جنجال در پارلمان بر سر توافق ایران و آژانس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت پیرامون مسائل مهم کشور اظهارنظرهای مختلفی کردند

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی آن‌ها را مرور می‌کنیم:

یکشنبه ۳ اسفندماه

جلسه علنی یکشنبه مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت. نمایندگان مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه گذشته ۲۸ بهمن‌ماه کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کردند.

محمد باقر قالیباف در نطق پیش از دستور با بیان این‌که بودجه فعلی بودجه مطلوب مجلس نیست، گفت: دولت یک گام در تعامل با مجلس به نفع مردم برداشت و ما نیز از بخشی از اصلاحات خود چشم پوشی کردیم تا اختلافات مانع حل مشکلات مردم نشود.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در عین حال با توجه به ظرفیت‌های اجرایی و در تعامل با دولت حداکثر اصلاحات ممکن به نفع معیشت مردم در این بودجه اعمال شده است.

زنگنه: دولت جلوی تعطیلی واحدهای تولیدی را بگیرد

محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در تذکر شفاهی جلسه علنی یک شنبه مجلس گفت: یکی از کارخانه‌های فولاد که متعلق به بانک ملی بوده در سال ۹۶ به فولاد خوزستان منتقل می‌شود و علیرغم اینکه ۲/۵ میلیون تن از پهنه خواف خوراک داشته، اما متاسفانه این خوراک از استان خارج می‌شود، با اینکه وزیر قبل از وزارت نسبت به خروج خوراک از استان با امضای همه نمایندگان نامه رسمی داده‌اند ولی متاسفانه علی رغم نامه نمایندگان به سازمان بازرسی کل کشور این موضوع پیگیری نشده است، این امر تضییع حقوق مردم شهرستان تربت حیدریه و شهرستان‌های همجوار شده است.

وی خطاب در ادامه به وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی گفت: متاسفانه در سال جهش تولید بزرگترین پروژه صنعتی شرق کشور به جهت عدم بازگشایی ال سی در بانک صنعت بیش از چند ماه است که تعطیل شده است، ما از دولت اشتغال جدید نمی‌خواهیم و فقط درخواست داریم که همین واحدها را تعطیل نکند، نیروگاه برق راشد نیز که به عنوان یکی از پروژه‌های بزرگ تلقی می‌شود به دلیل عدم بازگشایی ال سی تعطیل شده است.

نسبت به حل مشکل راه‌های مواصلاتی رسیدگی شود

محمد جواد عسکری نماینده مردم داراب در تذکر شفاهی جلسه علنی یکشنبه مجلس گفت: باغداران آسیب دیده از سرما منتظر پرداخت غرامت هستند، از دولت تقاضا می‌کنم در پرداخت خسارت به کشاورزان تسریع کند چرا که کشاورزان منتظر هستند و باید تا قبل از زمان مقرر در راستای کشت جایگزین اقدام کنید.

وی خطاب به وزیر راه عنوان کرد: راه‌های مواصلاتی داراب و زرین‌دشت به قتلگاه مردم تبدیل شده است، چند شب گذشته تکه‌های بدن سه جوان را از میان پاره‌های آهن خودرو بیرون آوردند، دو هفته گذشته نیز همکاران شما در بازدید از مسیر شیراز - بندرعباس دچار سانحه شدند که در آن تصادف نیز سه نفر فوت شدند، روا نیست نسبت به حل مشکل راه‌های مواصلاتی کوتاهی صورت گیرد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس خطاب به وزیر نیرو بیان کرد: علیرغم برگزاری جلسات متعدد در خصوص مشکل آبرسانی، هنوز تعدادی از روستاها داراب و زرین‌دشت با مشکل کمبود آب مواجه هستند، با توجه به نزدیکی به پایان سال دولت باید بر قیمت و توزیع ارزاق عمومی نظارت کند تا سال جدید به کام مردم تلخ نشود.

قالیباف مطالبات کارگران هپکو را در شورای عالی سران قوا پیگیری کند

محمدحسن آصفری در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی، در تذکری شفاهی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به موضوع کارگران کارخانه هپکوی اراک ورود کند.

