گونه نادر "گربه پالاس" در تالاب گاوخونی مشاهده شد+عکس

گونه کمیاب و در خطر انقراض "گربه پالاس" برای نخستین بار در تالاب بین‌المللی گاوخونی مشاهده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک قلاده گربه پالاس برای نخستین بار روز گذشته - ۸ اسفندماه - در تالاب بین‌المللی گاوخونی مشاهده شد. وجود این گونه کمیاب و در خطر انقراض پیشتر نیز در پناهگاه حیات وحش موته و منطقه حفاظت شده کرکس اصفهان ثبت شده بود.

یکی از دوستداران محیط زیست و از اهالی ورزنه روز گذشته این گربه پالاس را در حالی که درون یک چاه در ۱۰ کیلومتری تالاب افتاده بود نجات داد و پس از آب و غذا دادن به آن، حیوان را در طبیعت رها کردند.

مشاهده یک قلاده گربه پالاس در تالاب گاوخونی نشان از پویایی اکوسیستم با وجود این گونه کمیاب گربه‌سان در این منطقه دارد که با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نقطه پایانی زاینده‌رود در جنوب شرقی استان اصفهان و ۲۰ کیلومتری شهر ورزنه قرار دارد.

گربه پالاس یا همان Pallas cat، پستانداری است که بیشتر در مناطق مرکزی آسیا یافت می‌شود. این گربه‌سان در حقیقت یک گربه وحشی با اندازه کوچک است که نام خود را از روی نام محققی آلمانی گرفته که برای اولین بار در سال ۱۷۷۶ این پستانداران را شناسایی کرد، نام این محقق «پیتر سایمون پالاس» (Peter Simon Pallas) بود.

شکل ظاهری گربه‌های پالاس به علاوه خز بلند و متراکم آن‌ها، وجهه‌ای با ابهت به آن‌ها بخشیده است. آنها رنگ خاکستری دارند و روی دم‌شان حلقه‌های سیاه‌رنگ دیده می‌شود همچنین روی بدن و پیشانی آن‌ها طرح‌های خاصی نقش بسته است. فک گربه‌های پالاس کوچک است و به همین دلیل این پستانداران در مقایسه با دیگر گربه‌سانان، تعداد دندان‌های کمتری دارند اما در عوض دندان‌های نیش آن‌ها بسیار بلند است.

طول بدن گربه‌های پالاس بدون احتساب طول دم، ۴۶ تا ۶۵ سانتی‌متر است و دم به تنهایی طولی معادل ۲۱ تا ۳۱ سانتی‌متر دارد. وزن این گربه‌سانان از ۲.۵ تا ۴.۵ کیلوگرم متغیر است.

مسئله مهم درباره گربه‌های پالاس، ابهام درباره این است که گونه‌ای در خطر انقراض هستند یا گونه‌ای کمیاب، زیرا بنا بر گفته مرتضی اسلامی از بنیانگذاران مؤسسه انجمن یوزپنلگ ایرانی، به علت نداشتن اطلاعات کافی از وضعیت این گونه نمی‌توان گفت که گونه‌ای در خطر انقراض است اما قطعاً گونه‌ای کمیاب محسوب می‌شود.

البته برخی منابع وضعیت بقای این گربه‌سان را از سال ۲۰۰۲ تاکنون، «نزدیک به خطر انقراض» اعلام کرده‌اند. گربه‌های پالاس معمولاً از جوندگان کوچک و پرندگان تغذیه می‌کنند. بعضی مواقع حشرات خاصی نیز خوراک ان‌ها می‌شوند. گربه‌های پالاس تنها با تعقیب و گریز به شکار نمی‌روند بلکه از روش‌های شکار دیگری همانند مخفی شدن و کمین کردن استفاده می‌کنند. در بعضی مواقع ماهی شکار می‌کنند و پنجه‌های آنان برای این کار بسیار مناسب است.

این گربه‌ها حیواناتی شدیداً منزوی و غیراجتماعی هستند، هر دو جنس نر و ماده آن‌ها، تنها زندگی می‌کنند، قلمروی خاص خود دارند و روی حریم قلمروی خود بسیار حساس‌اند. این حیوانات بیشتر روزها را درون غارها و مناطق امن و تاریک طی می‌کنند و هنگام عصر، برای فعالیت و شکار بیرون می‌آیند.

گربه‌های پالاس حدود ۱۱ سال عمر می‌کنند. منطقه اصلی زندگی این جانوران، آسیای مرکزی است. این حیوانات در کشورها و مناطقی همچون شرق هیمالیا، نپال، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان و غرب چین زندگی می‌کنند. گربه‌های پالاس در ایران معمولاً در شمال شرق زندگی می‌کنند. وجود این گربه‌سانان در پارک ملی خجیر نیز ثبت شده است.

گونه نادر "گربه پالاس" در تالاب گاوخونی مشاهده شد+عکس

گونه نادر "گربه پالاس" در تالاب گاوخونی مشاهده شد+عکس

کد خبر 477757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Paria US ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۹
    12 1
    ای جان چه خوشگل و ملوسه
  • soheila NL ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۴
    8 0
    واقعا خیلی قشنگه درود بر شما زنده باشید.تشکر فراوان که با فداکاری این حیوان زیبا و کمیاب رو از دست شکارچیان فرصت طلب نجات دادید.