شرکت های دانش بنیان چگونه خانه‌های هوشمند را توسعه دادند؟

یکی از نمادهای زندگی دیجیتال را شهرهای هوشمندی می‌دانند که با استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی گسترش یافته‌اند و ارائه خدمات را در بستر فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات به جامعه فراهم کرده‌اند. خانه‌های هوشمند نیز نمادی از همین توسعه‌یافتگی فناورانه هستند.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نقش مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در توسعه فناوری‌ها و ابزارهای کاربردی آن در زندگی بر کسی پوشیده نیست. چند سالی است که این شرکت‌ها با اثبات توانمندی خود، جایگاه ویژه‌ای برای خود در جامعه دست و پا کرده‌اند. مجموعه‌های فناوری که با تولید محصولات و ارائه خدمات مختلف در تلاشند تا ابزارهای توسعه یافتگی را در اختیار مردم قرار دهند.

یکی از نمادهای زندگی دیجیتال را شهرهای هوشمندی می‌دانند که با استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی گسترش یافته‌اند و ارائه خدمات را در بستر فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات به جامعه فراهم کرده‌اند. خانه‌های هوشمند نیز نمادی از همین توسعه‌یافتگی فناورانه هستند که در دنیا جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده و مردم به سمت استفاده از ابزارهای کاربردی آن ترغیب شده‌اند. اما این فناوری‌ها در ایران هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده‌اند.

متخصصان معتقدند که راه توسعه این فناوری‌ها به‌کارگیری توانمندی دانش‌بنیان‌ها و خلاقانی است که با کمک دانش و تخصص خود می‌توانند مسیر را برای ورود این فناوری‌ها و استفاده از ابزارهای هوشمندسازی خانه در کشور تسهیل کنند. با وجود همه مشکلات موجود، در حال حاضر ۳ شرکت دانش‌بنیان تلاش می‌کنند تا بتوانند تسهیل‌گر کاربرد فناوری‌های مرتبط با خانه‌های هوشمند در کشور باشند. در ادامه این گزارش با فعالیت و محصولات ایران‌ساخت این شرکت‌ها آشنا می‌شویم.

۱. کاهش مصرف برق منازل

شرکت کاوش الکترونیک سوشیان فعالیت خود را از سال ۹۲ در حوزه طراحی و ساخت سیستم‌های الکترونیکی، امنیتی، پایش و کنترل آغاز کرد. این شرکت پروژه‌های متعددی را در حوزه «ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری، تعمیرات و بازسازی تجهیزات پیشرفته»، «طراحی و ساخت کنتورهای هوشمند برق» و «طراحی و بهینه‌سازی سوئیچ‌های لرزشی» اجرایی کرده است.

همچنین «طراحی و ساخت سیستم هوشمندسازی و پایش مصرف انرژی»، «طراحی و ساخت سیستم‌های هوشمندسازی و کنترل تأسیسات و موتورخانه»، «طراحی سامانه‌های هوشمند تصفیه آب»، «طراحی درهای هوشمند» و «سیستم‌های امنیتی»، از دیگر محصولات این شرکت است.

این شرکت با کمک فناوری و دانش متخصصان خود، تلاش می‌کند تا ابزارهای فناورانه‌ای برای توسعه خانه‌های هوشمند در کشور طراحی و تولید کند. از آن جمله می‌توان به «دستگاه کاهنده مصرف برق منازل» اشاره کرد. این محصول با کیفیت، باعث صرفه جویی در مصرف انرژی برق و بالا بردن طول عمر دستگاه‌های مصرفی می‌شود. این کار از هدر رفتن سرمایه و ثروت ملی پیشگیری می‌کند.

این دستگاه هنگام عملکرد به طور خودکار با اندازه‌گیری و اصلاح لحظه به لحظه پارامترهای الکتریکی نظیر ولتاژ، جریان، ضریب قدرت و خنثی‌سازی فرکانس‌های اضافی، ضریب توان برق مصرفی را به حد ایده‌آل می‌رساند و باعث کاهش هزینه برق مصرفی در حدود ۳۵ درصد می‌شود.

۲. بهینه سازی مصرف انرژی

شرکت کنترل گستر کهربا به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان و پژوهش‌محور، با تکیه بر توان و دانش فنی نخبگان دانشگاهی و صنعتی و با هدف تولید، توسعه و ترویج سیستم‌ها و الگوریتم‌های مدرن کنترلی در صنایع شکل گرفت. این مجموعه فناور محصولات متنوعی در حوزه هوشمندسازی صنعت کشاورزی، پزشکی و دارویی، تولید هوشمند و خانه‌های هوشمند ارائه کرده است.

سیستم کنترل هوشمند مرکزی شامل ساختمان، انرژی، رادیاتور، پکیج، موتورخانه و تأسیسات حرارتی می‌شود. بهینه‌سازی شیوه‌های مصرف و مدیریت استفاده از انرژی از جمله نیازهایی است که با این محصول فناورانه محقق پاسخ داده شده است. سامانه بهینه‌سازی و کنترل مصرف انرژی تولید شده در این مجموعه، گامی بزرگ در جهت تحقق اهداف ملی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی است.

ایده نوآورانه این شرکت در ارائه سیستم ارتباط از راه دور بر پایه پیامک و GPRS که امکان نگهداری، عیب‌یابی، تنظیم و پایش از راه دور شبکه‌ها و اجزای شبکه مصرف انرژی را در اختیار می‌گذارد، یکی از امتیازات این سیستم‌ها است. این سیستم با نصب در منازل مسکونی و دیگر واحدها، نقشی تأثیرگذار در کاهش مصرف انرژی ساختمان‌ها دارد.

۳. مدیریت هوشمند ساختمان

مهندسی کنترل و پردازش هوشمند سال ۸۵ با هدف ارائه خدمات مهندسی و بازرگانی در شاخه‌های مختلف صنعتی و پژوهشی پا گرفت. حضور در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه و پتروشیمی، صنایع نیروگاهی، پست‌های توزیع، صنایع آب و فاضلاب، صنایع ریلی، صنایع معدنی و صنایع تولیدی ماحصل سال‌ها فعالیت این مجموعه است.

«سیستم مدیریت هوشمند ساختمان» محصول این شرکت دانش‌بنیان در حوزه خانه‌های هوشمند است. این سیستم‌ها در منازل و دیگر واحدهای تجاری قابل استفاده است. این سیستم، در یک ساختمان نصب می‌شود و از طریق اجزای خودکنترل، قسمت‌های مختلف ساختمان و نمایش خروجی‌های مناسب را برای کاربر امکان‌پذیر می‌کند.

قسمت‌های مختلف تحت کنترل معمولاً شامل تأسیسات مکانیکی و سیستم تهویه مطبوع و تجهیزات روشنایی است که می‌تواند به سیستم‌های ایمنی، آتش‌نشانی، تنظیم دسترسی، تأمین برق اضطراری و غیره نیز تسری یابد. به طور کلی هدف از استفاده از این سیستم‌ها در یک ساختمان تطبیق شرایط کارکرد اجزای مختلف با توجه به شرایط محیطی و نیاز ساختمان در آن زمان است.

کد خبر 477956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.