نماینده مردم اراک در مجلس با بیان اینکه هیچ اراده‌ای در دولت برای حل مشکلات کارگران هپکو وجود ندارد، گفت: متاسفانه در اوایل مجلس یازدهم گفته شد به جای اینکه در اتاق وزرا موضوعات را پیگیری کنیم، وزرا را به مجلس خواهیم آورد. وزرا آمدند اما به تعهداتشان عمل نکردند. با توجه به مشکل کارخانه هپکوی اراک، کارگران این کارخانه دو ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند و با کفن در راه‌آهن تجمع کردند و آرام اعتراض می‌کنند.

وی خطاب به محمدباقر قالیباف گفت: وزرا جواب ما را نمی‌دهند. شما در شورای هماهنگی سران قوا مسئله کارخانه هپکو را پیگیری کنید. زیرا با توجه به اینکه در آستانه سال جدید و عید نوروز هستیم کارگران در وضعیت نامناسب اقتصادی به سر می‌برند. وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی نیز هفته گذشته در کمیسیون اجتماعی مجلس، وعده پیگیری این مسئله را دادند، اما با گذشت یک هفته هنوز اتفاقی رخ نداده است.

آصفری افزود: ما از روز اول گفتیم که سازمان تامین اجتماعی اراده‌ای برای حل مشکل کارگران هپکو ندارد و امروز در این سازمان به نوعی گروکشی صورت می‌گیرد. می‌گویند اول فلان کار را کنند تا حقوق کارگران پرداخت شود. گناه کارگران چیست؟

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه خطاب به وزیر بهداشت و درمان گفت: تبصره ۴ وزارت بهداشت درخصوص نیروهای خدماتی است که متاسفانه در جریان مبارزه با ویروس کرونا فراموش شده‌اند، در حالی که مقام معظم رهبری نیز به وزارت بهداشت درخصوص تبدیل این گروه افراد به تبصره ۳ تاکید فرمودند، به این موضوع جدا ورود کنید.

آصفری در پایان از گرانی‌های اخیر انتقاد کرد و گفت: مردم شهرستان‌های مختلف نسبت به گرانی‌ها اعتراض دارند. چرا مرغ و تخم مرغ علی رغم دریافت سوبسید، چندبرابر گران شده است؟ دولت چه زمانی می‌خواهد با دلالان حوزه اقتصادی مقابله کند؟ مردم با دریافت حقوق ۲ میلیون تومان نمی‌توانند مشکلات معیشتی خود را مرتفع کنند.

دانشمند جوان قزوینی موفق به کشف داروی ضدکرونا شده است

فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مجلس در تذکر شفاهی جلسه علنی یکشبه مجلس خطاب به وزیر بهداشت گفت: نسبت به تحقق قول‌های وزیر برای ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی در قزوین و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی سلامت در بیمارستان‌ها بسیار اقدام شود.

وی افزود: نسبت به روند تصمیم گیری در ستاد ملی مبارزه با کرونا اعتراض دارم، ضعف در حمایت از تولید داروهای ضدکرونای ایرانی و اطاله زمان در برگزاری جلسات کمیته علمی ستاد برای بررسی ورود داروهای ضدکرونای جدید ایرانی در چرخه تولید انبوه و توزیع آن در سراسر کشور برای ما سوال شده است، دانشمند جوان قزوینی موفق به کشف داروی ضدکرونایی شده که ۱۰۰ سال گذشته هم داروی ضدانگل بوده و سابقه دارویی دارد و اکنون هم تولید انبوه شده، اما چرا اجازه توزیع به آن داده نمی‌شود؟

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس مدعی شد: چرا ۴ عدد همین دارو در ناصرخسرو به قیمت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود؟ در حالی که داروی تولیدی ما با قیمت ۳۰ هزار تومان قابل دسترسی برای مردم است؟ آیا امکان نفوذ برای ادامه واردات نوع خارجی آن مانع برگزاری جلسات ستاد ملی کرونا در کمیته علمی می‌شود؟ ما خواهان برگزاری این جلسه و بررسی صدور مجوز پخش داروی ایرانی ضدکرونا هستیم، تعلل برای مقابله با کرونای جهش یافته را بررسی کنید، کرونای جهش یافته انگلیسی سه برابر سریع‌تر از نوع معمولی کشنده‌تر است که باید با آن مقابله کنیم.

