کلیات ۴۱ تبصره بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران تصویب شد

اعضای شورای شهر تهران به کلیات ۴۱ تبصره بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران رأی دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نوبت صبح صحن علنی امروز (یکشنبه) شورای شهر تهران اعضای شورای شهر تهران تبصره‌های بودجه ۱۴۰۰ قرائت شد و اعضا در ابتدا به ۴۱ تبصره‌ای که در کمیسیون تلفیق تصویب شده بود، رأی دادند.

در ابتدا اعضای شورای پنجم که برای آخرین بار لایحه بودجه را بررسی می‌کنند نسبت به چگونگی بررسی بودجه بحث و بررسی کردند. سپس حسن رسولی گزارش کمیسیون تلفیق درباره موضوع تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران را قرائت کرد.

رسولی با اشاره به اینکه تبصره‌ها بخش‌دوم بودجه ۱۴۰۰ شهرداری تهران است، اظهار کرد: همانطور که در بخش درآمدها اعلام کردم، سرجمع درآمد و هزینه‌هایی که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به شورا تقدیم شد ۴۹ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان بود که در کمیسیون تلفیق و صحن شورا با کاهش مواجه شد و به رقم ۴۸ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان رسید.

رسولی ادامه داد: تبصره‌های پیشنهادی شهردار ۳۳ مورد بود. همچنین طی این مدت ۲۰۰ پیشنهاد از اعضا و کمیسیون‌ها دریافت کردیم که از این ۲۰۰ پیشنهاد حدود ۶۵ مورد در کمیسیون رأی نیاورد و مابقی در متن تبصره‌هایی که آقای شهردار داده بودند اضافه شد و ۸ تبصره هم به صورت الحاقی نهایی شد.

رسولی افزود: مجموعاً امروز ۴۱ تبصره خدمت دوستان تقدیم می‌کنیم. در بودجه امسال حسب تغییر مدل صورت گرفته تمامی بار بودجه‌ای تبصره‌ها و ردیف‌های مرتبط با مأموریت‌های ۵ گانه تخصصی شهرداری انتقال پیدا کرده و این قدم مهمی جهت تکمیل اصل شفافیت است که یکی از وعده‌های مهم شورای شهر پنجم بوده است.

خزانه دار شورا ادامه داد: اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس توسعه محلی که به شدت مورد استقبال شهروندان و شورایاری بوده است در بودجه ۱۴۰۰ مدنظر قرار گرفته است. آقای شهردار ۲ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه‌ها پیشنهاد دادند، در کمیسیون تلفیق هزار میلیارد تومان هم به این عدد اضافه شد تا بودجه نهایی برای اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس توسعه محلی به ۳ هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان شود.

رسولی اظهار کرد: نکته دیگر این که همکاران قراردادی و پیمانکاری در دو شرکت حریم بان و شهربان با مراجعه مکرر متقاضی تبدیل وضعیت استخدامی خود به وضعیت سایر نیروی‌های شرکتی بودند. این از اختیارات شورای شهر نیست. ما به آنها پاسخ دادیم که تلاش می‌کنیم در بودجه سال ۱۴۰۰ در ردیف‌هایی که برای تأمین هزینه‌های کارهای حجمی که به پیمانکاران واگذار می‌شود به گونه‌ای تأمین منابع کنیم که مزایای ثابت این همکاران در دو شرکت شهربان و حریم بان که حدود ۴ هزار نفر هستند با سایر نیروهای پیمانکاری که در حوزه خدمات شهری خدمت می‌کنند یکسان باشد تا به رفع تبعیض کمک کنیم.

وی افزود: اگر فردی در یکی از این دو شرکت طرف قرارداد پیمانکار است، شهرداری موظف است، در زمان انتشار آگاهی مناقصات که عمدتاً درباره خرید خدمت نیروی انسانی است عددی که برای هر نفر روز یا هر نفر سال مشخص می‌کند مدارک تحصیلی و سایر سوابق فردی آنها شبیه کسانی باشد که نیروی کار در حوزه پسماند، فضای سبز و سایر حوزه‌ها هستند. تبدیل وضعیت این چهار هزار نفر در کنار بیش از ۷۰ هزار نفر از نیروهای پیمانکاری هم در توان و از اختیارات شورا نیست.

رسولی ادامه داد: هیچ کدام از ۴۱ تبصره دارای بار بودجه‌ای نیست که در ردیف‌ها نیامده باشد و در مسیر جهت گیری سیاستی بودجه ۱۴۰۰ است و تمام بار بودجه تبصره‌ها در ردیف‌ها است.

در نهایت کلیات ۴۱ تبصره به رأی گذاشته شد با ۱۶ موافق به تصویب رسید.

در ادامه شهربانو امانی، عضو شورا خواندن یک به یک تبصره‌ها را زمانبر خواند و فراهانی پیشنهاد داد تبصره‌ها روی برد نمایش داده شود و اگر کسی نظری دارد اعلام کند.

