چشم ‌پوشی از مجازات قاتل

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی ۷ روز گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

اردوغان: تغییر قدرت در ارمنستان باید از سوی مردم باشد نه ارتش

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به خبرنگاران گفت: ما مخالف هرگونه کودتایی هستیم. مداخله ارتش در سیاست غیرقابل قبول است.

وی با اشاره به اوضاع پیش آمده در ارمنستان گفت: اگر نیاز به تغییر دولتی باشد، باید آن را به دست مردم ارمنستان سپرد. این به مردم ارمنستان بستگی دارد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت: مردم ارمنستان از دولت کنونی خسته شده‌اند. خودشان باید تصمیم بگیرند که چه تغییری باید رخ دهد نه ارتش.

بایدن: ریاض برای تعامل با واشنگتن باید با نقض حقوق بشر مقابله کند

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز جمعه گفت که وی در تماس تلفنی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی گفته که به عنوان پیش شرطی برای تعامل با آمریکا، عربستان باید با نقض حقوق بشر در این کشور مقابله کند.

وی که با یک شبکه اسپانیایی زبان مصاحبه می‌کرد، افزود: «این را برای وی شفاف ساختم که قوانین در حال تغییر بوده و ما قصد داریم تغییرات چشمگیری را اعلام کنیم.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از انتشار گزارش قتل جمال خاشقچی یک فرد و یک نهاد سعودی را تحریم کرد. ژنرال «احمد العسیری» و «نیروهای واکنش سریع عربستان سعودی» طبق قانون ماگنیتسکی در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

همچنین «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد علیه ۷۶ تبعه سعودی که گمان می‌رود اقدام به تهدید مخالفان حکومت در خارج از مرزهای این کشور کرده‌اند محدودیت‌هایی برای صدور روادید در نظر گرفته است.

انصارالله: دولت ترامپ در قتل خاشقچی دست داشت

محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن و از رهبران برجسته جنبش انصارالله در سخنانی در واکنش به انتشار خلاصه‌ای از گزارش سیا درباره پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا را به دست داشتن در این قتل متهم کرد.

وی دراین باره گفت: نظام سعودی هیچ گامی را بدون کسب اجازه از دولت آمریکا برنمی‌دارد و به همین دلیل بعید نیست که دولت ترامپ در جنایت قتل خاشقجی دست داشته باشد.

الحوثی در ادامه تصریح کرد: تحقیقات آمریکا باید در این پرونده و در دیگر جنایت‌هایی که علیه ملت یمن رخ داده است و آمریکایی‌ها به حمایت اطلاعاتی خود از این جنایت‌ها اعتراف کرده‌اند، شفافیت بیشتری داشته باشد.

مقاومت عراق: جنایت حمله به مواضع حشد الشعبی بهای گرانی خواهد داشت

گروه‌های مقاومت عراق اعلام کردند، آنچه اشغالگری باید در نظر داشته باشد این است که همواره در تیررس اعضای مقاومت خواهد بود.

این گروه‌ها افزودند: پاسخ به این جنایت‌ها بازدارنده خواهد بود و به وقتش هیچ مزدور و توطئه‌گری از حساب پس دادن و پاسخ ما دور نمی‌ماند.

گروه‌های مقاومت عراق تاکید کردند: چنین جنایاتی بدون پاسخ درخور خود باقی نمی‌مانند. ادامه کار دولت با این رویکرد بی‌توجهی و نادیده گرفتن، همه را به سمت عواقبی بد می‌کشاند.

این گروه‌ها خاطرنشان کردند: دولت باید شرح شفاف و واضحی از طریق یک تحقیقات حرفه‌ای درباره کسانی که با اشغالگران همکاری داشته‌اند و این جنایت را تسهیل بخشیده‌اند، صورت دهد.

هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق گفت: نیروهای خارجی که کوچک‌ترین اصول احترام به حاکمیت کشورها را نقض می‌کنند باید بدانند که حتی کوچک‌ترین کشورها نیز آن را نمی‌پذیرند. نیروهای بیگانه اصرار دارند تمام باطل کنندگان اقدامات آنها را با اقداماتی به چالش بکشند که هیچ ارتباطی با قانون بین‌المللی ندارند. آن خائنان کسانی را که با آنها مخالفند و در برابر اشغالگری کینه‌توزانه مقاومت می‌کنند، با موجی از اتهامات روبه‌رو می‌کنند.

