از توهین به سندروم داونی‌ها تا حمله به برجام

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این مطلب به بررسی اظهار نظرها، تذکرات و بخشی از فعالیت‌های جنجالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته می‌پردازیم:

قرار نیست شأن مجلس را به توپ ببندند

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی -دوشنبه ۴ اسفند ماه- در جلسه علنی و در جریان بررسی بیانیه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این توافق انتقاد کرد.

وی افزود: دولت متأسفانه مسائل را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره زده است و مرتب پالس‌های سازشکارانه، وادادگی و سازش‌پذیری را داد و همین موضوع دشمن را تطمیع کرد و تحریک کرد که امتیازی ندهد و از قانون مجلس حساب نبرد، در حالی که این کار خلاف نص صریح قانون بود که اگر طرف‌های مقابل ما تحریم‌ها را برداشتند و وظایفشان را اجرا کردند دولت باید به مجلس گزارش دهد و مجلس تصمیم‌گیر نهایی است که دولت مجدداً تعهدات اجرایی را به اجرا بگذارد یا نه.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: در قانون مصوب مجلس برای استنکاف از اجرای قانون جرم انگاری و مجازات‌هایی تعیین شد. رئیس جمهور در این قانون مسئول اجرای مفاد در نظر گرفته شد اما متأسفانه در قرارداد بین آژانس و سازمان انرژی اتمی نظارت‌های آژانس به دور از چشم مردم ادامه دارد. در واقع ادامه نظارت‌ها را قانونی کردند و نقض قانون اقدام راهبردی را رقم زدند.

ذوالنوری با بیان اینکه "اگر قرار است مجلس شورای اسلامی قانونی برای اجرا نشدن تصویب کند تمام هزینه‌های آن نامشروع است"، گفت: مجلس باید بر روی اجرایی شدن قانون خود پافشاری کند و بر اساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی آقای رئیس جمهور و تمام کسانی که در این سلسله مراتب در مسیر نقض قانون اقدام کرده است را به قوه قضائیه ارسال و این قوه خارج از نوبت و تشریفات به آن بپردازد.

وی افزود: امروز مجلس باید بایستد و بگوید قرار نیست شأن مجلس را به توپ ببندند و با یک حلب شیر سر آن را شیره بمالند پس تا قانون اجرایی نشود هیچ یک از مقامات دولتی اجازه ورود به مجلس را ندارند تا وقت دولت و ملت را درباره چیزی بگیرند که قبلاً تصمیم‌گیری شده و سه ماه مجلس و کشور را تعطیل کنند و بعد از این مدت زیر سیبیلی مسائل را بگذرانند تا زمان انتخابات با پالس‌های غلط دوباره سکان دولت را به دست بگیرند و نوکر و سازشگر غرب باشند، قرار نیست مجلس چنین مسیری را برود.

احمدی نژاد از دست‌بوسی امام (ره) به پابوسی آمریکا رسیده‌ای

سید نظام الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم، در توئیتی در واکنش به اتهامات احمدی نژاد به غلامعلی حدادعادل، نوشت: فارغ از اینکه اصل ادعای آقای احمدی نژاد درباره دکتر حدادعادل بی اخلاقی و دروغ محض است؛ انسان از دست‌بوسی فرح برسد به دست‌بوسی امام، خیلی شرف دارد به اینکه از دست‌بوسی امامش برسد به پابوسی آمریکا و استکبار.

