کدامیک به صندلی داغ ریاست تکیه می زند؟

انتخابات فدراسیون فوتبال کمتر از ۴ روز دیگر برگزار می‌شود و باید دید روز یک شنبه کدامیک از نامزدها بر روی کرسی ریاست خواهد نشست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتخابات فدراسیون فوتبال یک شنبه هفته آینده برگزار و سکان دار فدراسیون پرحاشیه کشورمان برای ۴ سال انتخاب می‌شود، این در حالی است که تنور انتخابات فدراسیون فوتبال از یک سال پیش داغ شد، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) سال گذشته بود که به اساسنامه مصوب سال ۹۰ فدراسیون فوتبال کشورمان ایراداتی وارد کرد و از مسئولان فدراسیون خواست باید تغییراتی در اساسنامه ایجاد شود تا ساختار غیر دولتی بودن آن بیش از پیش حفظ شود، پس از ماه‌ها بررسی در نهایت در ۸ آذرماه سال جاری اساسنامه جدید با ۷۰ رأی تأیید شد، بعد از این مجمع، تاریخ و زمان برگزاری انتخابات ۱۲ اسفند مقرر شده و به گفته حیدر بهاروند، سرپرست فعلی فدراسیون، ملاک برای برگزاری انتخابات فقط همین اساسنامه خواهد بود و موظف فدراسیون موظف است بر اساس اساسنامه انتخابات را پیش ببرد.

نامزدهای تأیید شده ریاست

روز یک شنبه علاوه بر رأی گیری در پست‌های هیئت رئیسه و کارشناس‌های فدراسیون فوتبال که افراد زیادی در آن حوزه‌ها نامزد شده اند، ۴ کاندید برای تصاحب پست ریاست فدراسیون تأیید صلاحیت شدند که در زیر آن‌ها را به همراه گزینه‌های پیشنهادی نواب رئیس اول، دوم و سوم مشاهده می‌کنید:

۱ - مصطفی آجرلو: مدیرعامل سابق تراکتور، پاس و رئیس سازمان ورزش سپاه پاسداران و شهرداری تهران

حسن نصر اصفهانی (نایب رئیس اول): رئیس هیأت مدیره صنعت نفت آبادان و از مدیران ارشد صنعتی و نفتی

امیرحسین (سعید) فتاحی (نایب رئیس دوم): رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ

لیلا سادات محمدیان (نایب رئیس سوم): نایب رئیس فعلی بانوان فدراسیون انجمن‌های ورزشی

۲ - شهاب‌الدین عزیزی خادم: عضو سابق هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال، رئیس هیأت مدیره سایپا و از مدیران حوزه پتروشیمی

شهره موسوی (نایب رئیس سوم): مدیرعامل باشگاه بادران

*نایب رئیس اول و دوم وی تایید نشدند

۳ - علی کریمی: بازیکن سابق تیم ملی، بایرن مونیخ، پرسپولیس و سرمربی سابق سپیدرود رشت و نفت تهران

مهدی مهدوی‌کیا (نایب رئیس اول): بازیکن سابق تیم ملی، هامبورگ، فرانکفورت، پرسپولیس و مربی آکادمی هامبورگ

سعید دقیقی (نایب رئیس دوم): بازیکن سابق فوتبال، عضو شورای شهر قزوین و مسئول پروژه‌های عمرانی فدراسیون فوتبال

فاطمه علیپور (نایب رئیس سوم): داور سابق فوتبال و از کارمندان فدراسیون فوتبال

۴- کیومرث هاشمی: رئیس سابق کمیته ملی المپیک، سرپرست سابق فدراسیون فوتبال و قائم مقام سابق وزیر آموزش و پرورش

علیرضا رحیمی (نایب رئیس اول): رئیس سابق فدراسیون هندبال، عضو سابق هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و مدیرعامل سپاهان و پرسپولیس

غلامرضا بهروان (نایب رئیس دوم): عضو سابق هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال و رئیس سابق سازمان لیگ

پریا شهریاری (نایب رئیس سوم): رئیس دپارتمان فوتبال ساحلی و معاون دبیرکل فدراسیون فوتبال

غیبت عجیب بهاروند و اصفهانیان

زمانی‌که اسامی تأیید صلاحیت شده کاندیداهای ریاست، نایب رئیسی و عضویت در هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال منتشر شد، غیبت حیدر بهاروند و فریدون اصفهانیان در میان کاندیداها، عجیب‌ترین اتفاق بود؛ به نظر می‌رسد حیدر بهاروند که به به دلیل پرونده قضائی برهان مبین برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال تأیید صلاحیت نشد، در تلاش است با بستن این پرونده به انتخابات برگردد.

