مواد غذایی مفید برای کاهش فشار خون/میوه سردخانه‌ای نخوریم

قند فروکتوز متهم بروز التهاب در بدن، پرهیز از خوردن میوه سردخانه‌ای، رژیم غذایی در دوران نقاهت کرونا، تأثیر مصرف زیاد غلات تصفیه شده در افزایش مرگ زودرس، لیموترش و نابودی سلول‌های سرطانی و مواد غذایی مفید برای کاهش فشار خون را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تحقیقات جدید نشان داد مصرف رژیم غذایی سرشار از فروکتوز ممکن است مانع عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن شود که تاکنون چگونگی آن ناشناخته بوده است. فروکتوز به طور معمول در نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی‌ها و غذاهای فرآوری شده یافت می‌شود.

فروکتوز به طور گسترده‌ای در تولید مواد غذایی استفاده می‌شود که با چاقی، دیابت نوع دو و بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط است. مصرف فروکتوز در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است، با این حال، درک تأثیر فروکتوز بر سیستم ایمنی بدن افرادی که مصرف بالایی از این ترکیب را دارند پیش از این محدود بوده است.

بررسی محققان انگلیسی نشان داد فروکتوز باعث التهاب در سیستم ایمنی بدن می‌شود و این فرآیند مولکول‌های واکنشی بیشتری تولید می‌کند که با التهاب همراه هستند. این نوع التهاب می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب برساند و باعث شود ارگان‌ها و سیستم‌های بدن آنطور که باید عملکرد مطلوب نداشته باشند که منجر به بیماری می‌شود. در این بررسی فهم بیشتری از چگونگی ارتباط فروکتوز با دیابت و چاقی به دست آمد زیرا التهاب سطح پایین اغلب با چاقی همراه است.

مواد غذایی مفید برای کاهش فشار خون/میوه سردخانه‌ای نخوریم

لیموترش و نابودی سلول‌های سرطانی

نتیجه آزمایشات آزمایشگاهی که از سال ۱۹۷۰ انجام شده است نشان می‌دهد که لیمو ترش سلول‌های سرطانی ۱۲ نوع سرطان از جمله سرطان روده، سینه، پروستات، ریه و پانکراس نابود می‌کند. لیمو ترش، شیمی درمانی می‌کند و آب لیموترش در جلوگیری از سرطان سودمند است، محصولی معجزه گر در نابودی سلول‌های سرطانی که ۱۰ هزار بار قوی‌تر از شیمی درمانی عمل می‌کند و عوارض جانبی شیمی درمانی را ندارد. جالب‌ترین خاصیت لیمو ترش بر روی کیست‌ها و تومورها است، لیموترش فشار خون را تنظیم می‌کند، ضد افسردگی است و با استرس و اختلالات عصبی مبارزه می‌کند.

تأثیر مصرف زیاد غلات تصفیه شده در افزایش مرگ زودرس

پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافتند، خوردن بیش از هفت قسمت غلات تصفیه شده در روز می‌تواند خطر مرگ زودرس را ۲۷ درصد افزایش دهد، غلات تصفیه شده موادی هستند که در غذاهایی مانند برنج سفید، نان سفید و پاستای سفید یافت می‌شود.

با توجه به اینکه افراد زیادی از مصرف غلات تصفیه شده لذت می‌برند، مطالعه جدید هشدار داده است که خوردن بیش از حد بسیاری از آن‌ها می‌تواند عواقب جدی داشته باشد. کربوهیدرات‌های تصفیه شده از جمله کروسان، نان سفید و ماکارونی، قسمت‌های زیادی از فیبر را حذف کرده‌اند، به این معنی که آن‌ها سریع‌تر تجزیه و منجر به افزایش سریع سطح قند خون می‌شوند. محققان دانشگاه سایمون فریزر کانادا تأکید دارند افراد باید مصرف غلات تصفیه شده را محدود کنند و مبادله آن‌ها را برای غلات کامل در نظر بگیرند.

رژیم غذایی در دوران نقاهت کرونا

عضو هیئت علمی گروه تغذیه بالینی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: احساس ضعف، خستگی، کاهش وزن و مقاومت بدن از علائم ایام نقاهت کرونا است که برای بهبود آن نیاز به مصرف پروتئین در هر وعده غذایی است، باید در نظر داشته باشیم کاهش وزنی که در زمان بستری در بیمارستان در ایام نقاهت کووید- ۱۹ رخ می‌دهد را باید با مصرف مواد غذایی پروتئین، کالری و انرژی‌زا جبران کنیم.