دوشنبه ۴ اسفندماه

جلسه علنی دوشنبه نوبت صبح مجلس به ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی بیانیه مشترک معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

زاهدی: بیانیه مشترک ایران و آژانس علیه قانون مصوب مجلس است

محمد مهدی زاهدی در جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بیانیه مشترک ایران و آژانس گفت: در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی آمده که دوماه بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند پروتکل الحاقی باید متوقف شود اما در بیانیه مشترک اتفاقی که افتاده این است که هر سه بند بیانیه علیه قانون مصوب ماست.

وی اضافه کرد: طبق بند یک این بیانیه ایران اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت‌نامه جامع پادمان خود با آژانس را همانند قبل ادامه می‌دهد این در حالی است که دوماه بعد از لازم‌الاجرا شدن قانون باید متوقف می‌شد. متاسفانه قانون اجرا نمی‌شود آن هم علی‌رغم تاکید رهبری که فرموده بودند آنها باید نسبت به رفع تحریم اقدام کنند و تحریمی هم رفع نشده است.

انتقاد ذوالنور از توافق‌نامه بین دولت با آژانس

مجتبی ذوالنور در جریان جلسه علنی دوشنبه مجلس شورای اسلامی و بررسی موافقت‌نامه آژانس انرژی اتمی با سازمان انرژی هسته‌ای بیان کرد: هفت سال است که همه مسائل کشور به برجام گره خورده و اقتصاد کشور شرطی شده است. برجام را منعقد کردند بدون آنکه هیچ تضمینی از دشمن گرفته شود یا دشمن را می‌شناختند و یا شناختی از آن نداشتند. اگر دشمن را نمی‌شناختند رهبری بارها تاکید کردند که دشمن ما زیاده‌خواه، متعدی و متجاوز است، اما خلاف همه اینها قراردادی با دشمن منعقد شد که هیچ تضمینی نداشت.

وی در ادامه اظهار کرد: بعد از آنکه دونالد ترامپ نیز از برجام بیرون رفت زمان را کشتند و گام‌های پنج‌گانه‌ای را تصویب کرده که در عمل دولت محتوای گام‌های کاهش تعهدات را اجرا نکرد و بدین ترتیب فرصت از دست مردم رفت. مجلس انقلابی در راستای دفاع از حقوق ملت قانونی را تصویب کرد تا طرف مقابل را تکان دهد و دشمن را وادار به عکس‌العمل کند.

وی در ادامه تاکید کرد: براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی اگر طرف مقابل تمام تحریم‌ها را بردارد و وظایف برجامی خود را اجرا کند دولت باید به مجلس گزارش دهد و این مجلس شورای اسلامی است که باید در خصوص ادامه توافقات تصمیم گیری کند و دولت این اجازه را ندارد. دولت با بی‌توجهی به قانون مجلس باعث شد تا دشمن حس کند پشمی به کلاه قانون و مجلس شورای اسلامی نیست. دولت بیان کرد اگر امروز طرف مقابل تحریم‌ها را لغو کند ما فردا به برجام باز می‌گردیم اما این خلاف قانون مصوب مجلس است.

ذوالنور ادامه داد: این توهین به شأن ملت ایران است که امروز نوکر خودشان را یعنی نافائل گروسی را به ایران بفرستند و دولت نیز تمام اراده ملت و قانون را زیرپا گذاشته و با آن قراردادی را منعقد کند که نقض صریح قانون است. نمایندگان در این قانون تصویب کردند که استنکاف و امتناع و ممانعت از اجرای این قانون جرم است. رییس جمهور در این قانون مجری قانون شناخته شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در قراردادی که بین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای با سازمان انرژی اتمی ایران منعقد شده است به دور از چشم مردم نظارت‌های آژانس را قانونی کردند. در حالی که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران را زیرپا گذاشتند. اگر قرار است مجلس شورای اسلامی قانون تصویب کند ولی اجرایی نشود، این هزینه‌ها که از جیب مردم خرج می‌کنیم نامشروع است. مجلس باید بر روی اجرای قانون مصوب خود بایستد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون بیانیه‌ای براساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در حال آماده شدن است و براساس قانون آقای رییس جمهور و هر کس دیگری در نقض قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نقش داشته باشد سریعاً به قوه قضاییه معرفی شده و خارج از تشریفات اداری باید براساس قانون با او برخورد شود.

