تیغ تیز مالیات بر گردن لاکچری‌نشینان

موضوع اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس دهم در بودجه سال ۹۹ لحاظ شد، اما دولت پس از گذشت بیش از ۱۲ ماه از سال ۹۹، هنوز آئین‌نامه اجرایی این قانون را تأیید نکرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب موضوع اخذ مالیات از خانه‌های خالی با تصویب طرح دو فوریتی اصلاحیه ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم برای عملیاتی شدن اخذ مالیات از خانه و ماشین‌های لوکس دست به کار شدند.

بر اساس ماده (۱)، کلیه مالکین (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) نسبت به جمع ارزش روز املاک مسکونی (اعم از خانه یا آپارتمان و زمین با کاربری مسکونی) خود و فرزندان صغیر تحت تکفل خود که در پایان هر سال مجموع ارزش آن‌ها بیش از ۵۰ میلیارد ریال باشد، فرمول تعیین شده برای آنها به این ترتیب است: رقم «یک در هزار» برای خانه‌های از ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان، رقم «دو در هزار» برای خانه‌های از ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان، رقم «سه در هزار» برای خانه‌های از ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان، رقم «چهار در هزار» برای خانه‌های از ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان و رقم «پنج در هزار» برای خانه‌های بالای ۶۰ میلیارد تومان؛ البته مالیات مسکن لوکس، پیش از این در قالب مالیات بر عایدی بر سرمایه نیز مطرح شده بود و حالا به نظر می‌رسد که در صورت تصویب نهایی، این امکان برای مالیات‌ستانی از خانه‌های گران‌قیمت فراهم شود.

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ درآمد مالیاتی از محل املاک و خودروهای گران قیمت را پیش بینی کرده است؛ موضوعی که در بودجه امسال نیز به قانون تبدیل شد و برای نخستین بار لایحه بودجه کشور با رقم چشمگیری از درآمد مالیاتی بر اساس اخذ مالیات از خانه‌های خالی و لوکس بسته شد و در نهایت در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شد که از خانه‌های لاکچری ۷۰۷ میلیارد تومان و از خانه‌های خالی ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات دریافت کند.

تیغ تیز مالیات بر گردن لاکچری‌نشینان

در زمانی که مصوبه مذکور به لایحه بودجه افزوده شد، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۱۴ و در منطقه یک، ۳۰ میلیون تومان بود؛ اما در ماه‌های گذشته افزایش قیمت چشمگیر خانه‌ها سبب شده تا تعداد خانه‌های خالی در پایتخت به شدت افزایش یابد.

بر اساس سرشماری سال ۹۵، تنها در شهر تهران ۲ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۶۷۶ واحد مسکونی وجود دارد، اما افزایش قیمت مسکن در سه ماهه نخست امسال باعث شده تا تعداد واحدهای مشمول این مالیات، از ۹۰ هزار واحد به بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برسد؛ خانه‌های با قیمت هر متر ۵۰ میلیون تومان به بالا که متراژ آنها بالای ۲۰۰ متر مربع باشد، در مناطق مختلف تهران مشمول این مالیات می‌شوند.

اگرچه اجرای این پایه مالیاتی، همانند قانون مالیات بر خانه‌های خالی، نیاز به سامانه اطلاعاتی دارد، اما از آنجایی که تعداد خانه‌های لوکس نسبت به خانه‌های خالی، از تعداد بسیار کمتری برخوردار بوده و اکثر پروانه‌های ساختمانی ساخت این واحدهای مسکونی در سال‌های اخیر از سوی شهرداری‌ها صادر شده است لذا مُمیزان مالیاتی راحت تر می‌توانند به شناسایی این واحدها اقدام کنند؛ البته باید دید که آیا این پایه مالیاتی در سال ۱۴۰۰ وارد قوانین بودجه سنواتی می‌شود؟

تیغ تیز مالیات بر گردن لاکچری‌نشینان

میزان این مالیات در سال‌های آینده تغییر خواهد کرد

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح مالیات بر خانه‌های لوکس در بودجه سال ۹۹ تصویب شد و در بودجه ۱۴۰۰ نیز قرار گرفته است؛ بر اساس این مصوبه، خانه‌هایی که ارزش آن از ۱۰ میلیارد تومان بیشتر است، به صورت پلکانی مشمول مالیات خواهند شد.

به گفته وی، علیرغم اینکه مصوبه مالیات بر خانه‌های لوکس در سال گذشته تصویب شد، اما هیچ وقت توسط دولت اجرایی نشد و سال ۱۴۰۰ اولین سال اجرای این قانون است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان می‌کند: احکام بودجه معمولاً برای شروع به صورت سخت تنظیم نشده، بلکه به صورت واقعی تنظیم می‌شود که عملاً اجرای آن امکان پذیر باشد؛ در حال حاضر دولت باید ابتدا آئین نامه اجرای این قانون را طراحی کرده و سامانه اخذ مالیات از خانه‌های لوکس را آماده کند. در سال‌های آینده قطعاً میزان این مالیات تغییر خواهد کرد.

تیغ تیز مالیات بر گردن لاکچری‌نشینان

اخذ مالیات از خانه‌های لوکس یک ضرورت است

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نمایندگان مجلس در لایحه بودجه سال ۹۹، دولت و سازمان امور مالیاتی را مکلف به اخذ مالیات از خانه‌های لوکس بالای ۱۰ میلیارد تومان به تناسب قیمت ملک کرده‌اند و حال با افزایش ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت مسکن در چند ماه اخیر، بسیاری از مساکن مشمول این قانون خواهند شد.

به گفته وی، یکی از راهکارهای موجود برای مقابله با سفته بازی و نگاه سرمایه‌ای در بازار مسکن، اخذ مالیات است که در این رابطه، در چند ماه اخیر اقداماتی مانند طرح مالیات بر خانه‌های لوکس و طرح مالیات بر خانه‌های خالی تدوین و تصویب شد.

به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اخذ مالیات از خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی یک ضرورت است؛ این رویکرد در تمام کشورها مورد توجه قرار گرفته و دولت‌ها برای مقابله با دلال بازی و سوداگری، چنین قوانینی را اجرایی کرده اند.

تیغ تیز مالیات بر گردن لاکچری‌نشینان

به گفته این نماینده مجلس، دولت می‌تواند با درآمدهای حاصل از اخذ مالیات از خانه‌های لوکس در راستای سرمایه گذاری در حوزه تولید انبوه مسکن اقدام کند، البته به نظر من بازار مسکن به یک سیاست و استراتژی بلند مدت نیاز دارد تا با تغییر دولت‌ها، بازار دچار مشکل یا کمبود نشود.

یوسفی خاطرنشان می‌کند: دولت باید هر چه سریع‌تر آئین نامه اخذ مالیات از خانه‌های لوکس را تدوین و اجرایی کند؛ زیرا در قانون بودجه سالیانه و طرح جهش تولید و تأمین مسکن، بر ضرورت اجرای این مسئله تأکید شده است. در صورت اجرا نشدن قانون، مجلس از ابزارهای نظارتی همچون تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح از وزرای مربوطه و ورود دیوان محاسبات استفاده خواهد کرد.

کد خبر 478242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.