برجام خسارت محض نتیجه خود را نشان داد

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم به تندی با توافق ایران و آژانس مخالفت کرد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در مورد اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها گفت: بعد از این مصوبه عاقلانه مجلس، اینها مگر نگفتند چرا شورای نگهبان این را تأیید کرد و این دولت نبود که می‌خواست در آئین نامه اجرایی آن اخلال ایجاد کند؟ و اگر مجلس برای عدم اجرای آن مجازات نگذاشته بود، محال بود که شکل اجرایی به خود بگیرد. بزرگ جامعه ما باید فریاد بزند که همان دولتی که تعلیق کرده باید تعلیق‌ها را بردارد. ما باید متوجه باشیم که آمدن شخصی گِروسی حاوی این پیام است که ما باید مصوبه مجلس را به تأخیر بیندازیم، در حال که هیچ اقدامی از سوی طرف‌های غربی صورت نگرفته است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: فرصت سه ماهه به طرف‌های غربی و آمریکایی‌ها اشتباه محض است. ما نباید در این دام بیفتیم، ما باید تا رفع کامل تحریم‌ها با آژانس هیچ همکاری‌ای نداشته باشیم و اگر کاری بخواهند در سه ماه آینده انجام دهند، در چند سال گذشته انجام داده بودند.

عباسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شدت از دولت انتقاد کرد و گفت: «کمیسیون انرژی در جریان هیچیک از تصمیمات دولت نیست، ما به این لجوج‌ها در سال ۹۴ اجازه دادیم برجام را اجرا کنند تا جامعه دوقطبی نشود، اما دیگر آن دوره تمام شد و برجام امتحان خود را پس داد و این خسارت محض نتیجه خود را نشان داد.»

کنایه نایب رئیس مجلس به برخی وزرا

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس در نشست علنی چهارشنبه ۶ اسفند مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: دغدغه مجلس تحقق فرامین رهبری، ارزانی و رفاه و آسایش ملت است، بنابراین وزرایی که توئیت می‌زنند و از مردم و ارزانی دفاع می‌کنند، به کارکرد خودشان عنایت داشته باشند، لذا در شأن کسانی که ۷ سال در مسند وزارت بوده اند و هم اکنون از ارزانی و معیشت مردم دفاع می‌کنند، نیست، چرا که حرف غیرواقع می‌زنند.

نمی‌خواهیم با افزایش «منگول‌ها» جمعیت کشور را افزایش دهیم!

فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برخی بوق و کرنای سیاسی راه انداخته و به دروغ به مجلس اتهام زدند که مجلس غربالگری را ممنوع کرده و به جمهوری اسلامی ایران اتهام زدند که به قیمت به دنیا آمدن «منگول‌ها» و افراد ناقص‌الخلقه می‌خواهد جمعیت را زیاد کند، درحالی که غربالگری موضوعی بی‌ارتباط به جمعیت است و توئیت خانم خزعلی نیز اقدامی زودهنگام بود که از زاویه دید مجلس نبود.

وی با بیان اینکه مخالفان ممنوعیت اجباری بودن غربالگری عمدتاً هیچ حرف علمی برای گفتن ندارند، ادامه داد: وزارت بهداشت چند سالی بود قصد قانونمند کردن مساله غربالگری را داشت چراکه ما شرعاً اجازه سقط جنینی را داریم که عسرو حرج داشته و از دمیدن نشدن روح در آن مطمئن باشیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تأیید این مطلب که ما اجباری بودن غربالگری پیش از زایمان را برداشتیم، گفت: الان فرد مبتلا به سندروم داونی داریم که نجاری می‌کند، ازدواج کرده و یا از والدین پیرش مراقبت می‌کند، آیا شما به‌عنوان خبرنگار به من اجازه می‌دهید تا به عنوان قانونگذار بگویم آنها را سقط کرده و حق حیاتشان را بگیرند؟

محمد بیگی با اشاره به فعالیت انجمن‌های مخالف سقط جنین در دنیا، ادامه داد: الان در کشورهای غربی بنیادهایی برای حمایت از افراد سندروم داون و مخالفت با سقط این افراد در دوران جنینی تشکیل شده و آنها بدون داشتن اسلام هم این کار را می‌کنند.

وی خطاب به خبرنگار مردم‌سالاری آنلاین گفت: شما مادر نشده‌ای، اگر مادر بودی با موضوع غربالگری طور دیگری رفتار می‌کردی! ما با غربالگری استرس روحی روانی شدید به خانواده‌ها وارد کرده و علیرغم تولد فرزندان سالم خانواده‌ها را از داشتن زندگی سالم دور می‌کنیم و با عدم غربالگری آزمایشگاه‌ها، افراد سالم را هم به قتل می‌رسانیم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس افزود: مادری که جنینش مشکوک به سندورم داون می‌شود، اما سالم به دنیا می‌آید در تمام مراحل و سنین هرگاه کودکش بیمار شود خود را بخاطر انجام غربالگری پیش از زایمان سرزنش می‌کند و این روال تا جایی پیش می‌رود که والدین عدم قبولی فرزندشان در کنکور را هم ناشی از انجام غربالگری در دوران جنینی او می‌دانند.

