۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳
فرماندهی با یک دست

۸ اسفند ماه ۱۳۶۵ سال مالک اشتر سپاه اسلام، فرمانده شجاع لشکر ۱۴ امام حسین(ع) حاج حسین خرازی به سوی ملکوت پرکشید .

به گزارش خبرنگار ایمنا، گرچه که پیدا کردنش میان آن همه بسیجی اصفهانی لشکر ١٤ امام حسین (ع) کار سختی بود اما نشانی‌ها انگار مشخصات حسین خرازی بود کلاه بافتنی سبز ررنگمنگ، لباس ساده بسیجی و آستین خالی دست راست او را از مابقی رزمندگان متمایز می‌کرد.

کی فکرش را می‌کرد پسرک اذان گوی مسجد سید اصفهان در سال‌های ابتدای شروع نهضت امام خمینی (ره) زمانی فرمانده یکی از مهمترین لشکرهای او باشد امامی که زمانی گفته بود سربازان من در گهواره‌ها هستند.

حسین خرازی موقع شروع نهضت امام خمینی در سال ۱۳۴۲ تنها شش سال داشت اما در همان سن به خوبی یاد گرفته بود که اگر می‌خواهد سرباز سیدالشهدا باشد باید مراقب مسجدش باشد که ترک نشود. حسین در سال ۵۵ پس از اخذ مدرک دیپلم به خدمت سربازی رفت و پس از مدتی ارتش شاهنشاهی وی را به همراه عده‌ای دیگر به عملیات ظفار در کشور عمان فرستاد اما او این جنگ را معصیت می‌دانست و به همین دلیل تا آخرین روز حضورش در عمان نمازش را کامل می‌خواند.

سال ۱۳۵۷ به دنبال صدور فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر فرار سربازان از پادگان‌ها و سربازخانه‌ها، به همراه برادرش از خدمت سربازی فرار کرد و در صف راهپیمایی مردم علیه رژیم شاهنشاهی قرار گرفت. حسین یک روز پس پیروزی انقلاب یعنی از ۲۳ بهمن ۵۷ به کمیته دفاع شهری اصفهان پیوست.

فرماندهی با یک دست

با آغاز توطئه فدائیان خلق در ترکمن صحرا ۱۰۰ نفر از پاسداران سپاه اصفهان به فرماندهی حسین خرازی برای خواباندن فتنه به شهرستان گنبد اعزام شدند و پس از گذشت چند هفته گروهک فدائیان خلق شکست خورد و غائله جدایی طلبی ترکمن صحراخاتمه یافت.

با شروع درگیری‌ها در کردستان حسین خرازی به همراه ۶۰ نفر از پاسداران سپاه اصفهان از جمله سرلشکر یحیی رحیم صفوی برای دفع شر گروهک دموکرات و کوموله عازم سنندج شدند. نهایتاً حسین خرازی با سازماندهی مردم محلی توانست سنندج را کنترل کند پس از دفع فتنه‌ها در غرب کشور و آغاز هجوم رژیم بعث عراق به ایران خرازی و همراهانش به مناطق جنوبی کشور شتافت.

حسین خرازی پس از اشغال خرمشهر و محاصره آبادان به مناطق جنوبی کشور رسید، او در دارخوئین به همراه نیروهایش یک کانال ۷۰ سانتی متری آبیاری کشاورزی را حفاری کردند تا به موضع عملیاتی مناسبی دست یابند، حسین خرازی نهایتاً در خرداد سال ۶۰ با نقش آفرینی در عملیات فرمانده کل قبا توانست یک گام به آبادان نزدیک شود.

مهرماه سال ۶۰ با آغاز عملیات ثامن الائمه حسین خرازی با ابتکار خود نیروهای دشمن دور زد و توانست پل‌های مارد و حفار را تسخیر کنند با این اقدام حصر یک ساله آبادان شکست شد پس از عملیات ثامن الائمه حسین خرازی تیپ مستقلی را تحت عنوان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) راه اندازی کرد

با فرماندهی مقتدرانه شهید خرازی لشکر ۱۴ امام حسین (ع) تنها یک سال پس از تشکیل تا حدی مهارت عملیاتی کسب کرده بود که توانست در عملیات طریق القدس با دور زدن دشمن در منطقه چزابه نیروهای بعثی را غافل گیر کند و موجب آزاد سازی شهر بستان و ۷۰ روستای همجوار آن شد. لشکر ۱۴ امام حسین به فرماندهی خرازی در عملیات فتح المبین در جاده عین خوش دشمن را حدود ۱۵ کیلومتر دور زد و نیروهای رژیم بعث را وادار به عقب نشینی کرد.