ذوالنور در ادامه با اشاره به ضرورت ایستادگی مجلس شورای اسلامی بر پای قانونی که مصوب کرده است، بیان کرد: این‌که قرار است عده‌ای از مسئولان دولتی بیایند و حالا به ما توضیح دهند در شأن مجلس نیست. این‌که جایگاه مجلس شورای اسلامی را زیرپا بگذارند و بعد بخواهند با یک حلب شیره بر سر نمایندگان کلاه بگذارند قابل قبول نیست. تا زمانی که موافقت‌نامه امضاء شده پاره نشود و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی اجرایی نشده هیچ مقام دولتی اجازه ورود به مجلس را ندارد.

وی با بیان این‌که وقت مجلس ارزشمند است، بیان کرد: این‌که بخواهند براساس موافقت‌نامه مجدداً سه ماه به آژانس فرصت دهند و سپس زیرسبیلی تا آستانه انتخابات به این وضع ادامه داده و بخواهند با زبان سازش برای دشمن نوکری کنند قابل قبول نیست. حرمت امامزاده را متولی آن نگه می‌دارد. موافقت‌نامه‌ای که بین آژانس و سازمان انرژی هسته‌ای بسته شده است خلاف روح قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی است. تمام نظارت‌های آژانس براساس این موافقت‌نامه ادامه یافته و حتی بازرسان آنها نیز کم نمی‌شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان اضافه کرد: رهبری تاکید داشتند تا آمریکا و اروپا وظایف برجامی خود را اجرا نکنند هیچ شرطی و مذاکره‌ای پذیرفته نیست. اکنون ما دو حجت شرعی و قانونی داریم و این موافقت‌نامه باید کنار گذاشته شود.

مقتدایی: مجلس اجازه نمی‌دهد که منافع ملت نادیده گرفته شود

عباس مقتدایی در جریان جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس شورای اسلامی و بررسی توافق‌نامه بین ایران و آژانس انرژی اتمی بیان کرد: شب گذشته بیانیه‌ای صادر شد که قانون مجلس شورای اسلامی را تحت‌الشعاع قرار داده است. مجلس اجازه نمی‌دهد که قانون مصوبش زیرپا گذاشته شود. قانون مجلس باید اجرایی شود. اگر این بیانیه بخواهد الزام‌آور شود باید مصوبه مجلس شورای اسلامی را داشته باشند. نمایندگان ملت به دنبال تحقق حقوق مردم هستند.

وی در ادامه اظهار کرد: بیانیه در حقوق بین‌الملل الزام‌آور نیست، اما ما در بیانیه‌ای که صادر شد چیزهایی را به دشمن داده‌ایم اما هیچ چیزی در مقابل آن نگرفته‌ایم. مجلس شورای اسلامی اجازه نمی‌دهد تا منافع ملت نادیده گرفته شود.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای رییس جمهور اگر حرفی برای گفتن دارد باید براساس قانون باشد و اگر نیازی دارد با نمایندگان ملت صحبت کنند. حرف ما فقط قانون است و مسئولان حق ندارند اجرای قانون را زیرپا بگذارند.

عباسی: دادن مهلت سه ماهه به آژانس اشتباه محض است

فریدون عباسی در جلسه علنی دوشنبه و در جریان بررسی بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اخیراً ترور دیگری در کشور رخ داده، این ترورها برای آن است که جامعه ما را برای پذیرش تعهداتی آماده کنند که در برجام مندرج شده است. ترور آقای فخری زاده حاوی پیام دیگری است مبنی بر اینکه باید برای محدودیت‌های دیگر آماده شویم.

