وضعیت بدهی بانک‌های دولتی به بانک مرکزی مشخص شد

نمایندگان مجلس به دولت مجوز دادند بدهی بانک های دولتی به بانک مرکزی را به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل کند و مبلغ مذکور را به‌ عنوان سرمایه دولت در بانک‌های دولتی منظور کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز- دوشنبه- در بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه با ردیف ۲ تبصره ۵ و بندهای مربوط به آن موافقت کردند.

در ردیف ۲ بند ۱ آمده است: حداقل تهاتر بدهی از طریق اسناد (اوراق) تسویه خزانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و تعاونی ۵۰ درصد مبلغ مانده فوق‌الذکر است و باقی‌مانده آن جهت تهاتر بدهی‌های نهادهای عمومی غیردولتی، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی تابعه وزارتخانه‌ها (صرفاً بابت یارانه قیمت‌های تکلیفی)، شرکت‌های آب و فاضلاب استانی و شرکت ملی نفت ایران با اولویت مطالبات حسابرسی‌شده و قطعی سازمان تأمین اجتماعی به مصرف می‌رسد.تا سقف ۱۵ هزار میلیارد ریال از منابع این جز به ستاد اجرایی فرمان حضرت‌امام (ره) و شرکت‌های تابعه و وابسته آن و همچنین تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال بابت تسویه بدهی دولت به آستان قدس رضوی اختصاص یابد.

در ردیف ۲ بند ۲ آمده: دولت مجاز است در پایان آذرماه سال ۱۴۰۰ مانده مصرف‌نشده سهم مجوز موضوع جز (۱-۲) را با بدهی‌های بخش‌های دیگر تسویه کند.

ردیف ۲ بند ۳ بدین شرح است: بانک مرکزی مکلف است به منظور استفاده حداکثری بانک‌ها از فرآیند تعریف‌شده در این بند، امکان نقل و انتقال مطالبات بانک‌ها از دولت، مطالبات بانک‌ها از اشخاص غیردولتی و مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها را فراهم کند. نحوه نقل و انتقال این مطالبات، مطابق آئین‌نامه‌ای است که ظرف مدت دو ماه از ابلاغ این قانون به پیشنهاد بانک مرکزی به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

در ردیف ۲ بند ۴ آورده است: نحوه تسویه مطالبات با منشأ قانونی نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، بیمه‌ها، اتحادیه‌ها و آستان‌های مقدسه با حسابرسی ویژه با رعایت ضوابط قانونی مطابق آئین‌نامه‌ای است که با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی به‌تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد.


ردیف ۲ بند ۵ ذکر شده: به میزان تسویه مطالبات بانک‌ها از شرکت ملی نفت ایران مبالغ آن به حساب تسویه بدهی دولت به شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه و وابسته و یا افزایش سرمایه دولت در این شرکت منظور می‌شود.

در ردیف ۲ بند ۶ آمده است: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است عملکرد این بند را در گزارش عملکرد شش ماهه بودجه عمومی منعکس کند و در اجرای ماده (۱۰۳) قانون محاسبات عمومی کشور، منابع استفاده شده از محل افزایش بدهی دولت به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در صورتحساب عملکرد بودجه درج کند.

در ردیف ۲ بند ۷ می‌گوید: بانک مرکزی و بانک‌ها مجاز به معامله اوراق موضوع این بند در بازار ثانویه به منظور پیش گیری از افزایش پایه پولی هستند. سقف مجاز تسویه بدهی هر بانک و مؤسسه اعتباری به بانک مرکزی با اعلام آن بانک و مؤسسه اعتباری و تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران حداکثر یک ماه پس از لازم الاجرا شدن آئین‌نامه این بند تعیین می‌شود.

دولت مجاز است تمام یا بخشی از بدهی بانک‌های دولتی (به جز بانک مسکن) به بانک مرکزی را به حساب بدهی دولت به بانک مرکزی منتقل کند و مبلغ مذکور را به‌عنوان سرمایه دولت در بانک‌های دولتی منظور کند. آئین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ردیف ۲ بند ۸ به این شرح است: مطالبات شرکت‌های تولیدکننده آب و برق از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در حکم مطالبات آنها از دولت است.

منبع: ایرنا
کد خبر 478446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.