کدامیک به صندلی داغ ریاست تکیه می زند؟

با این‌حال اما حیدر بهاروند هنوز نتوانسته مجوز حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال را به دست آورد این در حالی است که صبح روز گذشته یکی از رسانه‌های مجازی از بازگشت احتمالی حیدر بهاروند به انتخابات فدراسیون فوتبال خبر داد و در ادامه یک خبرگزاری هشدار داد این بازگشت غیر قانونی است و می‌تواند به ابطال انتخابات منجر شود. پیگیری‌های رسانه‌ها مشخص کرد بهاروند در کرج جلسه‌ای با رؤسای هیأت‌های سراسر کشور داشته و در نشست کرج با آن‌ها برای حمایت از یک نامزد ریاست توافق کرده و راه‌های بازگشت خود به انتخابات را مرور کرده است، شنیده‌ها حاکی از این است که حیدر بهاروند قصد دارد در روز برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال قضیه بازگشت خودش و فریدون اصفهانیان به رقابت انتخاباتی را با مصوبه هیأت رئیسه مطرح کند.

گفته می‌شود بهاروند هفته گذشته ملاقاتی با اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال داشته و از آنها خواسته روز مجمع این موضوع را مطرح کنند که او و اصفهانیان چون پرونده‌های قضائی باز خود در دادسرای تهران و زنجان را بسته اند، منع قانونی برای شرکت در بخش انتخاب نایب رئیس و انتخاب عضو هیأت رئیسه را ندارند، اصفهانیان نامزد عضویت در هیأت رئیسه است و بهاروند هم علاوه بر اینکه نامزد ریاست بود و صلاحیتش تأیید نشد، برای نایب رئیسی هم نام نویسی کرده بود.

بازگشت غیر قانونی شاید در دقایق اضافه!

طبق اساسنامه‌ای که هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برای انتخابات نوشته اند بازگشت بهاروند و اصفهانیان غیر قانونی است و این دو باید همان ۲۱ روز قبل از انتخابات تأیید صلاحیت می‌شدند، با این همه اصفهانیان در تلاش بود پرونده بازی که در دادسرای زنجان پیرامون امتیاز تیم فوتبال این استان داشت را از طریق قانونی مختومه کند و بهاروند هم تلاش می‌کرد پرونده نیمه باز شرکت برهان مبین که مربوط به سازمان لیگ است را حل و فصل کند تا روز دهم اسفند ماه، هیأت رئیسه از مجمع بخواهد این دو به رقابت برگردند.

حتی اگر این کار طبق اساسنامه انتخابات شدنی نباشد که کارشناسان می‌گویند اصلاً شدنی نیست، برنامه بعدی بهاروند این است که پس از بستن پرونده قضائی خود و در صورت پیروزی شهاب عزیزی خادم در انتخابات دهم اسفند، به عنوان سرپرست نایب رئیس دوم فدراسیون و سرپرست سازمان لیگ به مجمع معرفی شود،

تکاپوی بیشتر اصفهانیان

حالا خبر می‌رسد بهاروند و اصفهانیان حتی هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال را مجاب کردند نامه‌ای به فیفا ارسال کند و استعلام بگیرد آیا نامزدهای رد صلاحیت شده بعد از حل مشکل قضائی و تأیید صلاحیت اجازه حضور در انتخابات را خواهند داشت؟ گفته می‌شود این نامه به فیفا ارسال شده و اصفهانیان منتظر جوابش است.

امروز (پنجشنبه) و جمعه ایران تعطیل است و شنبه و یکشنبه هم فیفا تعطیل است و درست به همین دلیل، روز گذشته فریدون اصفهانیان آخرین تکاپوهای خود را انجام داد تا پاسخ استعلام از فیفا را بگیرد و به انتخابات هیأت رئیسه برگردد.

کدامیک به صندلی داغ ریاست تکیه می زند؟

از ساختمان فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد فیفا تا این لحظه هنوز پاسخی که به کار اصفهانیان بیاید را نداده اما سرپرست کمیته داوران امیدوار است فدراسیون بین المللی فوتبال تا جمعه که آخرین روز کاری این هفته میلادی و آخرین روز کاری فیفا تا قبل از برگزاری انتخابات دهم اسفند ماه است، پاسخی به استعلام بدهد که با استناد به آن بتواند در بخش عضویت در هیأت رئیسه در انتخابات شرکت کند.

داستان حیدر بهاروند اما تفاوت دارد، بهاروند که روز گذشته شایعه شده بود برخی افراد خارج از محدوده فوتبال و حتی ورزش او را به سمت نامزد سیاسی حاضر در انتخابات فدراسیون فوتبال برده اند تا بهاروند آرای طیف همراه خودش را در سبد این نامزد بریزد و در عوض اجازه داشته باشد همان سازمان لیگ را برای خودش حفظ کند، هیچ شانسی برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ندارد ولی امیدوار است با پیروزی نامزد موردنظرش، به عنوان سرپرست نایب رئیسی دوم یا همان سرپرست سازمان لیگ به مجمع معرفی شود.