وی افزود: چه کسی آقای فخری زاده را در سال ۹۲ یعنی در زمان حیاتش ترور کرده و دستور انحلال تشکیلات او را داد. باید به گذشته برگردیم و ببینیم چه اتفاقی افتاده است؟. آژانس در سال ۲۰۱۱ همه مناقشات با ایران را مکتوب کرده و در فضای مجازی منتشر کرد. در سال ۲۰۱۴ یعنی سه سال بعد از آن گزارش حاوی خط ترور می‌توانستیم این موارد را درک کنیم که چه تخصص‌هایی در جامعه ما ترور شد. در سال ۲۰۱۵ نیز آقای آمانو نوشت که پرونده PMD بسته می‌شود و به MD تبدیل می‌شود. یعنی پرونده ایران در ۲۰۱۵ نظامی اعلام شده است. اینها همه در منابع آژانس منتشر شده یعنی در گزارش ۲۰۱۵ آژانس به شورای حکام آمده که ایران در حد مطالعات امکان سنجی و علمی کار کرده است. این مربوط به قبل از ۲۰۰۳ یعنی قبل از ۱۳۸۲ است که پرونده باید با برجام بسته می‌شد. قرار شد بر اساس آن تحریم‌ها برداشته شود اما این آقایان در سال ۹۲ در جنگ واقع نشده شکست خوردند و معاهده خلع سلاح امضا کردند بعد آن را به عنوان فتح الفتوح معرفی کرده و قهرمان دیپلماسی پوشالی درست کردند. آنها همه دستاوردهای علمی و فنی و اقتدار جمهوری اسلامی را در سال ۹۲ کنار گذاشتند و برای ما قهرمان کاغذی درست کردند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: همین‌هایی که می‌خواهید دعوت کنید تا امروز برای ما توضیح دهند قبلاً برای اغفال نمایندگان راکتور اراک را با چرنوبیل اوکراین مقایسه کردند که دروغ بوده است. چون آن راکتور ۳۰۰۰ مگاوات حرارتی از نوع گرافیتی داشت و راکتور اراک ۴۰ مگاوات از نوع آب سنگین دارد که اتفاقی در آن رخ نمی‌دهد اما آقایان و نمایندگان مجلس اینطور جلوه دادند که خطر تهدیدمان کرد و خیلی خوب شد که آمریکایی‌ها به ما گیر دادند و آن را تعطیل کردیم وگرنه حادثه ایجاد می‌شد. آنها ترس در نمایندگانی ایجاد کردند که اطلاعات فنی لازم را ندارند حالا می‌خواهید همان‌ها را به مجلس دعوت کنید که حرف‌های قبلی ر زده و توجیه کنند.

عباسی یادآور شد: مگر بعد از مصوبه عاقلانه مجلس آن شخص نگفت که بودجه‌ای برای مصوبه وجود ندارد و چرا شورای نگهبان آن را تایید کرده است؟ مگر دولت نمی‌خواست که در آئین نامه اجرایی مصوب مجلس اخلال ایجاد کند. اگر نمایندگان در این قانون مجازاتی تعیین نکرده بودند محال بود که تا اینجای قانون را اجرا کنند که البته این کار را هم نکردند. آنها زمان خریدند. ما در داخل خودمان افراد سستی داریم. اینهایی که در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ مملکت را معطل کردند و در نهایت باید بزرگ جامعه ما فریاد زند که همان دولتی که تعلیق کرد باید تعلیق‌ها را بردارد.

وی افزود: ما با این فضا مواجه ایم و باید متوجه باشیم آمدن شخصی به نام گروسی حاوی این پیام است که باید این مصوبه را به تاخیر بیندازید. در این چند ماه هیچ کاری برای لغو تحریم‌ها انجام ندادند. پس دوباره فرصت سه ماه دادن اشتباه محض است و نباید در این دام بیفتیم. همین روش درست است و باید تا رفع کامل تحریم‌ها محکم پیش رویم.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که باید از همان روز مصوبه مجلس همکاری با آژانس را قطع می‌کردیم تا این فرصت سه ماه آینده داده نشود که اگر می‌خواستند کاری کنند باید تا الان انجام می‌دادند پس فریب نخوریم اینطور نیست که بخواهیم وقفه‌ای گذاشته و چیز جدیدی گیرمان آید. اینها همان‌هایی هستند که می‌خواستند برجام را برای مسائل موشکی و منطقه‌ای الگو کنند. حاج قاسم سلیمانی و فخری زاده را از ما گرفتند و مطمئن باشید ترورهای دیگری در راه خواهد بود تا جامعه ما را شرطی کنند.

