از کمک به ۱۶۰۰ دانش‌آموز بی‌بضاعت اصفهان تا دغدغه‌های فضای سبزی

یکصد و شصت و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تصویب بودجه ۱۴۰۰ شهرداری و چند لایحه دیگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از مردادماه سال جاری با تصویب شورای شهر اصفهان، محل برگزاری جلسات علنی شورا به‌طور موقت به سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی شهرداری انتقال یافته بود تا رعایت موازین بهداشتی تسهیل شده و صحن علنی شورا نیز مورد بازسازی قرار گیرد.

در نهایت پس از چند ماه، محل برگزاری جلسات علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان منتقل شد تا یکصد و شصت و یکمین جلسه علنی این شورا امروز (یکشنبه) در محل دائمی خود برگزار شود.

موافقت با حمایت شهرداری اصفهان از دانش‌آموزان بی‌بضاعت

در ابتدای بررسی دستورجلسات امروز شورا، لایحه دو فوریتی حمایت شهرداری اصفهان از دانش‌آموزان بی‌بضاعت به ارزش ۴۰۰ میلیون تومان در قالب یک هزار و ۶۰۰ اصفهان کارت به تصویب اعضای شورای شهر رسید تا شهرداری مجاز به کمک ۲۵۰ هزار تومانی به هرکدام یک از این یک‌هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز باشد.

براساس لایحه شهرداری قرار است این کمک از طریق هماهنگی با نهادهای متولی همچون آموزش و پرورش، بهزیستی، کمیته امداد، خیریه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در اختیار افراد مشمول قرار گیرد.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان در جریان بررسی این لایحه پیشنهاد کرد که سازوکار توزیع این کارت‌ها به نحوی توسط شورای شهر مشخص باشد.

علیرضا نصراصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر نیز در توضیح این لایحه گفت: شایسته است در کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت موازی‌کاری اتفاق نیفتد چون برخی از آن‌ها تحت پوشش چند نهاد مختلف هستند

وی افزود: قرار شده هماهنگی لازم ایجاد شود و تا کمک سازمان‌های مختلف از یک کانال در اختیار انجمن اولیا و مربیان مدارس قرار گیرد تا آنها در توزیع عادلانه‌تر این کمک‌ها اقدام کنند؛ حال اگر نیاز است می‌توانیم کمیته‌ای برای این امر نیز انتخاب کنیم.

مرتضی طهرانی، نماینده شهردار اصفهان درباره جزئیات این لایحه گفت: ستادی در آموزش و پرورش برای کمک به این دانش‌آموزان تشکیل و سهمیه‌بندی برای سازمان‌های مختلف مشخص شده است که سهمیه شهرداری در قالب لایحه به صحن شورا ارسال شده است.

وی ادامه داد: نحوه توزیع نیز به عهده همین ستاد است و خانواده‌های مشمول شناسایی شده‌اند و شهرداری در شناسایی و انتخاب افراد دخالتی ندارد بنابراین اگر شهرداری بخواهد مستقیم ورود کند و کمیته‌ای جداگانه ایجاد شود، موازی‌کاری است.

قدرت‌الله نوروزی شهردار اصفهان نیز اظهار کرد: شایسته‌ترین دستگاه برای شناسایی دانش‌آموزان بی‌بضاعت، آموزش و پرورش است زیرا با دستگاه‌های مختلف در ارتباط بوده و بهتر از هر نهاد یا سازمانی در جریان است که چه افرادی مستحق دریافت کمک هستند بنابراین پیشنهاد می‌شود توزیع این کمک‌ها را به عهده آموزش و پرورش بگذارید.

در نهایت اعضای شورای شهر با این لایحه شهرداری موافقت کردند.

گام نهایی بودجه ۱۴۰۰

مهم‌ترین دستور این جلسه که با حضور شهردار اصفهان برگزار می‌شد، بررسی نهایی بودجه ۱۴۰۰ شهرداری بود که با موافقت اعضای شورای شهر اصفهان، بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۰ از ۸۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال پیشنهاد شهرداری به ۹۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت و تصویب شد.

