واکسن کرونا باعث ناباروری می‌شود؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: شواهدی از اثر واکسن کووید ۱۹ بر قدرت باروری وجود ندارد و تاکنون مشاهده نشده که بر میزان باروری زنان و مردان اثر منفی بگذارد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص احتمال اثر ناباروری داشتن واکسن کرونا، اظهار کرد: شواهدی از اثر واکسن کووید ۱۹ بر قدرت باروری وجود ندارد و تاکنون مشاهده نشده که واکسن کرونا بر میزان باروری زنان و مردان اثر منفی بگذارد، بلکه این موضوع تنها فرضیه‌ای بوده که اثبات نشده و دلایل و شواهدی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: هیچ‌گونه دستورالعمل تخصصی نیز توسط انجمن پژوهشگران حوزه تولید مثل و جامعه باروری بریتانیا منتشر شده است که نشان‌ دهنده  تأثیر نداشتن واکسن کرونا بر قدرت باروری باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خاطرنشان کرد: انتشار این شایعه در فضای مجازی ممکن است برخی افراد را از واکسن زدن منصرف کند و مانع کنترل شیوع بیماری شود.

وی در خصوص واکسن زدن افرادی که تحت درمان‌های باروری هستند، تصریح کرد: کسانی که از روش درمان ناباروری IVF، انتقال جنین فریز شده، فریز کردن تخمک، القای تخمک‌گذاری و سایر روش‌های باروری استفاده می‌کنند، می‌توانند واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند.

صفری با اشاره به افرادی که سقط جنین داشته‌اند، اضافه کرد: زنانی که تجربه سقط جنین داشته‌اند یا در صدد بارداری هستند، لازم نیست واکسن زدن خود را به تعویق بیندازند، زیرا دلیل علمی و موجهی برای به تعویق انداختن و یا نزدن واکسن کرونا وجود ندارد.

وی افزود: افراد باید در دوران شیوع کرونا، اطلاعات خود را در مورد این بیماری از منابع رسمی و علمی دریافت کنند تا از دامن زدن به شایعات جلوگیری شود و افراد سودجو به مقاصد خود نرسند.

کد خبر 478274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
    1 0
    چقدر خوبه که به این سوالات جواب میدید