پروژه‌های بلندپروازانه برای ایجاد فاصله اجتماعی در آینده

معماران در سراسر جهان، از زمان ظهور ویروس کرونا تا به امروز در تلاش بوده‌اند به نوآوری‌هایی برای بازطراحی شهری و ایجاد فاصله اجتماعی بین مردم بپردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا کنون تغییرات زیادی در طراحی شهری به وجود آمده تا سازگاری با بحران کرونا را به حداکثر خود برساند. فضاهای سبز در بسیاری از نقاط دنیا به وسیله دایره‌هایی رنگی، رعایت فاصله اجتماعی را به مردم یادآوری می‌کند؛ صندلی‌های وسایل حمل و نقل عمومی به وسیله ضربدرهایی محل نشستن مسافران را به صورت یک در میان مشخص کرده و فضاهای داخلی گالری‌های هنر و موزه‌ها به صورت مسیرهای یکطرفه مشخص شده است تا احتمال برخورد افراد با یکدیگر را در حین رفت و آمد به حداقل برساند.

البته همه چیز به همین مداخلات موقت ختم نشده بلکه طراحی شهری به طور گسترده‌تری تغییر یافته است. به عنوان مثال، بسیاری از خیابان‌ها برای همیشه به پیاده‌راه و مسیرهایی برای دوچرخه‌سواری تبدیل و حتی زیرساخت‌های جدید بسیاری برای تردد سبز به وجود آمده است. اما در این بین، برخی از معماران پا را فراتر نهاده و به منظور رعایت فاصله اجتماعی، اقدام به طراحی پروژه‌هایی بلندپروازانه کرده‌اند که البته طرح‌های آن‌ها هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

پروژه‌های بلندپروازانه برای ایجاد فاصله اجتماعی در آینده

پروژه خانه‌سازی FOUN’TA’SY

رویکرد شهرسازی تاکتیکی یکی از بهترین استراتژی‌ها برای ایجاد تغییرات موقت و دائمی در شهرها به شمار می‌رود که اخیراً به طور جدی مورد توجه مقامات محلی پریشتینا، پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری تازه استقلال یافته کوزوو، قرار گرفته است. گروهی از معماران برجسته کشور ایده‌ای بلندپروازانه برای طراحی یک پلازای عمومی بسیار منحصر به فرد به نام FOUN’TA’SY در منطقه زیبای Ulpiana ارائه داده‌اند که در آن مردم می‌توانند ضمن رعایت فاصله اجتماعی، به انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود بپردازند. جالب است بدانید که این منطقه از شهر دارای ویژگی‌های خاصی است که آن را از سایر محله‌ها متمایز کرده است؛ اولین خانه‌های چندطبقه در این منطقه ساخته شد و علاوه بر این، Ulpiana یکی از مراکز مهم پریشتینا به حساب می‌آید که بیشترین قابلیت تغییر و بهبودی محیط شهری را دارد.

پروژه‌های بلندپروازانه برای ایجاد فاصله اجتماعی در آینده

شهر بدون خودروی Parlkane

شهرهای سراسر دنیا در قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم به طور کامل در اختیار خودروها قرار داشته و تردد برای بشر، اغلب از طریق وسایل حمل و نقل عمومی مفهوم پیدا کرده است. البته انتشار ویروس کرونا باعث شد نگرش انسان‌ها و برنامه‌ریزان شهری در مورد نحوه تردد به طور قابل توجهی تغییر پیدا کند. در این راستا، بسیاری از مردم به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری روی آوردند و همین امر زیرساخت‌های شهری را در بسیاری از نقاط دنیا تحت تأثیر قرار داد. اگر بخواهیم شهرها را بدون خودروها تصور کنیم، آنگاه مناطقی بدون دود، ترافیک، سر و صدا و آلودگی هوا خواهیم داشت که امکان کاوش در مناطق اطراف را برایمان خوشایند می‌کند. در این راستا، گروهی از معماران آلمانی ایده‌هایی برای طراحی شهری در آینده ارائه داده‌اند که در آن وسایل حمل و نقل عمومی هیچ جایگاهی به خود اختصاص نخواهد داد. پروژه شهر بدون خودروی ParkLane از بلندپروازانه‌ترین ایده‌هایی است که این گروه معماری برای دنیای پساکرونا مطرح کرده‌اند.

پروژه‌های بلندپروازانه برای ایجاد فاصله اجتماعی در آینده

پروژه The Estate در بمبئی هند

برنامه‌ریزان شهری در نقاط مختلف دنیا، به منظور ایجاد فاصله اجتماعی بین مردم، مراکز تجاری را نیز به دقت مورد توجه قرار داده‌اند. یکی از اهداف بلندپروازانه آن‌ها برای دنیای پسا کرونا، ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ در منطقه تجاری و مهم Ballard Estatte در بمبئی بوده است که طی پروژه‌ای به نام The Estate در نظر دارند علاوه بر طراحی و توسعه هر چه بیشتر منطقه، علائم خیابانی را که بخشی از سبک معماری ساختمان‌های تاریخی شهر به شمار می‌رود، نوسازی کنند. بدون شک این اقدام به رونق بیشتر مراکز تجاری و صنعت گردشگری کمک خواهد کرد. طرح توسعه این منطقه شامل افزایش بیشتر فضای عمومی و استراحتگاه برای محل حضور افراد در فضای باز می‌شود به طوری که تا جای ممکن هر کس بتواند تحت هر شرایطی فضای خصوصی خود را در اختیار داشته باشد.

پروژه‌های بلندپروازانه برای ایجاد فاصله اجتماعی در آینده

کد خبر 477452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.