دستاوردهای سفر فواد حسین به تهران چه بود؟

یک کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران در راستای همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور انجام شد.

حسن عابدینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد دستاوردهای سفر فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق به تهران اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران با عراق یک روابط سیاسی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و مذهبی است. فواد حسین طی یک ماه گذشته، ۲ بار به تهران سفر کرده است همچنین سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز به بغداد سفر کرد که واکنش‌های بین‌المللی فراوانی را همراه داشت.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا طی سال‌های گذشته علیرغم سرمایه گذاری ۷ تریلیون دلاری که در عراق داشت، به اهداف خود دست نیافت. زمانی که یکی از مقامات این کشور تصمیم بگیرد به عراق سفر کند باید شبانه و در سکوت خبری آن را انجام دهد، اما شاهد هستیم که مقامات ارشد ایران طی سال‌های گذشته به صورت علنی به عراق سفر می‌کنند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای ادامه داد:؛ بر اساس گزارشات، تراز تجاری ایران و عراق طی سال‌های آینده به رقم ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید که نتیجه آن روابط نزدیک دو کشور است.

عابدینی یادآور شد: ایجاد خط راه‌آهن ایران به عراق از مسائل مهم سفر فواد حسین به تهران بود که طی آن، قرار است خط راه آهن خرمشهر به بصره راه اندازی شود؛ بنا بر اظهارات مقامات دو کشور، برای ایجاد این خط ریلی اراده لازم وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً آمریکا با ایجاد فشار بر الکاظمی و دولت عراق درصدد کاهش روابط این کشور با ایران است، اما بارها مقامات این کشور بر حفظ و تقویت روابط خود با تهران تاکید کرده اند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای تصریح کرد: پیگیری پرونده حقوقی شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس از موضوعات مهم سفر وزیر امور خارجه عراق به تهران بود؛ زیرا در حال حاضر یکی از دادگاه‌های عراق در راستای این پرونده حکم جلب رئیس جمهور سابق آمریکا را صادر کرده است.

عابدینی یادآور شد: با توجه به گسترش روابط اقتصادی بین ایران و عراق، به نظر می‌رسد در مورد پول‌های بلوکه شده تهران در بغداد، گفت‌وگوهای مناسبی بین مقامات صورت گرفته و این احتمال وجود دارد بدهی‌های عراق در چهارچوب‌های مختلف به ایران پرداخت شود.

کد خبر 478345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.