خانه‌های "انرژی صفر" بهترین رویکرد برای مقابله با آلاینده‌ها

چنانچه فرآیند خانه‌سازی با دقت انجام نشود، آنگاه سلامت جسمی و رفاه انسان‌ها به طور قابل توجهی تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرد؛ بریتانیا اخیرا میزبان خانه‌های صفر انرژی شده است که به عنوان بهترین رویکرد برای حل بحران تولید گازهای آلاینده بریتانیا شناخته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم بریتانیا در خانه‌هایی با شرایط بسیار نامساعد زندگی می‌کنند که از سوخت لازم بهره‌مند نیستند در نتیجه، امکان فراهم آوردن دمای متعادل در این خانه‌ها وجود ندارد و ساکنان کم‌درآمد آن‌ها نیز از ایجاد تغییر در این ساختمان‌های قدیمی عاجز هستند. خانه‌های امروزی بریتانیا اغلب تا قبل از دهه ۱۹۹۰ احداث شده که در آن زمان نیز سیستم دسترسی به انرژی کارآمد طراحی نشده بود این امر، نه تنها سلامت ساکنان را به طور قابل توجهی با تهدید مواجه کرده، تنوع زیستی و محیط زیست طبیعی را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

خانه‌های "انرژی صفر" بهترین رویکرد برای مقابله با آلاینده‌ها

بر اساس گزارشات ارائه شده از سوی کمیته تغییرات آب و هوایی بریتانیا، حدود یک چهارم کل گازهای گلخانه‌ای بریتانیا را وسایل برقی منازل یا سوخت لازم برای گرم کردن و تامین نور تولید می‌کند. در واقع از بین ۲۰ میلیون خانه موجود در سراسر بریتانیا، تنها هشت میلیون ساختمان از استانداردهای بالای انرژی برخوردار هستند و سایر خانه‌ها منبع اصلی تولید گاز دی اکسید کربن به حساب می‌آیند. به همین دلیل دولت بریتانیا اخیراً از اهداف جدید خود برای سبزسازی ساختمان‌ها و دستیابی به هدف کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ خبر داده و ادعا کرده است تا زمان مقرر، انتشار تمام گازهای آلاینده در اتمسفر را از میان برمی‌دارد.

خانه‌های "انرژی صفر" بهترین رویکرد برای مقابله با آلاینده‌ها

احداث خانه‌های صفر انرژی و پمپ‌های حرارتی

یکی از بهترین رویکردها برای حل بحران تولید گازهای آلاینده بریتانیا در طرح جدید دولت، نصب تعداد ۶۰۰ هزار پمپ حرارتی تا سال ۲۰۲۸ است. پمپ‌های حرارتی عملکردی شبیه به دستگاه‌های تهویه هوا دارند با این تفاوت که انرژی را از یک منبع گرما نظیر هوا، زمین یا آب از طریق یک دستگاه کمپرسور به جریان در می‌آورد و سپس به فضای داخلی خانه‌ها منتقل می‌کند. این روش برای بهبود کارآمدی انرژی در بعضی از خانه‌ها بسیار مؤثر واقع می‌شود با این حال مستلزم صرف هزینه بسیار بالایی است.

طرح پیشنهادی دیگر دولت بریتانیا، افزایش استانداردهای انرژی کارآمد برای تمام خانه‌های جدید تا سال ۲۰۲۵ است و هدف آن، طراحی درست منازل از همان ابتدای ساخت و ساز می‌باشد. مقامات انگلیسی طی این طرح خواهان آغاز پروژه‌های عمرانی جدیدی هستند که در آن تمام سازه‌ها، رسیدن به هدف کربن صفر را فراهم می‌آورد و بین ۷۵ تا ۸۰ درصد کمتر از سایر ساختمان‌ها دی اکسید کربن انتشار می‌کند.

خانه‌های "انرژی صفر" بهترین رویکرد برای مقابله با آلاینده‌ها

اهداف کربن صفر در سایر نقاط دنیا

دولت هلند با استفاده از نوعی تکنولوژی پیشرفته به نام Energiesprong در حال بهبود کارآمدی انرژی ساختمان‌های موجود است که در آن، امکان بازسازی منازل در کمتر از ۱۰ روز وجود دارد. در واقع، طی این فرآیند، دیوارها و پنجره‌های ساختمان‌های کنونی به طور کامل عایق‌بندی و ساختمان‌ها به بام‌های خورشیدی و سیستم‌های گرم‌کننده هوشمند مجهز می‌شود در نتیجه این اقدام، میزان انتشار گازهای آلاینده به حداقل می‌رسد و بخش اعظم انرژی مصرفی منازل را الکتریسیته پاک تأمین می‌کند.

در اتریش و ایتالیا نیز از رویکردهای پایدار و تکنولوژی برای نوسازی خانه‌ها و در نتیجه به حداقل رساندن انتشار گازهای آلاینده هوا بهره گرفته می‌شود. طی دو پروژه آزمایشی در کلانشهر اینسبروک اتریش و بولتسانو در ایتالیا، انرژی مصرفی خانه‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و انتشار گازهای گلخانه‌ای تا حدود ۳۰ درصد کاهش یافت.

خانه‌های "انرژی صفر" بهترین رویکرد برای مقابله با آلاینده‌ها

تمام این طرح‌ها مستلزم ایجاد تغییراتی اساسی در منازل و همچنین همکاری نزدیک بین معماران، شرکت‌های خدماتی، مالکان خانه‌ها و دولت محلی است. این همکاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند در نهایت دولت‌ها را به اهداف کربن صفر خود نزدیک کند و حتی رونق اقتصاد را در پی داشته باشد.

پیامدهای استفاده از انرژی پاک در ساختمان‌ها

بدیهی است که استفاده از انرژی پاک در ساختمان‌ها می‌تواند حفظ سلامت جسمی و رفاهی ساکنان آن‌ها را در پی داشته باشد. علاوه بر این اقداماتی نظیر نصب پانل‌های خورشیدی، تولید تجهیزات لازم و سایر موارد مشابه که در زمینه تولید انرژی پایدار صورت می‌گیرد به طور قابل توجهی برای افراد بیکار اشتغالزایی دارد که همین امر می‌تواند منجر به رونق اقتصادی یک شهر و حتی کشور شود. در نهایت، استفاده از انرژی پاک در ساختمان‌ها، باعث کاهش اثرات جزایر گرمایی خواهد شد که خود عامل مهم مرگ و میر مردم جهان بوده است.

خانه‌های "انرژی صفر" بهترین رویکرد برای مقابله با آلاینده‌ها

کد خبر 478100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.