مواد غذایی مفید برای کاهش فشار خون/میوه سردخانه‌ای نخوریم

احسان حجازی، افزود: مواد غذایی پر پروتئین انواع گوشت‌ها، ماهی‌ها، و تخم مرغ، حبوبات، فراورده‌های لبنی، کره بادام زمینی، مغزها و آجیل‌ها است، سعی کنیم در هر وعده غذایی کربوهیدرات‌های کامل اعم از نان سبوس دار و غلات کامل، سبزیجات و میوه‌ها در هر وعده غذایی مصرف کنیم. چرا که این مواد غذایی، املاح و ویتامین نیاز بدن در دوران نقاهت کرونا را تأمین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در دوره نقاهت کرونا باید روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات اعم از آب، آب میوه طبیعی، شیر و یا مکمل تغذیه که در آب قابل حل است، در میان وعده‌ها استفاده شود، گفت: مصرف مایعات کمبود کالری بدن در این دوران را جبران می‌کند و به دنبال آن بهتر است تعداد وعده‌های غذایی کوچک را افزایش دهیم به طوری که روزانه حداقل ۴ تا ۶ وعده غذایی با توجه به برخورداری از پروتئین هر چند ساعت یک بار مصرف شود.

وی اظهار کرد: اگر اشتها در بیمار مبتلا به کرونا در ایام نقاهت کم است، باید غذایی مصرف کند که غنی از پروتئین، کالری و انرژی‌زا مانند پنیر، ماست‌های پر پروتئین، کره بادام زمینی، شیر کامل، آب گوشت و سس گوشت برخوردار تا غذا از لحاظ مواد مغذی غنی‌تر شود.

میوه سردخانه‌ای نخوریم

یک متخصص تغذیه با اشاره به عوارض میوه‌های سردخانه‌ای، اظهار کرد: میوه‌های نگهداری شده در سردخانه‌ها به ویژه مرکبات که برای فصل بهار در انبارها نگهداری می‌شود در طولانی مدت خاصیت‌شان را از دست می‌دهند.

سمیرا مرادی، افزود: هنگامی که پرتقال در سردخانه نگهداری می‌شود، ویتامین C موجود در این میوه از بین می‌رود و این مسئله باعث خارج شدن خاصیت آنتی‌اُکسیدان آن می‌شود.
وی تصریح کرد: میوه‌های سردخانه‌ای هیچ خاصیتی نداشته و فقط رنگ و لعاب دارد که در بسیاری از موارد این میوه‌ها باعث بروز بیماری‌های مختلفی می‌شود.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: محیط سردخانه باعث می‌شود آنتی‌اُکسیدان موجود در میوه و به‌خصوص مرکبات خارج شود و این عمل زمینه ایجاد رادیکال‌های آزاد را در میوه سردخانه‌ای فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: رادیکال آزاد موجود در میوه باعث بروز سرطان‌های مختلفی شده و افراد مصرف کننده را با مشکلات جدی رو به رو می‌کند، برای حفظ سلامتی بدن، باید تا حد ممکن از خوردن میوه‌های سردخانه‌ای پرهیز کنیم.

مواد غذایی مفید برای کاهش فشارخون

برای کاهش فشار خون، از داروهای مختلفی استفاده می‌شود، اگرچه تغییر سبک‌زندگی و رژیم غذایی می‌تواند فشار خون را کاهش داده و خطر درگیری افراد با بیماری‌های مختلف قلبی را کمتر کند، برخی از مواد غذایی که به کاهش فشار خون کمک می‌کند، عبارتند از:

مرکبات

میوه‌های خانواده مرکبات مثل لیمو، پرتقال و گریپ فروت، می‌توانند تأثیر قوی در کاهش فشار خون داشته باشند. آن‌ها سرشار ویتامین‌ها و مواد غذایی هستند که می‌تواند قلب شما را سالم نگه‌دارد.

مواد غذایی مفید برای کاهش فشار خون/میوه سردخانه‌ای نخوریم

سالمون و ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب یک منبع سرشار از امگا -۳ هستند، ماده غذایی که تأثیر قابل توجهی در سلامت قلب دارد و این نوع چربی‌ها می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

پسته

پسته سرشار مواد غذایی مختلف است و تغذیه آن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. مطالعه ۲۱ تحقیق مختلف نشان داده است که در میان تمام آجیل‌ها، پسته بیشترین تأثیر را در فشار خون دارد.

هویج

اگرچه هویج را می‌توان به شکل‌های معمولی و پخته مصرف کرد، اما یک مطالعه روی ۲۱۹۵ نفر از سن ۴۰ تا ۵۹ نشان می‌دهد که مصرف هویج نپخته تأثیر زیادی در کاهش فشار خون دارد.

بروکلی

بروکلی مملو از آنتی‌اکسیدان است، ماده غذایی که به کاهش فشار خون کمک می‌کند. یک مطالعه روی ۱۸۷۴۵۳ نفر نشان می‌دهد کسانی که هفته‌ای چهار بروکلی می‌خورند، به احتمال کمتری با خطر فشار خون درگیر می‌شوند.

کد خبر 477349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.