ارزهای دیجیتال رقبای تازه بازار سرمایه ایران

به نظر می‌رسد جذابیت روز افزون بازار ارزهای دیجیتال موجب شده تا خروج پول حقیقی از بازار سرمایه ایران شدت گرفته و سرمایه ها به سمت این بازارها روانه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از نکات قابل توجه این روزهای بازار سرمایه ایران خروج پول حقیقی از این بازار است که با توجه به نرخ بهره بانکی ۱۸ درصد و این موضوع که بسیاری از صندوق‌های با درآمد ثابت در بازار سرمایه این روزها سودی بیشتر از این میزان را به سرمایه گذاران ارائه می‌دهند، به نظر نمی‌رسد پول خارج شده از بازار سرمایه به بانک‌ها منتقل شده باشد.

در این بین با توجه به رشد قابل توجه ارزش برخی رمز ارزها، این بازار برای سرمایه گذاران جذاب شده و بسیاری از سرمایه‌ها را به سمت خود کشانده است، موضوعی که می‌تواند علاوه بر سرمایه گذاران برای اقتصاد کشور نیز ریسک‌هایی را به دنبال داشته باشد.

در همین رابطه ایمان کرمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: هر بازار مالی که ایجاد می‌شود اگر بازدهی مناسبی داشته باشد و سرمایه گذاران بازدهی مناسب آن را مشاهده کنند، بدون توجه به ریسک‌های سرمایه گذاری و تبعات آن اقدام به ورود به آن بازار می‌کنند. به طور کلی نمی‌توان از این روند جلوگیری کرد بنابراین لازم است هر بازاری را به طور تخصصی بشناسیم و پس از شناخت بتوانیم آن را کنترل کنیم. در سال ۲۰۰۸ که رمز ارزی به نام بیت کوین معرفی شد هیچکس آن را نمی‌شناخت و حاضر به سرمایه گذاری در آن نبود اما اکنون در بازارهای جهانی شاهد ورود مردم به بازار رمز ارزها هستیم که تکنولوژی کاملاً به روز، جدید و با قابلیت‌های بسیار بالایی است که می‌توانیم آن را به عنوان آینده پول در نظر بگیریم.

تبلیغات فضای مجازی برای ترغیب سرمایه گذاری در رمز ارزها بیشتر شده است

وی اضافه می‌کند: در ایران پس از آنکه بازار سرمایه دچار اصلاح عمیق ۸ ماهه شد، با رشد قابل توجه بازار رمز ارزها شاهد این هستیم که برخی از مردم سرمایه‌هایشان را از بازار سرمایه خارج کرده و به سمت بازار رمز ارزها می‌برند. البته تبلیغاتی نیز در این حوزه به خصوص در فضای مجازی انجام می‌شود و افراد جدیدی نیز به عنوان کارشناس در این فضا خود را معرفی می‌کنند و مردم را ترغیب می‌کنند تا در این بازارها سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: این بازار مضر نبوده و یا برای اقتصاد جهانی مشکلی ایجاد نخواهد کرد، این بازار جدید است و می‌تواند در آینده اقتصاد جهانی نقش مؤثری داشته باشد، اما با توجه به فضای اقتصادی ایران که آمیخته با روابط سیاسی است این بازارها می‌تواند تبعاتی را داشته باشد که باید به آن توجه کرد. این بازار محل نامناسبی برای سرمایه گذاری نیست، البته لازم است افراد برای سرمایه گذاری در آن آموزش‌های لازم را دیده باشند. حتی اگر امکان پذیر باشد ایران نیز می‌تواند رمز ارز معرفی کرده و در این بازار سهیم شود.

افزایش تقاضا برای خرید ارز دیجیتال تقاضای غیر رسمی دلار را افزایش می‌دهد

به گفته کرمی به علت وجود تحریم‌های اقتصادی دسترسی کشور ما به بازارهای جهانی از طریق واسطه‌ها انجام می‌شود، ممکن است برخی از این واسطه‌ها چندان معتبر نباشند. از نظر سیاسی و اقتصادی ایران افزایش تقاضا برای خرید در بازار رمز ارزها تقاضای ارز را در بازارهای غیر رسمی افزایش می‌دهد زیرا مردم از طریق صرافی‌های واسط برای خرید ارز اقدام می‌کنند تا حساب‌هایشان را شارژ کنند و خرید بیت کوین را انجام دهند.

وی ادامه می‌دهد: کسانی که در این بازار وارد می‌شوند باید حتماً به دانش و تحلیل تکنیکال و بنیادین رمز ارزها و اهرم‌های معاملاتی آشنا باشند زیرا اگر اشتباهی بکنند و با اهرم‌های بالا وارد معامله شوند سرمایه خود را به صورت کامل از دست می‌دهند. فضای ایجاد شده به طور کلی و افزایش تقاضا بازار رمز ارزها برای مردم ایران نیازمند اتخاذ سیاست‌های ویژه است.

این کارشناس سرمایه با بیان اینکه آماری از تعداد افرادی که اقدام به خروج سرمایه‌هایشان از بازار سرمایه کرده‌اند وجود ندارد، اما مسلماً تعداد قابل توجهی از سهامداران این کار را انجام داده‌اند، می‌گوید: در بازارهای سهام جهان، شاهد حضور بازار گردان‌ها، دخالت دولت و تأثیر سیاست‌های آن بر این بازارها هستیم، بنابراین بازارهای سهام به طور کامل از عرضه و تقاضا تأثیر پذیر نیست اما بازار ارزهای دیجیتال تحت نظر هیچ دولت و کشوری نیست بنابراین روند عرضه و تقاضا کاملاً تعیین کننده روند آن است، این موضوع به سرمایه گذاران و معامله گران کمک می‌کند که بتوانند تحلیل بهتری از بازار داشته باشند، ریسک سیستماتیک که توسط دولتمردان و سیاسیون به بازار وارد می‌شود در این بازارها وجود ندارد.

