آمریکا دنبال برکناری بن‌سلمان است؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تیم بایدن قصد دارد تا با برکناری تدریجی بن‌سلمان، قدرت به بن‌نایف برسد. مجموعه این تحولات نشان می‌دهد که ولیعهد عربستان روزهای بسیار سختی را در پیش خواهد داشت.

حسن هانی زاده در گفت وگو با خبرنگار ایمنا در مورد انتشار سند محرمانه قتل خاشقچی توسط آمریکا اظهار کرد: انتشار گزارش مربوط به قتل دردناک جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی توسط محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان نخستین گام دولت جو بایدن برای حذف تدریجی وی از چرخه قدرت تلقی می‌شود.

وی افزود: برخلاف تصور ناظران سیاسی، این گزارش آمریکا از دو جهت قابل تجزیه و تحلیل است؛ نخست اینکه اعضای دموکرات کنگره مخصوصاً خانم نانسی پلوسی، به‌شدت تحت فشار قرار گرفته تا علیه دولت عربستان به دلیل نقض حقوق بشر، جنگ علیه یمن و بازداشت شخصیت‌های سیاسی عربستان اقدامی جدی بکند. موضوع دیگر این است که ایالات متحده در طول چهار سال حاکمیت دونالد ترامپ، هزینه‌های حیثیتی و سیاسی بالایی برای حمایت از سیاست‌های تخریبی ولیعهد جوان سعودی پرداخت کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: این گزارش ضمن بازسازی اعتبار آمریکا نشان می‌دهد که تیم جو بایدن همچنان قصد دارد تا از رژیم عربستان حمایت کند. تفاوت دیدگاه بایدن با دونالد ترامپ در این است که وی از منتقدان محمد بن‌سلمان است. امروز بیش از ۶۰۰ تن از شاهزادگان سعودی و یکصد تن از علمای تأثیرگذار عربستان به دستور بن‌سلمان در حصر خانگی به سر می‌برند و این امر نقض آشکار حقوق بشر تلقی می‌شود.

هانی زاده خاطرنشان کرد: جو بایدن تلاش می‌کند تا به‌تدریج محمد بن‌سلمان را منزوی کرده و سپس از چرخه قدرت خارج کند. با توجه به اینکه محمد بن‌نایف، ولیعهد سابق عربستان که ارتباط نزدیکی با دموکرات‌ها دارد در حصر خانگی به سر می‌برد، تیم بایدن قصد دارد تا با برکناری تدریجی بن‌سلمان، قدرت به بن‌نایف برسد. مجموعه این تحولات نشان می‌دهد که ولیعهد عربستان روزهای بسیار سختی را در پیش خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بنا بر اطلاعات دریافتی، قرار بود که آمریکا در گزارش مربوط به قتل جمال قاشقچی، موضع سخت‌تری علیه بن‌سلمان اتخاذ کند اما دخالت لابی صهیونیستی از شدت این گزارش کم کرد. طی روزهای گذشته، تماس‌هایی میان محمد بن‌سلمان و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. ولیعهد عربستان از نخست‌وزیر اسرائیل درخواست کرده بود تا ابتکار عمل خود را برای کاهش انتقادات آمریکا نسبت به وی به کار گیرد. به نظر می‌رسد که گزارش‌های دیگری طی هفته‌های آینده از سوی تیم جو بایدن علیه سیاست‌های بن‌سلمان به ویژه در مورد جنگ یمن و حقوق بشر منتشر خواهد شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود تیم جو بایدن در آینده سعی کند امتیازات اقتصادی و مالی بیشتری از عربستان دریافت کند تا بن‌سلمان در یک فرآیند زمانی مشخص به صورت محدود در قدرت باقی بماند؛ البته تیم بایدن ترجیح می‌دهد که محمد بن‌نایف قدرت را به عنوان ولیعهد جدید در دست گیرد. با اینکه روابط عربستان و آمریکا مبتنی بر منافع مشترک است، اما تیم بایدن و دموکرات‌های کنگره نسبت به سیاست‌های بلند پروازانه بن‌سلمان انتقاد دارند.

کد خبر 478055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.