محمدبیگی با بیان این که غربالگری در برخی کشورهای اروپایی مانند هلند و کانادا در مورد ۳۰ تا ۴۰ درصد مادران و در ایران روی ۹۴و نیم درصد جنین‌ها انجام می‌شود، گفت: مطالعات کشورها نشان می‌دهد انجام این فرآیند بخاطر اضطراب و فشار روانی شدیدی که به خانواده‌ها وارد می‌کند غیرضروری است و طبق نظر پزشکان برای خانواده‌هایی که شش نسل سالم داشته‌اند اصلاً نیاز نیست.

وی به این پرسش خبرنگار که پایین بودن تعداد مادران کاندیدا برای غربالگری در بسیاری از کشورها را نتیجه تشخیص درست پزشکان و آمار بالای غربالگری در ایران را نتیجه عدم تشخیص صحیح و وجود مشکلات ساختاری دانست، اینگونه پاسخ داد: ایران جز کشورهای پیشرفته در حوزه بهداشت مادر و کودک است و خانه‌ی انگلیس و آمریکا از پای‌بست ویران است که نمی‌توانند کرونایشان را درمان کنند.‌

عضو کمیسیون بهداشت مجلس این مطلب را بیان کرد، اما در ادامه این را هم گفت که: در کشور ما نتایج غربالگری بین ۱۶ تا ۲۸ مورد و در کشورهای دیگر فقط ۱و نیم تا ۵ درصد مورد مثبت کاذب نشان می‌دهد اما در انگلستان اگر آزمایشگاهی یک‌بار بالای ۵ درصد خطا کند پلمب می‌شود درحالیکه در ایران آزمایشگاه‌ها با ۲۸ درصد خطا و کشتن یک جنین سالم از هر ۴ جنین همچنان فعالیت دارند.

محمدبیگی همچنین مدعی شد: با این که انجام غربالگری اختیاری است، اما وزارت بهداشت انجام آن را به سمت اجباری بودن سوق می‌دهد و اگر مادر برای غربالگری مراجعه نکند مراکز بهداشت در پذیرش‌های بعدی با او بدرفتاری کرده و پزشکان آنها را پذیرش نمی‌کنند.

وی در ادامه سخنانش ترس پزشکان و فرار آنها از محکومیت را از دلایل افزایش غربالگری دانست و افزود: پزشکانی که بچه سندروم داون زیر دست آنها متولد می‌شود در صورت شکایت والدین علاوه بر پرداخت دیه به پرداخت هزینه زندگی این بچه‌ها محکوم می‌شوند و بنابراین آنها از ترس این محکومیت همه مادران را مجبور به غربالگری می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با تأکید بر اینکه بحث غربالگری نیاز به فهم علمی دارد، گفت: انجام غربالگری به لحاظ علمی توجیه ندارد و از نظر اقتصادی و روحی نیز به‌صرفه نیست.

محمدبیگی اضافه کرد: از یک میلیون بارداری در سال فقط هزار و ۵۰۰ جنین ناسالم داریم که برای شناسایی آنها ۲۰ تا ۳۰ هزار جنین سالم را با غربالگری به کشتن می‌دهیم چون والدین از ترس تولد فرزند ناقص، جنین سالم خود را سقط می‌کنند.

وی همچنین ایران را فاقد قانون رسمی برای غربالگری دانست و گفت: آنچه هست تنها یک دستورالعمل ویژه برای غربالگری سندروم‌های جنینی و ناهنجاری‌های ژنتیک موضعی است که متأسفانه در وزارت بهداشت روند آن درست طی نمی‌شود.

کد خبر 477827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.