تراکم‌فروشی و کاهش فضای سبز

همچنین علیرضا نصراصفهانی در بخشی از نطق پیش از دستور این جلسه با اشاره به در پیش بودن روز درختکاری و اهمیت حفظ و ارتقای فضای سبز شهر، گفت: اصفهان در گذشته ۱۱ هزار هکتار فضای سبز داشته است، اما اکنون این مساحت به پنج هزار هکتار رسیده که مسئولیت رسیدگی به سه هزار و ۷۰۰ هکتار آن با شهرداری است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: لازم است شهرداری جهت حفظ این فضای سبز تلاش کرده و اگر شرایط آبی اجازه دهد در گسترش این فضا تلاش شود.

رضا امینی، عضو دیگر شورای شهر با اشاره به این صحبت رئیس شورا، اظهار کرد: تراکم فروشی‌ها باعث شده فضای سبز اصفهان از ۱۱ هزار هکتار، امروز به حدود پنج هکتار برسد و به عبارتی جمعیت دو برابر شده اما فضای سبز کمتر نصف شده است.

وی تصریح کرد: با این رویه و تغییر کاربری، حذف فضای سبز و آلاینده‌های زیست‌محیطی چه بر سر این شهر خواهد آورد؟ دولت‌ها باید فارغ از رویکردهای سیاسی و تقابل با شهرداری‌ها به مدیریت‌های شهری کمک کنند و با افراد فرصت‌طلب در بخش خصوصی که از پرداخت حقوق قانونی حاکمیت مانند بیمه و مالیات سرباز می‌زنند برخورد شود تا شهرداری برای تحصیل درآمد خود به تراکم‌فروشی روی نیاورد.

نوروزی، شهردار اصفهان نیز در این بخش از جلسه شورا اظهار کرد: در گذشته اصفهان دارای فضای سبز وسیعی بود که همه آنها تفرجی نبوده است بلکه از پل بزرگهر به پایین و مناطقی که اکنون بخشی از آن در مناطق هفت و هشت است، همگی صحرا و زمین‌های کشاورزی بوده است.

وی تصریح کرد: در طول چند دهه گذشته توسعه شهرها باعث کاهش فضای سبز شده و اکنون اصفهان پنج هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز دارد که حدود سه هزار و ۷۰۰ هکتار آن در اختیار شهرداری قرار گرفته بود؛ در دوره فعلی مدیریت شهری حدود ۲۰۰ هکتار به فضای سبز شهری افزوده شد تا سهم شهرداری در فضای سبز اصفهان نزدیک به چهار هزار هکتار باشد.

اهدای ساختمان حسینیه ‌در باغ رضوان به شهرداری

یکی دیگر از دستورجلسات امروز شورای شهر، پیشنهاد اهدای ساختمان حسینیه صاحب‌الزمان در قطعه هشت آرامستان باغ رضوان توسط هیأت امنای مسجد به شهرداری اصفهان بود که احمدرضا مرادی، مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری درباره جزئیات آن گفت: لایحه مربوط به ساختمان نیمه‌کاره‌ای است که ۳۲ سال است به همین شکل باقی مانده است.

وی افزود: قرار بود با تشکیل هیئت امنا و هیئت مدیره و تأمین مبالغی از فروش قبور قطعه یک و خیرات خیرین و مراجعان حسینیه برای تکمیل آن جمع‌آوری شود اما با صحبتی که با هیئت مدیره این حسینیه داشتیم، اعلام کردند که توان تأمین مالی آن را ندارند.

ستون‌های این سازه ایستایی کافی را ندارد و یک ساختمان ناایمن و خطرآفرین محسوب می‌شود بنابراین در توافق با هیئت امنا قرار شد به سازمان آرامستان بازگردانده شود و بهره‌برداری آن نیز با شهرداری باشد

در نهایت این لایحه نیز به تصویب شورای شهر رسید.

کد خبر 478209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.