فرماندهی با یک دست

بعد از عملیات فتح المبین لشکر ۱۴ امام حسین به یکی از مهمترین لشکرهای ایران در جنگ دفاع مقدس تبدیل شده بود که نیروهای عراقی از این لشکر و به ویژه فرمانده آن واهمه داشتند.

با آغاز عملیات دشوار خیبر در آب گرفتی های هورالهویزه حسین خرازی به عنوان فرمانده لشکر خط شکن در این عملیات نقش آفرینی کرد و نهایتاً با فرود ترکش خمپاره به آستین حسین خرازی خالی شد و فرمانده جوان لشکر ۱۴ امام حسین (ع) یک دست خود را از دست داد.

در عملیات والفجر۸ لشکر امام‌حسین (ع) گارد جمهوری عراق در منطقه فاو زمین گیر کرد همچنین حسین خرازی در عملیات کربلای ۵ آنقدر در قلب نیروهای عراقی پیش رفت که توانست منطقه دیدبانی لشکر عراق را تصرف کند همان زمان بود که صدام با ترس از رسیدن خرازی به بصره دستور استفاده از بمب شیمیایی را صادر کرد.

فرماندهی با یک دست

روز جمعه ۸ اسفندماه سال ۶۵ در جریان عملیات کربلای ۵ حسین خرازی که در منطقه عملیاتی حضور داشت متوجه شد که خودرو غذای رزمندگان توسط بمباران دشمن منهدم شده است حسین خرازی که شرایط را برای رساندن غذا به رزمندگان نامساعد دید خودش پیگیر ماجرا شد نهایتاً حسین زمانی که مشغول بازرسی خودرو حمل تدارکات بود در اثر اصابت ترکش خمپاره به گردنش به شهادت رسید وروح عاشورایی او به ماکومت اعلی پرواز کرد. پس از اعلام خبر شهادت حسین خرازی عراقی‌ها جشن گرفتند زیرا فرماندهان رژیم بعث او را یکی از کلیدی ترین فرماندهان جنگ تلقی می‌کردند.

فرماندهی با یک دست

حاج حسین خرازی درهمه عملیات‌ها کنار رزمندگان بود

سیداحمد موسوی فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در وصف شهید حاج خرازی اظهار می‌کند: حاج حسین خرازی باتوجه تجاربی نظامی که در تمامی عملیات‌های دفاع مقدس بدست آورد بود از توانمندی بالایی در فرماندهی جنگ داشت همین موضوع باعث شده بود که زیر مجموعه‌ای او از تصمیماتش پیروی کنند.

به گفته وی حاج حسین خرازی همواره در تمامی عملیات‌ها جزو اولین فرماندهانی بود که شخصاً در منطقه عملیات حضور پیدا می‌کرد و به بررسی جوانب موضع دشمن می‌پرداخت.

فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر ۱۴ امام حسین (ع) ادامه می‌دهد: حاج حسین برخورد بسیار دوستانه‌ای و خنده رو با رزمندگان داشت اما در زمان عملیات برخورد قاطع و جدی داشت و در برخی مواقع فرماندهان گردان‌ها در مقابل او فرصت اشتباه و کوتاهی را نداشتند.

موسوی خاطرنشان می‌کند: حاج حسین همواره به رزمندگان لشکر تاکید می‌کرد دشمن گردان همجوار دشمن همه ی ما است بنابراین برای جهاد در راه خدا و کمک رسانی به رزمندگان اسلام محدودیتی وجود ندارد این ویژگی حاج حسین در همه ی عملیات‌ها نمایان بود.

وی تصریح می‌کند: خاطرات تلخ و شیرینی از شهید خرازی در یاد رزمندگان وجود دارد شاید یکی از تلخ‌ترین خاطراتی که بنده از او دارم این بود که لحظه اصابت ترکش به حاج حسین در کنار او حضور داشتم و شاهد مجروح شدن حاج حسین خرازی بود.

فرمانده اطلاعات و عملیات لشکر ۱۴ امام حسین (ع) می‌افزاید: عملیات کربلای ۵ حدود ۴۵ روز ادامه داشت و لشکر امام‌حسین از چندین جناح وارد عملیات شد و حضور شهید خرازی زیر آتش سنگین دشمن در کربلای ۵ همراه رزمندگان بود در انتهای عملیات کربلای ۵ زمانی که برای خدمت رسانی به عازم خط مقدم بود بنده در کنار او حضور داشتم که متاسفانه در اثر اصابت ترکش خمپاره بنده زخمی و ایشان به فیض شهادت نائل شدند.

کد خبر 477567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.