فرهنگ، نگاه نو و جدید می‌خواهد

رئیس شورای شهر مشهد مقدس گفت: نسبت به حوزه فرهنگی باید نگاه نو و جدیدی داشته باشیم؛ تحولات فرهنگی بسیار سریع هستند و از سوی دیگر برماست که به نیازهای فرهنگی شهروندان پاسخ دهیم.

به گزارش ایمنا، محمدرضا حیدری در چهل و سومین نشست کمیسیون فرهنگی و اجتماعی مجمع کلانشهرهای کشور، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های جدی که مدیریت‌های شهری کشور با آن مواجه هستند و در این نشست نیز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت، تعیین تکلیف و روشن شدن وضعیت حوزه فرهنگ و مأموریت‌های شهرداری در این بحث است.

وی افزود: باید روشن شود که با وجود متولیان متعدد در حوزه فرهنگ، شهرداری‌ها باید چه نقش و رسالتی را ایفا کنند؟ مسئولیت ما در بحث زیرساخت‌های فرهنگی چیست؟ آیا مسئولیت این حوزه نیز باید همچون شهرسازی و حمل‌ونقل و … که رسالت اصلی آن به‌عهده دولت است، به شهرداری واگذار شود؟ آن هم در شرایطی که شهرداری‌ها با بحران منابع پایدار مواجه هستند و دولت نیز قادر به نقش‌آفرینی و ایفای رسالت‌های قانونی خود نیست.

رئیس شورای شهر مشهد مقدس با بیان اینکه در بحث سرانه زیرساخت‌های حوزه فرهنگی دچار عقب‌ماندگی هستیم، افزود: متولی تأمین این زیرساخت‌‎ها، دستگاه‌های دولتی هستند ولی این شهرداری است که بخشی از منابع خود را صرف ایجاد زیرساخت‌ها می‌کند تا بلکه بتوان گامی در جهت جبران کاستی‌ها برداشت.

وی ادامه داد: مدیریت شهری و شهرداری باید روی حوزه فرهنگ عمومی متمرکز شود ولی با توجه به فرصت و منابع محدود و پرداختن به حوزه‌های مختلف فرهنگی، از این حوزه غافل شده‌ایم؛ آن هم در شرایطی که مهمترین رسالت ماست.

حیدری با بیان اینکه شورای پنجم سعی کرده به سمت اصلاح و تقویت حوزه فرهنگ عمومی و رویکردهای این حوزه، بویژه فرهنگ شهروندی گام بردارد، گفت: خوشبختانه علاوه بر این‌ها، در بحث‌های هویتی، میراثی، گردشگری و حمایت از هنرمندان و توسعه زیرساخت‌ها نیز اقدامات ارزنده‌ای شده است.

وی افزود: در بحث فعالیت‌های حوزه فرهنگی، نیازمند تغییر رویکرد و رویه و اعمال نگاه ویژه هستیم چراکه این حوزه با سرعت بالایی در حال تغییر و تحول بوده و آثار آن هم در حوزه فرهنگ کاملاً ملموس است.

رئیس شورای شهر مشهد مقدس با بیان اینکه نظریه‌پردازان اجتماعی برای ترسیم و تعریف جامعه به سراغ فرآیندهای عمومی حوزه تحول فرهنگ می‌روند، تصریح کرد: در حوزه فرهنگ، مفهومی تحت عنوان تکنولوژی فرهنگ‌سازی وجود دارد؛ تکنولوژی فرهنگ سازی اثرگذاری اقدامات فرهنگی در ایجاد تغییرات فرهنگی مدنظر ما را بررسی می‌کند.

وی، شناخت را مهمترین پایه در حوزه تکنولوژی فرهنگ‌سازی دانست و افزود: این شناخت به معنای شناخت تحولات جامعه و نگرش‌های افراد است؛ نگرش‌هایی که شخصیت انسان را تشکیل می‌دهد.

حیدری ادامه داد: ما باید بدانیم که در زیر پوست شهر و لایه‌های مختلف آنچه می‌گذرد ولی متأسفانه همیشه از آنها غافل بوده‌ایم و در سایه همین غفلت برنامه‌ریزی می‌کنیم که مطابق با نیاز جامعه نیست.

وی با بیان اینکه کشورهای موفق در بحث‌های فرهنگی پیوسته نگرش سنجی می‌کنند، جامعه و تحولات اجتماعی را مورد سنجش قرار می‌دهند، گفت: این کشورها اغلب از طیف‌های نگرش سنجی قوی و مستندی بهره می‌برند و جامعه را در آن مداخله می‌دهند، پس از دست‌کاری، تغییرات را بررسی می‌کنند.

رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: ما در این بحث به شدت دچار فقر و نقصان هستیم؛ البته وزارت ارشاد حدود دو دهه قبل نسبت به نگرش سنجی اقدام کرد ولی طی سال‌های اخیر چنین اقدامی را شاهد نبودیم تا بدانیم وضع جامعه و شرایط فرهنگی جامعه، به معنای واقعی چگونه است.

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های جدی ما عدم آگاهی از وضعیت فرهنگی جامعه است، افزود: همین عدم آگاهی امکان پیش‌بینی رفتار را از ما سلب کرده و به تبع آن با بحران‌های مختلفی مواجه می‌شویم و به دلیل عدم آمادگی برای مقابله با بحران‌ها، کنترل بحران نیز برای ما دشوار می‌شود.

حیدری با تاکید بر لزوم توجه به تکنولوژی فرهنگ سازی که سال‌ها مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: شورای پنجم و مدیریت‌های شهری در همین مدت اندک پیش‌رو هم می‌توانند روی این موضوع متمرکز شوند و اعتبارات لازم را به آن اختصاص دهند.

وی افزود: نسبت به حوزه فرهنگی باید نگاه نو و جدیدی داشته باشیم؛ تحولات فرهنگی بسیار سریع هستند و از سوی دیگر برماست که به نیازهای فرهنگی شهروندان پاسخ دهیم؛ اگر مردم پاسخ درخور و مناسب را دریافت نکنند، معطل نمی‌مانند و به طریق دیگری آن را اخذ می‌کنند

کد خبر 477351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.