وی افزود: آنها خائنان ترسویی هستند که پشت توجیهات واهی پنهان می‌شوند تا وجود اشغالگری را مشروعیت ببخشند. این دسیسه چینان از اشغالگران می‌خواهند دست به جنایات بیشتر بزنند و می‌خواهند با موضع پست خود موضع عراق را از بین ببرند. دولت باید موضع خود را در قبال توطئه چینان داخلی و کسانی که جرایم اشغالگران را توجیه می‌کنند، مشخص و شفاف کند.

این گروه‌های مقاومت تاکید کردند: دولت باید در قبال اشغالگران و کشورهای هم‌جوار که خاک این کشور را صحنه درگیری قرار می‌دهند، موضعش را بیان کند. فرصت برای دولت بسیار تنگ است تا موضعش را در قبال نقض‌های مکرر حاکمیت کشور مشخص کند. جنایت به صورتی قاطع تمام تفاهماتی که مورد قبول برخی طرف‌های سیاسی واقع شده از بین خواهد برد.

واکنش صنعا به موضع سازمان ملل در قبال نفتکش صافر

کمیته نظارتی اجرای توافق نگهداری و تعمیر و ارزیابی جامع نفت کش صافر در بیانیه‌ای اعلام کرد که نسبت به ادامه اظهارات گمراه کننده مسئولان سازمان ملل، بسیار ناخرسند است.

این کمیته تاکید کرد که این اظهارات با این هدف است که بر کوتاهی سازمان ملل در اجرای توافق ارزیابی نفتکش صافر سرپوش گذاشته شود و فشارهایی برای جبران تخلف‌های سازمان ملل در خصوص این توافق اعمال شود.

این کمیته قاطعانه بیانیه استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در مورد ارائه درخواست‌های بیشتر توسط این سازمان را رد کرده و عنوان کرد، توافق اعلام شده این بود که عملیات نگهداری فوری این نفتکش از سوی تیمی از کارشناسان سازمان ملل و یک تیم ملی انجام شود، اما تیم دفتر خدمات پروژه‌های سازمان ملل در نشست هشتم فوریه جاری، با حضور تیم ملی در اقدامات نگهداری و تعمیر این نفتکش مخالفت کرد. مخالفت سازمان ملل با توافق مغایرت داشته و هیچ توجیهی برای آن وجود نداشت و سازمان ملل این مساله را به عنوان "درخواست‌های بیشتر" خود عنوان کرد.

این کمیته یمنی اعلام کرد که برای جلوگیری از هر گونه فاجعه احتمالی که ممکن است به محیط زیست در دریای سرخ لطمه بزند، با اجرای این توافق موافقت کرد و به سازمان ملل پیشنهاد داد تا کارشناسان سازمان ملل از اقداماتی که در زیر آب برای این نفتکش انجام می‌دهند، عکس بگیرند و آن را به تیم ملی اطلاع دهند، اما تیم سازمان ملل با این پیشنهاد نیز مخالفت کرد.

این کمیته ادعای مسئولان سازمان ملل مبنی بر مخالفت صنعاء با دادن ویزا به کارشناسان جهت انجام تعمیرات فوری را تکذیب و اعلام کرد: سازمان ملل فهرست نهایی کارشناسان را نهایتاً در ۱۴ فوریه جاری ارائه داد و در دو موعد زمانی، تعدادی از آنها را جایگزین افراد جدیدی کرد و پاسپورت‌های منقضی را به تعداد دیگری از آنها داد.

کمیته مذکور تاکید کرد که بعد از امضای توافق تعمیرات فوری در نوامبر گذشته؛ این سازمان ملل بود که تاریخ ۱۵ فوریه را به عنوان موعد اجرای عملیات تعمیر تعیین کرد اما بعد از آن، از موکول کردن این تاریخ به یکم مارس آتی خبر داد.

این کمیته در پایان پایبندی کامل خود را به اجرای توافق و اهتمام شدیدش برای حفاظت از دریای سرخ اعلام کرد و از سازمان ملل خواست تا در اجرای این توافق جدیت نشان دهد و از مطرح کردن اتهام‌ها و گفته‌های گمراه کننده دست بردارد.

کشته شدن ۵ تن از جمله یک کودک در حمله ائتلاف عربی به الحدیده

پهپادهای وابسته به ائتلاف متجاوز عربی منزل یکی از شهروندان یمنی در محله الربصه در شهرستان الحوک (جنوب شهر الحدیده) را هدف قرار دادند.

المسیره گزارش داد که این حمله به کشته شدن پنج تن از جمله یک دختربچه و زخمی شدن چند تن دیگر منجر شد.

ائتلاف متجاوز عربی یا نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن تاکنون به این جنایت واکنشی نشان نداده‌اند.

کد خبر 478062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.