جادوگر و همه اتفاقات عجیب این چند روز

در ابتدای حضور علی کریمی به عنوان نامزد در انتخابات فدراسیون همه اهالی فوتبال و همبازیان سابق و دوستانش از وی حمایت کردند، اما در میان برخی کارشناسان معتقدند کریمی شانسی برای پیروزی در انتخابات پیش رو را ندارد.

شائبه مهندسی انتخابات فدراسیون همیشه شوخی یا جدی گفته شده اما به نظر می‌رسد افرادی که در گذشته یا حال سهمی در انتخابات فدراسیون داشته اند این موضوع را به نوعی تأیید می‌کنند، با این تفاسیر جادوگر فوتبال ایران تا لحظه آخر قصد ماندن در صحنه انتخابات را دارد و نمی‌خواهد به انصراف فکر کند، حتی شعار کریمی در انتخابات فوتبالم پاکم آرزوست عنوان شده و باید دید در صورت انتخاب احتمالی چقدر در تحقق آن تلاش خواهد کرد.

از سوی دیگر کریمی روز یک شنبه در مناظره بین نامزدهای نهایی کرسی ریاست شرکت نکرد و دلیل آن را ضبطی بودن برنامه عنوان کرد، این در حالی است که شهاب‌الدین عزیزی خادم، مصطفی آجرلو، کیومرث هاشمی در برنامه فوتبال برتر شرکت و برنامه‌های چهارساله شأن را به فوتبال دوستان ارائه کردند.

حاشیه دیگری که روزهای اخیر برای جادوگر پیش آمد عدم مجوز ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) برای انتشار برنامه انتخاباتی اش در محیط مجازی بود.

ظاهراً سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر برنامه ویژه علی کریمی را مناسب پخش در شبکه نمایش خانگی تشخیص نداده و محتوای آن را نامناسب برای پخش عمومی دانسته است، به همین خاطر هم پخش این برنامه توقیف شده و اجازه نمایش آن صادر نشده است.

کدامیک به صندلی داغ ریاست تکیه می زند؟

در این برنامه مهدی مهدوی‌کیا، خداداد عزیزی و علیرضا منصوریان در کنار علی کریمی حضور داشتند و به موضوعات روز فوتبال ایران می‌پرداختند، البته باید در نظر گرفت که این اولین باری نیست که ساترا جلوی پخش یک برنامه مخصوص شبکه نمایش خانگی را گرفته و پیش از این هم این سازمان مجوز ساخت برنامه جدید عادل فردوسی پور که با نام «نود نو» شناخته می‌شد را صادر نکرد، با این حال شنیده می‌شود علی کریمی قصد دارد روزهای آتی برنامه اش را در اینستاگرام یا دیگر پیام رسان های خارجی منتشر کند.

مناظره‌ای نه چندان داغ!

در شرایطی که علی کریمی با ارسال نامه‌ای به صداوسیما از حضور در جمع کاندیداها خودداری کرده بود، حضور سه نامزد انتخاباتی در برنامه فوتبال برتر که به صورت ضبطی تهیه شده و روی آنتن می‌رفت مجادله و بحث خاصی را پیرامون خود ایجاد نکرد، در این برنامه نامزدها در شش محور برنامه‌های خود را اعلام کرده و سپس محمد میثاقی مجری برنامه، در زمان ۵ دقیقه از آنها سوالات چالشی پرسید و در نهایت هم خود آنها در یک زمان ۵ دقیقه‌ای آخرین صحبت‌های خود را در درباره انتخابات و شرایطش به زبان آوردند.

آن‌چه که در این میان جالب توجه بود، فضای محترمانه بین هر سه نامزد و اداره این مناظره توسط میثاقی با دردسری کاملاً اندک بود، اگرچه مصطفی آجرلو مدیرعامل سابق باشگاه پاس که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد و حضور محمد علی آبادی در ریاست سازمان تربیت بدنی چالش‌هایی با او داشت. کیومرث هاشمی را چند باری مورد خطاب جملاتش قرار داد اما این معاون سابق تربیت بدنی هرگز به این چالش‌ها پاسخ نداد، شاید و به همین دلیل هم مناظره شب گذشته آنچنان گرم از کار در نیامد و بازتابی آن چنانی در فضای شبکه‌های اجتماعی نداشت، چرا که نامزدها سعی کردند در این برنامه همدیگر را زیر سوال نبرند.

یک شنبه هفته آینده، انتخابات مهمی در ورزش کشور برگزار می‌شود و هر شخصی از ۴ کاندید حاضر بر منصب ریاست بنشیند کار سختی را برای موفقیت فوتبال کشورمان در پیش خواهد داشت، مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر، مسابقات آسیایی و تورنمنت‌های مهمی که در قالب فوتبال و فوتسال آقایان و بانوان برگزار می‌شود سنگ محکی برای فوتبال ایران در دنیا خواهد بود، باید دید روز مهم فوتبال ایران در نهایت به کدام اسم ختم خواهد شد.

کد خبر 477412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.