طراحی ورودی تخت‌جمشید با انتشار فراخوان صورت می‌گیرد

شهردار مرودشت گفت: نمادسازی برای میدان ملل در محور ورودی تخت‌جمشید به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در صنعت گردشگری دارد، با انتشار فراخوان عمومی محدود از معماران برجسته، طراحی و اجرا خواهد شد.

به گزارش ایمنا، سید مهدی مکی در دیدار با مدیران مجموعه جهانی تخت‌جمشید اظهار کرد: میدان ملل شهر مرودشت نقشی حیاتی و اثرگذار در گرایش گردشگران به محدوده باستانی تخت‌جمشید دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری مرودشت، طراحی و ساخت نمادهای شهری را در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: به دنبال این هستیم که برخی نمادها را با همکاری دستگاه‌های دیگر با کسب اعتبارات استانی و ملی اجرا کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.

شهردار مرودشت با اشاره به ساخت نماد برای ورودی محور اختصاصی مجموعه جهانی تخت‌جمشید گفت: این نماد باید شاخص و معرف تمدن و فرهنگ کشور و شهروندانش باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرایند انتشار فراخوان طراحی میدان ملل در دست اجراست و کارشناسان درحال تهیه اسناد و تصاویر لازم و همچنین هماهنگی با دستگاه‌های مختلف به منظور کسب اعتبار و دستیابی به قوانین و ضوابط مداخله در این محوطه جهانی هستند که با تکمیل آن اطلاعات، با انتشار فراخوانی از توانمندی معماران مطرح و شایسته بهره‌مند خواهیم شد.

از روند طراحی و اجرای پروژه حمایت می‌کنیم

«حمید فدایی» مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید نیز در این نشست اظهار کرد: پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید از روند طراحی و اجرای این پروژه حمایت می‌کند.

وی افزود: مداخله در عرصه و حریم میراث جهانی تخت‌جمشید همواره با قوانین، ضوابط و محدودیت‌هایی همراه است که به‌منظور حفاظت از حریم و منظر این محوطه جهانی تعریف شده و از همین رو به طراحی مناسبی درباره میدان ملل نیازمندیم و در همین باره جمع آوری اطلاعات و شناخت بیشتر موقعیت مکانی بیش از هر چیز اهمیت می‌یابد.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر اینکه طراحی در این محوطه جهانی و میدان ملل، باید در هماهنگی با آثار تخت جمشید و زمینه فرهنگی طبیعی آن باشد، خاطرنشان کرد: برگزاری مسابقه از طریق یک فراخوان محدود می‌تواند بسیاری از اهداف پروژه را پوشش دهد و با توجه به مصمم بودن مجموعه شهرداری و مجموعه میراث جهانی به زیباسازی و کمک به بهسازی این محدوده، لازم است که با نگاهی توسعه‌ای در فرایند یادشده نقش ایفا کنیم؛ زیراکه خروجی این اقدامات جدای از دستیابی به یک اثر شاخص، به عنوان نماد فرهنگ و تمدن شهروندان این مرز و بوم مطرح خواهد بود.

همچنین بهمن مردانی، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان مرودشت ساماندهی محور ورودی مجموعه جهانی تخت جمشید را از اهداف مهم و اثرگذار در حوزه فرهنگ و ارتقای کیفیت صنعت گردشگری این شهرستان برشمرد و گفت: در حال حاضر وضعیت میدان ملل زیبنده، درخور و شأن جایگاه فرهنگ و تمدن و میراث فرهنگی نیست و فرایند طراحی آن می‌تواند در مقیاس ملی مورد توجه قرار گیرد.

منبع: ایرنا

کد خبر 478394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.