لزوم اتخاذ سیاست‌هایی برای سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال

کرمی با اشاره به اینکه برای معامله گرانی که در ابتدای ورود به این بازارها قرار دارند نیز ریسک‌هایی وجود دارد، اضافه می‌کند: انتقال وجود و دریافت آن، آشنایی کامل به تحلیل تکنیکال و بنیادی این رمز ارزها و ریسک خروج سرمایه‌های ارزی کشور به خصوص در شرایط تحریم کشور از جمله این موارد است.

وی ادامه می‌دهد: اخیراً شاهد بودیم که شاخص دلار افت قابل توجهی داشته اما در کشور ما شاهد کاهش نرخ دار نبود، اگر شاخص دلار مجدداً عدد بالاتری بگیرد قیمت ارز نیز در بازار ایران مجدداً روند افزایشی خواهد داشت. در فضای کلی کشور فعلاً تصمیمی در این حوزه گرفته نشده است و این در حالی است که هیچ گاه نمی‌توانیم از ورود یک تکنولوژی به کشور جلوگیری کنیم چه بخواهیم چه نخواهیم این تکنولوژی به کشور وارد شده و با بازارهای مالی عجین خواهد شد. لازم است سیاست‌هایی در این حوزه اتخاذ شده و آموزش‌های لازم در اختیار افراد قرار بگیرد و بانک مرکزی برای حفظ ارزش پول ملی در این حوزه اقداماتی را انجام دهد.

آیا سرمایه گذاران تمایلی به ماندن در بازار سرمایه ایران ندارند؟

همچنین محسن رضایی، دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اتفاقات منفی که در پنج ماه اخیر افتاد بخش زیادی از پول حقیقی که وارد بازار شد، در حدود ۵۰ درصد، از بازار خارج شد، با توجه به ابهامات موجود و ناامیدی‌ها نسبت به آینده بازار، به نظر می‌رسد سرمایه گذاران تمایلی به ماندن در بازار سرمایه ندارند. به رغم حمایت‌هایی که اخیراً انجام شده است، اما فروش بسیار سنگین اوراق بدهی توسط دولت موجب شده بازار سهام نتواند جان دوباره بگیرد، البته پیش بینی می‌شود با اتمام فروش این اوراق توسط دولت بازار سرمایه مجدداً به روند صعودی خود بازگردد.

وی اضافه می‌کند: این موضوع به طور کلی موجب خروج سرمایه گذاران از بازار سهام و ورود آنها به بازارهایی است که شناخت کاملی از آن ندارند، یکی از بازارهایی که اکنون مورد توجه بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی قرار گرفته، بازار رمز ارزها است. بیت کوین در کمتر از یکسال از محدوده ۵ هزار دلار به ۵۵ هزار دلار رسیده و حدود ۱۱۰۰ درصد بازدهی داشته است. بیت کوین رشدهای مشابه این چنینی زیاد داشته است اما تا کنون سرمایه گذاران ایرانی اینگونه در آن سرمایه گذاری نکرده بودند.

رشد ۱۱۰۰ درصدی بیت کوین همزمان با رشد ریسک پذیری سرمایه‌گذاران

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: دلیل این اتفاق این است که رشد اخیر بیت کوین دقیقاً بعد از دوره رشد بازار ایران اتفاق افتاده و با توجه به تبلیغات بسیار سنگینی که دولت پیش از این انجام داد و موجب شد بسیاری از مردمی که به شدت ریسک گریز بودند و علاقه‌ای به سرمایه گذاری در بورس نداشتند با تماشای بازدهی بازار سرمایه تمایل به حضور در آن را داشته و تجربیاتی نیز در این زمینه به دست آوردند.

رضایی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه زبان سرمایه گذاری در همه بازارهای مالی مشترک است و روش‌های تحلیلی در همه جای دنیا تقریباً یکسان بوده و از قواعد یکسانی پیروی می‌کنند، سرمایه گذاران ایرانی با ریسک پذیر شد و یادگیری تحلیل‌های تکنیکال در حال حاضر در حال سرمایه گذاری در این بازارها هستند به طوری که این روزها سوالاتی از قبیل چه سهامی بخرم به کدام رمز ارز را خرید کنم تبدیل شده است.

وی ادامه می‌دهد: لازم است افراد حتماً پیش از ورود به بازار رمز ارزها بر آن مطالعه داشته باشند، این بازار دیر یا زود در سبد سرمایه گذاری جهانیان راه پیدا خواهد کرد و ما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم. به طور کلی ریسک کار گذارانی که در حوزه رمز ارز فعالیت می‌کنند بسیار بالا است زیرا بسیاری از ورودی‌های خارجی اجازه فعالیت و معامله با ایران ندارند و اگر بدانند IP مربوط به ایران است معامله را قطع می‌کنند. خروج سرمایه دلاری از کشور مسلماً به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود اما رشد رمز ارزها در دوره اخیر موجب شده افراد برای جبران سرمایه از دست رفته خود در بازار سرمایه ایران به این بازارها روی آورند.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 477723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.