان اندازه ظرفیت خود فروش می‌کند.

رئیس انجمن سینماداران گفت: خیلی از سینماها مثل استقلال و قدس مجهز شده و فروش خوبی هم داشتند، اما الان مسئله، نبود فیلم است. در این باره در ستاد کرونا سازمان سینمایی حمایت‌هایی بویژه برای اکران نوروزی در نظر گرفته شده و امیدواریم برای این نوبت اکران چند فیلم خوب به سینماها بیایند.

اشرفی درباره اینکه اینکه آیا راهکاری وجود ندارد تا سینمایی همچون «عصر جدید» تعطیل نشوند، با تاکید بر اینکه دولت باید حمایت کند» گفت: درباره سینما عصر جدید باید بگویم که مالکان این سینما نامه‌ای را برای تقاضای تغییر کاربری به وزارت ارشاد فرستاده‌اند، چون سینما فروش و سوددهی نداشت و برخی ماه‌ها حتی ضرر هم پرداخت می‌کردند. به هر حال هزینه آب و برق و گاز و کارکنان مجموعه کم نیست و در مجموع هزینه نگهداری سینما را بالا می‌برد. بخش خصوصی مگر چقدر توان دارد که بتواند یک سینمای قدیمی را نگهداری کند و اگر حمایت‌های درستی با هدف حفظ این سینماها صورت بگیرد، می‌توان امیدوار بود که تعطیلی برای سینماها رخ ندهد.

وی اضافه کرد: البته می‌توان پیش‌بینی کرد که چنین روندی برای خیلی دیگر از سینماها تکرار شود چون از سینما استقبال نمی‌شود و آن هم به این دلیل است که فیلم خوب برای اکران نداریم.

به گزارش ایمنا، در ماه‌های گذشته که سینماها تعطیل بودند، خبرهایی شنیده می‌شد از اینکه صاحبان برخی سینماها به ویژه آن‌هایی که تک منظوره بوده و با یکی دو سالن فعالیت داشتند، به فکر تعطیلی، فروش یا حتی تغییر کاربری افتاده‌اند و این مسئله درباره چند سینمای قدیمی تهران بیشتر مطرح بود.

آذرماه همین امسال خبر حکم تخریب سینما ایران در لاله‌زار سر و صدای زیادی به پا کرد و هنوز معلوم نیست سرانجام این سینمای قدیمی چه می‌شود. سینما گلریز هم که در محله یوسف آباد واقع شده و در ابتدا پاتوق فعالیت‌های هنری مهین و مصطفی اسکویی بوده و بیش از ۶۰ سال قدمت دارد، به دلیل اختلاف میان مالک و صاحب سرقفلی پلمب شده و احتمال تعطیلی و تخریب یا تغییر کاربری آن نیز وجود دارد.

مدتی قبل سینما بولوار در بولوار کشاورز هم که زمانی یکی از سینماهای مدرن تهران بوده تغییر کاربری پیدا کرده و به مرکز همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران تبدیل شده است.

برخی کارشناسان معتقدند به روز نبودن تجهیزات این سینماها که خرج زیادی هم خواهد داشت، سبب تعطیلی سینماهای قدیمی می‌شود، اما برخی هم معتقدند سلیقه علاقه‌مندان به سینما در انتخاب سالن تغییر کرده ضمن اینکه بهانه سینما رفتن هم دیگر مثل گذشته نیست و مردمی که صرفاً برای رفتن به سینما و تماشای فیلم از منزل بیرون بروند خیلی کم شده است. با این حال اشرفی می‌گوید اگر فیلم خوب اکران شود سالن‌های قدیمی هم به اندازه ظرفیت خود فعال خواهند شد.

منبع: ایسنا

کد خبر 478518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.