۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۴
کرونا شهرها را سبز کرد

شیوع بیماری همه گیر کووید -۱۹ این فرصت را در اختیار مقامات شهری بارسلونا قرار داد تا با اجرای ابتکارعمل‌های مربوط به کاهش ترافیک مانند بستن بعضی از خیابان‌ها در روزهای آخر هفته، گسترش خطوط دوچرخه سواری و ایجاد مناطق جدید مخصوص عابران پیاده، به کاهش آلودگی هوا و پایداری شهر کمک کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شیوع بیماری کووید -۱۹ و آغاز دوران قرنطینه باعث شد افراد بیش از پیش به تأثیر طبیعت بر سلامت روان و نقش مهم آن در زندگی توجه کنند. افرادی که در شهرها زندگی می‌کنند، اهمیت وجود فضای سبز در کنار محیط زندگی خود را بیشتر درک کرده‌اند و خواهان درختان، بوته‌ها و انواع گیاهان در خیابان‌ها، پارک‌ها و باغ‌ها هستند. به همین دلیل معماران منظر نیز همواره در مورد تغییر طراحی شهری و اضافه کردن فضاهای سبز به محیط شهر تلاش مضاعف داشته‌اند. آن‌ها معتقد هستند که پوشش گیاهی باید در تمام قسمت‌های شهرها مانند پشت بام‌ها، نمای ساختمان‌ها، پیاده‌روها، خیابان‌ها و حتی فضاهای بلا استفاده وجود داشته باشد.

کرونا شهرها را سبز کرد

فضاهای سبز می‌توانند نه تنها برای خنک کردن فضاهای شهری، بلکه برای کاهش خطر وقوع سیل در شهرهایی که معمولاً باران خیز هستند، بسیار مؤثر و مفید واقع شود. وقوع سیل ناشی از بارش باران یا طغیان رودخانه باعث بروز مشکلات بسیاری برای شهرنشینان می‌شود، بنابراین وجود فضای سبز در این مناطق به راحتی و بدون صرف هیچ هزینه‌ای مانع بروز خرابی و تلفات می‌شود.

به طور کلی، در شرایط پاندمی کنونی برنامه ریزان شهری نگران وجود ارتباط بالقوه بین آلودگی و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ هستند. نتایج مطالعه انجام شده در ماه آوریل سال گذشته نشان می‌دهد که خطر مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ در میان افرادی که در مناطق آلوده ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کردند بیشتر از دیگران بوده است. شهر بارسلونا که یکی از آلوده‌ترین شهرهای اروپایی است در تلاش است به منظور کاهش آلودگی هوا، میزان عبور و مرور وسایل نقلیه و فضاهای مربوط به پارکینگ‌ها را تا حد ممکن کاهش دهد. علاوه بر این، در سال ۲۰۲۰ میلادی، یک منطقه "آلاینده صفر" برای این شهر در نظر گرفته شد تا به این ترتیب از ورود خودروهای قدیمی و دودزا به مرکز شهر جلوگیری شود.

کرونا شهرها را سبز کرد

شیوع بیماری همه گیر کووید -۱۹ این فرصت را در اختیار مقامات شهری بارسلونا قرار داد تا با اجرای ابتکارعمل‌های مربوط به کاهش ترافیک مانند بستن بعضی از خیابان‌ها در روزهای آخر هفته، گسترش خطوط دوچرخه سواری و ایجاد مناطق جدید مخصوص عابران پیاده، به کاهش آلودگی هوای این شهر کمک کنند. بر این اساس، نتایج یک گزارش منتشر شده در ماه دسامبر سال گذشته نشان داد که بین ماه مارس تا اکتبر، سطح دی اکسید نیتروژن در ۲۶ شهر اسپانیایی ۳۸ درصد کاهش پیدا کرده است. می‌توان گفت که شیوع این همه‌گیری باعث شد بسیاری از اقدامات مؤثر در زمینه کاهش آلودگی هوا سریع‌تر و با قیمت کمتر عملی شود، بنابراین مقامات شهری می‌توانند این روش‌ها را پیش از اجرا روی یک مقیاس بزرگ‌تر، آزمایش و بررسی کنند.

کرونا شهرها را سبز کرد

یکی از اهداف مقامات شهری بارسلونا این است که یک سوم خیابان‌ها در مناطق پر جمعیت مسکونی و تجاری را به فضای سبز تبدیل کنند؛ هزینه اجرای این پروژه تقریباً ۴۶.۵ میلیون دلار ارزیابی شده است. عملی شدن این ایده باعث می‌شود میزان عبور و مرور خودروها و متعاقباً آلودگی هوا به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. مقامات شهری معتقد هستند که بارسلونا پتانسیل تبدیل شدن به یک شهر متفاوت و سالم را دارد. شیوع بیماری کووید -۱۹ نیز در این میان باعث شد اجرای ایده‌های مرتبط با سبزسازی هرچه بیشتر شهر تسریع پیدا کند.

با وجود این که شهرهای اروپایی در حال سبزتر شدن هستند، اما با مشکل محدودیت فضا دست و پنجه نرم می‌کنند. افزودن فضای سبز به یک شهر قدیمی اروپایی دشوارتر از انجام دادن این کار در یک شهر نسبتاً جدید آمریکایی با تراکم کمتر است. در شهرهایی با بیشترین تراکم، مناطق سبز باید با فضاهای مخصوص پارکینگ، ساختمان‌های عمومی و خصوصی، خیابان‌ها و پیاده‌روها به رقابت بپردازد، که کار آسانی نیست. سرمایه گذاری و مشکلات مالی نیز یکی دیگر از موانع سبزسازی شهری در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال، سنگفرش کردن یک محیط هزینه‌ای جز نگهداری آن ندارد، اما حفظ یک فضای سبز بسیار هزینه‌بر و گران است. برنامه ریزان شهری باید برای مقابله با این استدلال، تأثیر فضای سبز بر سلامت و رفاه شهروندان و محیط زیست را در نظر بگیرند و اقدامات مؤثری در این زمینه انجام دهند.

کرونا شهرها را سبز کرد

کد خبر 477400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.