شهرسازی مشارکتی محدودیت نیست

یک کارشناس شهری گفت: با شهرسازی مشارکتی امور شهرداری را تنها به نظرات مردم محدود نخواهیم کرد.

گیتی اعتماد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در اکثر شهرهای ایران، رد پای مردم کمتر در شهرسازی مشارکتی دیده می‌شود.

وی افزود: باید این موضوع را همیشگی دانست که شهرسازی مشارکتی به کمک مردم، جزئی از اصول شهرداری و شهرسازی‌ها است و قطعاً این اصل را باید در شهرسازی اجرا کرد.

این کارشناس شهری گفت: برای اجرای اصل مشارکت در شهرسازی، باید از ابتدا مدیریت شهری از طریق رسانه‌ها و پایگاه‌های خبری شهری طرحی جامع که برای اداره شهر برنامه ریزی می‌شود را به آگاهی شهروندان برسانند تا در این اقدامات مردم نیز، هم نظر و هم عمل شوند.

وی با بیان اینکه با شهرسازی مشارکتی امور شهرداری را تنها به نظرات مردم محدود نخواهیم کرد، افزود: اگر در بخش‌های مختلف شهری نظرات مردم اشتباه است آن را با اطلاع رسانی و آموزش رد خواهیم کرد و اقدامات مفید و کاربردی را شهرداری اعمال کند.

اعتماد تصریح کرد: شاید در برخی اقدامات اظهار نظرهای مردمی ناآگاهانه و اشتباه باشد، اما قطعاً شهروندان نیازهای خود را بهتر می‌شناسند و می‌توانند در اداره امور شهرداری همکاری‌های خوبی را داشته باشند.

وی گفت: در این بین سودجویی و رانت‌های کلان در برخی طرح‌های شهری دیده می‌شود که می‌توان به عنوان عنصر مخرب مشارکت مردم با شهرداری مثال زد.

این کارشناس شهری تاکید کرد: نداشتن دانش کافی، ناآگاهی مردم نسبت به طرح‌هایی که می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند و نداشتن مطالبه گری های شهری بین شهروندان نیز از موانع موفقیت نقش مردم در شهرسازی‌های مشارکتی است.

وی با بیان این که همه شهرها را از نظر اطلاعات عمومی و دانش شهری نمی‌توان باهم مورد مقایسه قرار داد، خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که شهرهای کوچک نسبت به شهرهای بزرگ ایران از اطلاعات و آگاهی کمتری برخوردارند و این نبود آگاهی و نداشتن مطالبه گری می‌تواند میزان مشارکت شهروندان را در مدیریت شهری در شهرهای کوچک کاهش دهد.

کد خبر 478079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.