شهروندان منطقه ۱۰ با تحویل اکوبریک جایزه بگیرند

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با اشاره به استفاده از اکوبریک برای تفکیک صحیح پسماندها، گفت: شهروندان با تحویل اکوبریک خود به غرفه‌های بازیافت، فرهنگسراها و کتابخانه‌ها می توانند هدایایی دریافت کنند.

حمید شهبازی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان این که در راستای ترویج فرهنگ تفکیک صحیح پسماند و برای مهار پسماندهای غیرقابل بازیافتی گامی بلندتر در این منطقه برداشته شده است، اظهار کرد: اکوبریک نوعی بلوک یا آجر ساختمانی است که کاملاً از پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت ساخته می‌شود و در حال حاضر بهترین روش برای مهار پسماندهای غیرقابل بازیافت است.

وی افزود: با توجه به اینکه پسماند تر و خشک در منازل تا حدود زیادی تفکیک می‌شود، اما در این میان پسماندهایی نیز وجود دارند که در پسماند تر (مواد غذایی و جز فسادپذیر) قرار نمی‌گیرند و قابلیت تبدیل شدن به خاک را ندارند و زمانی‌که به همراه پسماند خشک نیز تحویل مراکز بازیافت داده می‌شود جز پلاستیک‌های غیر قابل بازیافت محسوب خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان این که هزینه‌های مربوط به بازیافت این مواد بسیار بالا بوده و مقرون به صرفه نیست، تصریح کرد: پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت روزانه در منازل به تعداد بالایی وجود دارد، بنابراین باید تا جایی که امکان پذیر باشد از خریدهای فاقد بسته بندی استفاده کنیم، اما در صورت مصرف این نوع پسماند یک راه مناسب برای جلوگیری از ورود آنها به پسماند تر و یا پسماند خشک، تفکیک مجزای آنها است.

وی با بیان این که می‌توان با طرح‌های ابتکاری اکوبریک‌ها را وارد زندگی کرد، گفت: اکوبریک نوعی بلوک یا آجر ساختمانی است که کاملاً از پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت ساخته می‌شود و در حال حاضر بهترین روش برای مهار پسماندهای غیرقابل بازیافت است و اگر چه این کار راه حل اصلی این مشکل نیست، اما شاید بتوانیم تا حدی این پدیده را مهار کرده و از آن یک فرصت بسازیم.

شهبازی با اشاره به کاربردهای اکوبریک، تاکید کرد: از اکوبریک می‌توان در انواع پروژه‌های مربوط به زیباسازی در شهرداری‌ها مانند ساخت غرفه‌های بازیافت، مبلمان یا المان شهری، ساخت باغچه‌های شهری و آبنما و در منازل می‌توان از آنها برای ساخت میز، زیرگلدانی و پاف استفاده کرد.

وی ادامه داد: پلاستیک موجود در اکوبریک‌ها بسیار بادوام است و هرگز خراب نمی‌شود؛ همین موضوع است که آن‌ها را به یک مصالح ساختمانی ایده آل تبدیل می‌کند، البته این بطری‌ها نقش سازه‌ای ندارند بلکه در دیوارهای پوششی و جداکننده مثل پارتیشن‌ها استفاده می‌شوند.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان گفت: اکوبریک‌ها درون دیوار با مخلوطی از گِل و سیمان و ماسه به قطر حدود سه تا پنج سانتیمتر دفن خواهد شد و این‌گونه در مواقع حوادثی نظیر آتش‌سوزی، نفوذ آتش به درون دیوار زمان زیادی طول می‌کشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای در حال توسعه برای ساخت مبلمان و حتی ساختمان‌ها و در کشور انگلیس برای ساخت زمین بازی کودکان از اکوبریک استفاده می‌شود؛ همچنین در قاره آفریقا پروژه‌هایی چون ساخت مدرسه، باغ‌های عمومی و سرویس‌های عمومی از این مصالح کاربردی استفاده می‌شود.

شهبازی با بیان این که یکی از خصوصیات اکوبریک فشردگی آن است که نقطه ضعف آن را در برابر آتش به شدت کم می‌کند، تصریح کرد: این فشردگی باعث می‌شود تا اکسیژنی که برای اشتعال نیاز است تأمین نشود. همانطور که آتش زدن یک تکه چوب بزرگ در مقایسه با تکه چوب‌های کوچک به مراتب سخت‌تر است؛ اما واضح است که در نهایت هر دو می‌سوزد و نمی‌توان جلوی سوختن را گرفت، ولی می‌توان ایمنی آن را به حداکثر رساند.

وی افزود: اکوبریک ها درون دیوار با مخلوطی از گل، سیمان و ماسه به قطر حدود سه تا پنج سانتی متر دفن خواهند شد؛ بنابراین در صورت بروز آتش سوزی زمان زیادی طول می‌کشد تا آتش به درون دیوار نفوذ کند و تا آن زمان قطعاً تخلیه انجام خواهد شد از این رو ساختمان‌هایی که با این دیوار ساخته خواهند شد یک طبقه در ابعاد محدود و با پلان ساده بوده و به همین دلیل در صورت بروز آتش سوزی تخلیه آنها به سرعت انجام خواهد شد.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان با بیان این که اکوبریک در ساختمان نقش سازه‌ای ندارد پس در صورت بروز آتش سوزی مدت زمان ریزش ساختمان بسیار طولانی خواهد بود، گفت: از اکوبریک تنها در فضای باز به عنوان ستون یا نگهدارنده دیوار استفاده می‌شود.

وی با بیان این که شهرداری منطقه ۱۰ جهت آموزش مردم در زمینه اکوبریک، طرح آموزش مجازی در گروه‌های مختلف محلات را آغاز و به صورت عمومی این آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها را با نصب بنر در سطح منطقه و مجتمع‌های عمودی اجرا کرده است، اظهار کرد: در این طرح جهت تشویق شهروندان با تحویل اکوبریک خود به غرفه‌های بازیافت، فرهنگسراها و کتابخانه‌ها می‌توانند هدایایی دریافت کنند.

شهبازی گفت: شهروندان می‌توانند با بطری‌های اکوبریک خود طرح‌های خلاقانه اجرا کنند که به بهترین طرح جایزه ویژه تعلق می‌گیرد که این طرح‌ها شامل موارد کاربردی استفاده از اکوبریک در منزل جهت ساخت وسایلی همچون پاف و میز است.

شهروندان منطقه ۱۰ با تحویل اکوبریک جایزه بگیرند

کد خبر 478396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.