وی گفت که در این چند روز هیچ موضوعی با کمیسیون انرژی هماهنگ نشده است باید گزارشات فنی را به مجلس می‌دادند. هیچ تماسی با کمیسیون انرژی گرفته نشده و درخواستی نشده و پاسخی ندادند. اگر هم فرض کنیم که آژانس درست گفته باشد بدانید که آژانس تشکیلات بروکرات است و تا آخر مسئله را دنبال می‌کند. ما مسئله را در سال ۹۴ بسته ایم و به این لجوج ها در جامعه خودمان اجازه دادیم که برجام را اجرا کنند که جامعه دو قطبی نشود و اینها مردم مان را به جان هم نیندازند یعنی کسانی که می‌خواهند در نظام با غرب بسازند. دیگر این موضوع تمام شد برجام امتحان خود را پس داد و این خسارت محض دلار را نزدیک به ۳۰ هزار تومان کرد و تورم تحمیل کرد.

عباسی افزود: مردم تا کی باید سختی بکشند و مشکلات اقتصادی را تحمل کنند. مجلس با این مصوبه در راس امورقرار می‌گیرد، پای مصوبه بایستیم و اجازه ندهیم که به شکل‌های گوناگون اجرای مصوبه را به عقب بیندازند. تصمیم با ما نمایندگان است. اگر امروز به رای گیری برسیم، با رای قاطع جواب شیفتگان غرب را در مجلس خواهیم داد.

سلیمی: سازمان انرژی اتمی از مجلس و مردم ایران عذرخواهی کند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در تذکری در جلسه علنی صبح دوشنبه مجلس گفت: بر اساس اصل ۷۷ قانون اساسی هر موافقتنامه و تفاهم نامه‌ای باید به تصویب مجلس برسد اما متنی که سازمان انرژی اتمی با آژانس به تفاهم رسیده مغایر قانون مجلس است و وجاهت قانونی ندارد و باید به عنوان تخلف به قوه قضائیه ارجاع داده شود.

وی افزود: رئیس جمهور قسم خورده که به قانون اساسی پایبند باشد. از سویی حق قانونگذاری در اختیار مجلس است. مجلس قانون وضع کرده و دولت موظف است آن را اجرا کند؛ در حالی که بیانیه مشترک با آژانس که سه ماه فرجه اضافه کرده خلاف است. رئیس سازمان انرژی اتمی و رئیس جمهور نیز تخلف کردند و باید مورد پیگرد قرار گیرند. سازمان انرژی اتمی نیز باید هر چه سریع‌تر از مجلس و ملت ایران عذرخواهی کند.

سلیمی در پایان اضافه کرد: دولت باید این کار را جبران کند، قانون مجلس را اجرا کند و جاسوسان را اخراج کند. بازرسان آژانس جاسوس هستند. چرا مسیر را برای ورود دوباره جاسوسان باز کردند.

پورابراهیمی: موضع جمهوری اسلامی حل مشکلات اقتصادی است

محمدرضا پور ابراهیمی در جلسه علنی دوشنبه و در جریان بررسی توافق‌نامه بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: مهمترین دلیل ورود مجلس به تصویب قانون اقدام راهبردی، رفع تحریم‌های اقتصادی به خصوص تحریم‌های بانکی، بانک مرکزی، فروش نفت ایران و خدمات و حمل و نقل بود.

وی افزود: برای حل مشکلات اقتصادی کشور باید تحریم‌های ظالمانه یک جانبه لغو شود لذا مجلس ورود کرد تا گره از کار اقتصادی مردم برداشته شود و مشکلات را برطرف کنیم. موضع جمهوری اسلامی ایران حل مشکلات اقتصادی و اجرای کامل و دقیق قانون لغو تحریم‌ها است که رفع کننده مشکلات خواهد بود.

پورابراهیمی تاکید کرد: اگر تصمیمی غیر از این و مخالف رفع تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی گرفته شود خیانت به مملکت است باید مبنای همه تصمیمات رفع مشکلات اقتصادی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مواجهه با آمریکا در منطقه گفت: بر اساس خاطرات حاج قاسم سلیمانی، رئیس سازمان سیا در بحبوحه جنگ با اسرائیل، سوریه و عراق پیام مذاکره به سردار ارسال کرد. پمپئو که بعدها وزیر امور خارجه آمریکا می‌شود گفت سردار نامه را نمی‌پذیرد.

وی در پایان از نمایندگان درخواست کرد که به اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی به دلیل عدم اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها رای دهند.

کد خبر 477599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.