حجت نظری با اشاره به این که هر سال تک تک تبصره‌ها به صورت مجزا بررسی می‌شده است، گفت: این اولین بار بود کلیات تبصره‌ها را رأی گیری کرده‌ایم و هر طرحی مثل روال قبل امکان پیشنهاد حذف دارد.

رسولی گفت: طبق قانون شوراها در هنگام بررسی طرح‌ها و لوایح در مورد ماده جداگانه رأی گیری می‌شود. اما روخوانی معنا ندارد ما باید به روح و محتوا رأی بدهیم.

سالاری به استدلال رسولی اشاره کرده و گفت: مگر در طرح‌ها و لوایح یک به یک تبصره‌ها خوانده نمی‌شود؟ تبصره‌های بودجه به گونه‌ای است که هر تبصره چطور بررسی شده و چه تبصره‌هایی در کمیسیون تلفیق اضافه یا حذف شده و در راستای شفافیت باید در صحن خوانده شود نیاز نیست تمام صفحات خوانده شود.

رئیس شورای شهر در نهایت قرائت کامل تبصره‌ها را به رأی گذاشت که با پنج موافق به تصویب نرسید. تبصره‌ها بر بروی نمایشگر به نمایش گذاشته شد.

در جریان بررسی تبصره‌های بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران بررسی هزینه و درآمدهای برج میلاد در تبصره یک بودجه بررسی شد.

حجت نظری پیشنهاد حذف جزء «ح» تبصره یک را مطرح کرد و گفت: برج میلاد در سال جاری شاید ۲۰ میلیارد تومان هم در آمد نداشته باشد و اکنون رقم ۲۰۰ میلیارد تومانی درآمد را برای آن پیش بینی کنیم. هیچ مشخص نیست وضعیت کرونا تا کی ادامه دارد و اگر برج میلاد را که برای انجام امور جاری نیز دچار مشکل است ملزم کنیم تا به درآمد برسد عملاً برای اداره امور جاری خود دچار مشکل خواهد شد.

او ادامه داد: برج میلاد زیرمجموعه شهرداری تهران است و اتفاقاً باید برای جبران هزینه‌های راهبری آن عدد پیش بینی شود اما اگر اکنون بخواهیم برای آن عدد درآمدی پیش بینی کنیم، عملاً برج میلاد را زمین‌گیر کرده‌ایم. در نتیجه با توجه به اینکه برج میلاد امکان تحقق این درآمد را ندارد جزء «ح» حذف شود.

مجید فراهانی ضمن مخالفت با پیشنهاد نظری گفت: این بند همیشه در بودجه وجود داشته و قرار شد برای برج میلاد هم ردیف درآمدی و هم ردیف هزینه‌ای در نظر گرفته شود. برای تحقق درآمد و هزینه برج میلاد درآمد خود را به حساب خزانه برای شفافیت واریز و همان را برای تأمین بخشی از هزینه‌های خود دریافت می‌کند.

بهاره آروین پیشنهاد داد تا جزء «ح» تبصره یک اصلاح شود و تا زمان ادامه محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا اولویت هزینه کرد با هزینه‌های نگه داشت برج میلاد و شرکت برج میلاد خواهد بود و در شرایط کرونایی اولویت هزینه کرد با هزینه‌های برج میلاد باید باشد.

محمدرضا جوادی یگانه معاون اجتماعی شهردار تهران درخصوص این پیشنهاد گفت: درآمد برج میلاد در سال جاری در حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده است. در سال گذشته که شرایط کرونایی را نداشتیم این درآمد حدود ۸۰ میلیارد تومان و هزینه‌های برج میلاد نیز حدود ۸۰ میلیارد تومان بوده است.

او ادامه داد: اگر قرار باشد جبران هزینه به عنوان درآمد حساب شود عملاً کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. پیشنهاد ما این است که اگر تصریح می‌شود جبران هزینه ربطی به این درآمد برج ندارد، امکان‌پذیر است، در غیر اینصورت حتی در نبود شرایط کرونایی هم برج میلاد باید ۳۰۰ میلیارد درآمد داشته باشد تا بتواند حقوق کارکنان خود را پرداخت کند.

معاون شهردار گفت: پیشنهاد ما این است که ردیف جبران هزینه موجود باشد تا بتوانیم حقوق کارمندان برج را پرداخت کنیم کما اینکه اکنون دو ماه است حقوق آن‌ها به دلیل اینکه ردیف وجود نداشت نتوانستیم پرداخت کنیم.

سید حسن رسولی در ادامه نظر کمیسیون برنامه و بودجه را مطرح کرد و گفت: پینشهاد دکتر یگانه به دلیل بسته شدن ردیف‌های درآمدی قابل طرح نیست. ما در بودجه سنوات قبل ردیفی تحت عنوان درآمد و هزینه برای برج میلاد نداشتیم و امسال در راستای اجرای اصل تحقق شفافیت این اقدام انجام شده است.

پیشنهاد بهاره آروین مبنی بر اینکه تا زمان ادامه محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا اولویت هزینه کرد با هزینه‌های نگه داشت برج میلاد و شرکت برج میلاد خواهد بود تصویب شد.

کد خبر 478140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.