۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۴
شاخصه‌های شهر زیست‌پذیر چیست؟

یک دکترای برنامه‌ریزی شهری «پایداری» را مهم‌ترین شاخصه شهر زیست‌پذیر دانست و گفت: در شهر زیست پذیر باید پایداری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی به خصوص ارتقای کیفیت فرهنگ شهروندی و پایداری زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

رضا مختاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در ارتباط با زیست‌پذیری، رقابت‌پذیری و مقابله با آلاینده‌های شهری طرح‌های پژوهشی بسیار زیادی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز شعارهای متفاوتی در حوزه شهرها مطرح می‌شود، افزود: در سال‌های اخیر صحبت از شهر خلاق، شهر سالم، شهر هوشمند، شهر آرام مطرح بود، اما یکی از شعارها و ایده آل‌ها شهر زیست پذیر است که تمام موارد قبل را در بر می‌گیرد.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه امروزه زیست پذیری در بیشتر کشورهای توسعه یافته به عنوان یک اصل راهنما در چارچوب گفتمان پایداری در سیاست گذاری ها و برنامه‌ریزی شهری گسترش پیدا کرده است، تصریح کرد: شهر زیست‌پذیر شهری خلاق، هوشمند، مناسب و با کیفیت برای زندگی مناسب شهروندان است.

وی با بیان اینکه پایداری مهم‌ترین شاخصه شهر زیست‌پذیر است، افزود: پایداری نه فقط برای نسل امروز بلکه بدان معنا است که نگاه بلند مدت برای آیندگان داشته باشیم؛ البته پایداری در شهر زیست‌پذیر در واقع پایداری در تمام حوزه‌ها است.

مختاری گفت: به طور طبیعی واژه زیست پذیری افراد را به سمت مسائل زیست محیطی پیش می‌برد، اما چنین نیست چرا که به عنوان مثال در حوزه اقتصادی وقتی سخن از پایداری اقتصادی به میان می‌آید، یعنی شهر باید در زمینه مسائل اقتصادی قوی باشد.

وی ادامه داد: یکی از شعارهای استراتژی توسعه شهری در دنیا قوی بودن اقتصاد شهر است؛ اگر اقتصاد شهر فعال باشد و درآمدهای شهرداری صرفاً از حوزه عمران شهری و صدور پروانه‌های ساختمانی فاصله گرفته و به سمت اقتصاد پایدارتر پیش برود، به شهر زیست‌پذیر نزدیک شده‌ایم.

این دکترای برنامه‌ریزی شهری با اشاره به اهمیت پایداری در حوزه اجتماعی و فرهنگی شهرها، تصریح کرد: در چنین شهری فرهنگ شهروندی باید ارتقا یابد، در شهر زیست پذیر مشارکت مردم از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به عنوان مثال یکی از مباحث اصلی شهرها موضوع پسماند است و اگر تفکیک پسماند از خانه صورت بگیرد تا حد زیادی به افزایش کیفیت زندگی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه زیست‌پذیری شهری یک گفتمان نیرومند در توسعه شهری و طراحی شهری را منعکس می‌کند، تاکید کرد: در شهر زیست پذیر باید پایداری اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی به خصوص ارتقای کیفیت فرهنگ شهروندی و پایداری زیست محیطی مورد توجه قرار گیرد.

مختاری با اشاره به موضوع آلاینده‌های زیست محیطی در شهرها، اظهار کرد: هر آنچه استانداردها را در حوزه آب، خاک، هوا و حتی صوت به هم بزند، تحت عنوان آلاینده‌های زیست محیطی شناخته می‌شود که توجه به این شاخص‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و باید ارتقا یابد.

وی با تاکید بر اینکه باید پژوهش‌های عملیاتی در راستای طرح مسائل و مشکلات شهر انجام شود، گفت: مدیران شهری باید به پژوهش‌های انجام شده اهمیت داده و از آنها برای رفع مشکلات استفاده کنند تا به زیست‌پذیری شهر دست یابیم.

کد خبر 478169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.