آمریکا قتل خاشقچی توسط بن سلمان را تایید کرد + اسناد

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش غیرمحرمانه‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی با تایید محمد بن سلمان ولیعهد سعودی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دولت جو ⁧‫بایدن‬⁩ ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) در مورد قتل خاشقچی را از طبقه‌بندی محرمانه خارج و منتشر کرد؛ دولت دونالد ⁧‫ترامپ بازها ‬⁩ از انتشار این گزارش سرباز زده بود.

در بخشی از این گزارش نوشته شده که «آمریکا معتقد است محمد بن سلمان دستور بازداشت یا قتل خاشقچی را داده و ممکن نیست چنین عملیاتی بدون اطلاع وی رخ داده باشد.»

در بخش دیگری از گزارش آمده است که «ما چنین ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نقشه عملیاتی برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی در استانبول ترکیه را تأیید کرده است.»

در بخش دیگری از گزارش نیز آمده است: «ما با توجه به اینکه ولیعهد عربستان بر تصمیم‌گیری‌ها در این کشور پادشاهی نظارت دارد، به این ارزیابی رسیده‌ایم که دخالت مستقیم یکی از مشاوران اصلی و گروهی از اعضای کادر حفاظت محمد بن سلمان در عملیات دخالت داشته‌اند.»

جو بایدن قبل از انتشار این گزارش از و خروج از طبقه‌بندی محرمانه در روز جمعه ۲۶ فوریه، آن را در اختیار کنگره قرار داد.

انتشار این گزارش به دستور کنگره و پس از تماس تلفنی جو بایدن با پادشاه عربستان سعودی، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود در روز پنجشنبه انجام شد.

این گزارش چهار صفحه‌ای با عنوان «ارزیابی نقش دولت سعودی در کشتن جمال خاشقچی» مورخ ۱۱ فوریه بوده و در تاریخ ۲۵ فوریه توسط آریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی از طبقه بندی محرمانه خارج شد.

جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد دستگاه سلطنتی عربستان و به ویژه بن‌سلمان بود که در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و دیگر از آنجا خارج نشد؛ شواهد نشان می‌داد که وی در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه تکه شده و از آنجا خارج شده است. بن‌سلمان به قتل رسیدن خاشقچی را تأیید کرد، اما گفته که این کار بدون اطلاع وی انجام شده است.

اما در گزارشی که توسط دولت آمریکا منتشر شده به نظارت کامل بن سلمان بر کلیه عملیات اطلاعاتی و امنیتی اشاره شده است. در ادامه این گزارش آمده است که «ولیعهد از سال ۲۰۱۷ بر سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی پادشاهی نظارت کامل دارد و بسیار بعید به نظر می‌رسد که مقامات سعودی بدون مجوز ولیعهد، عملیاتی از این دست را انجام داده باشند.»

این گزارش می‌افزاید که «شماری از اعضای تیم ۱۵ نفره سعودی که در اکتبر ۲۰۱۸ پیش از کشته شدن خاشقچی وارد استانبول شدند، افراد مرتبط با مرکز مطالعات و امور رسانه‌ای در دربار سعودی بودند که مدیریت آن را مشاور نزدیک بن سلمان بر عهده دارد و ۷ تن از آنان نیز «اعضای زبده تیم حفاظت شخصی محمد بن سلمان معروف به نیروی مداخله سریع بوده‌اند.»

کد خبر 477711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.