رانش زمین در باغبادران خسارت به بار آورد+عکس

شهردار باغبادران گفت:نیمه شب روز پنجشنبه بخشی از قسمت شرقی خیابان امام (ره) جنوبی شهر باغبادران دچار رانش و سبب تخریب بخشی از پیاده روی این خیابان و وارد شدن خسارت‌هایی به زیرساخت‌های شهری از جمله شبکه برق، آب و مخابرات شد.

حجت الله امینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه رانش زمین به دلیل گودبرداری‌های غیراصولی و طولانی مدت یکی از رویدادهای تلخی است که در شهرهای مختلف ایران روی می‌دهد، اظهار کرد: نیمه شب روز پنجشنبه بخشی از قسمت شرقی خیابان امام (ره) جنوبی شهر باغبادران دچار رانش و سبب تخریب بخشی از پیاده روی این خیابان و وارد شدن خسارت‌هایی به زیرساخت‌های شهری از جمله شبکه برق، آب و مخابرات شد.

وی گودبرداری را مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش در ساخت و ساز دانست و افزود: علت این حادثه، خاکبرداری زمین مجاور خیابان خیابان امام جنوبی شهر باغبادران بود که طی سال‌های گذشته توسط مالک صورت گرفته و رها شده است و نفوذ آب و عدم تثبیت خاک باعث هوازدگی و در نتیجه سستی خاک و زمین لغزش شد.

رانش زمین در باغبادران خسارت به بار آورد+عکس

شهردار باغبادران تصریح کرد: عمده معابر شهر باغبادران به دلیل توپوگرافی خاص شهر دارای شیب تند است و با افزایش تردد شهری و همچنین سردی و گرمی هوا بعضاً در مواقع بارندگی ریزش و رانش‌هایی را شاهد هستیم، از این رو با هدف جلوگیری از لغزش زمین و وارد شدن خسارت به تأسیسات شهری و پایدار سازی دامنه‌ها در حاشیه بسیاری از معابر اجرای سنگ بند اصولی از جمله اقدامات شهرداری در سال‌های گذشته و جاری بوده است.

وی ادامه داد: سنگ بند خیابان امام جنوبی شهر باغبادران حدود پنج دهه قبل اجرا و دچار فرسایش شده است و بار تردد موجود از استحکام سنگ بند خارج است و از طرفی خاکبرداری طولانی مدت زمین نیز آن را دچار سستی کرده و بارش باران و نفوذ آب موجب رانش این قسمت از خیابان شد.

رانش زمین در باغبادران خسارت به بار آورد+عکس

امینی اضافه کرد: خوشبختانه این حادثه خسارت جانی به همراه نداشت و با حضور به موقع عوامل اجرایی مدیریت بحران شهرداری باغبادران و همچنین گروه حوادث ادارات آب، برق و مخابرات تدابیر لازم برای جلوگیری از دیگر حوادث اتخاذ و با مسدودسازی مسیر و کنترل رفت و آمدها ایمن سازی لازم انجام شد.

وی اظهار کرد: با عملیاتی که در نیمه شب گذشته اداره آبفا انجام داد شکستگی لوله آب شهر ترمیم شد، همچنین از صبح امروز با حضور مدیر و عوامل اداره برق بخش باغبهادران جابجایی تیرهای برق فشار قوی که در معرض خطر قرار داشتند انجام شد و در کمترین زمان ممکن علی رغم سردی هوا و بارش برف تمامی عوامل مدیریت بحران در صحنه حضور یافته تا قطعی آب و برق شهروندان را دچار چالش نکند.

شهردار باغبادران عنوان کرد: عوامل گوناگون طبیعی و انسانی باعث وقوع یا تشدید زمین لغزش‌ها می‌شوند و یکی از عوامل مهم در بروز این مسئله عوامل انسانی از قبیل شیوه‌های گودبرداری است از این رو به دلیل توپوگرافی شهر انتظار می‌رود گودبرداری‌هایی که با هدف ساخت و ساز صورت می‌گیرد اصولی و با رعایت مباحث ایمنی لازم باشد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری از همه مالکینی که برای احداث بنا نیازمند گودبرداری زمین خود هستند انتظار دارد اینگونه عملیات‌ها تحت نظارت کارشناسان نظام مهندسی صورت گرفته و از ناظرین نیز انتظار می‌رود دقت بیشتری برای آموزش مالکین و همچنین پیمانکاران و اتخاذ تدابیر در جلوگیری از اینگونه حوادث داشته باشند.

رانش زمین در باغبادران خسارت به بار آورد+عکس

وی یادآور شد: در بسیاری از مواقع فاصله بین گودبرداری تا شروع ساخت و ساز پروژه زیاد بوده و این مسئله نیز باید مدیریت شود تا حوادث این چنینی رخ ندهد.

امینی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا قبل از فرا رسیدن ایام نوروز ایمن سازی خیابان امام جنوبی شهر باغبادران به پایان برسد، گفت: خیابان امام از جمله خیابان‌های قدیمی شهر به شمار می‌آید که به دلیل عرض کم چالش‌هایی را برای تردد ایمن شهروندان به همراه داشته و حدود یک دهه است که تردد در این معبر به صورت یک طرفه انجام می‌گیرد از این رو شهرداری با انجام توافقات با مالکین به دنبال تعریض این خیابان است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه توافقات لازم جهت آزادسازی قسمتی از این خیابان انجام گرفته است و امیدواریم با تعریض این خیابان شاهد افزایش ایمنی تردد شهروندان و رضایتمندی آنان باشیم.

کد خبر 477542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.