۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
راهی که شورایاری‌ها آمدند

رئیس ستاد هماهنگی شورایاران با بیان اینکه شورایاری‌ها به قوت خود برقرار و متکی به خودشان هستند و در پیوستگی با هم مشکلات شهر را می‌توانند حل کنند گفت: ما به وعده‌هایی که به شورایاران دادیم عمل کردیم.

‌به گزارش ایمنا، احمد مسجد جامعی در دیدار رئیس شورای شهر تهران با رابطین شورایاری‌ها به سیر ارتباط شورایاری با شورای شهر در طول ادوار شورا پرداخت و اظهار کرد: از دوره اول شورا قواعد برای پشتیبانی از شورایاری‌ها ناقص بود. آن دوران متأثر از فضای مشارکت مدنی و فعالیت‌های مدنی و شورایاران نیز در این دسته گنجانده شدند.

وی ادامه داد: در دوره دوم کسانی که آمدند آبادگران بودند و از کلمه آبادگران هم معلوم است که فعالیت‌ها در دسته فعالیت‌های عمرانی جا می‌گیرد لذا فعالیت شورایاری‌ها هم در این دسته جای گرفت.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در دوره اول شورا، فعالیت شورایاران در زمره فعالیت کمیسیون فرهنگی اجتماعی گذاشته شد و در دوره دوم هم همین روال ادامه پیدا کرد.

وی افزود: یادم می‌آید در پایان آن دوره نظرسنجی انجام شده بود که بیان‌گر رضایت نسبی نسبت به عملکرد شورایاران در زمینه فرهنگی بود اما گله‌مندی وجود داشت از اینکه حرف شورایاری‌ها در زمینه‌های دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

مسجد جامعی اضافه کرد: در دوره سوم شورا دایره فعالیت شورایاران وسیع‌تر شد به گونه‌ای که در این دوره ۵۰ شماره نشریه از سوی شورایاری منتشر شد که در طول تاریخ بلدیه بی سابقه است. در دوره سوم شورا، شورایاران در صحن شورا گزارش دادند و این باعث شد شورایاری‌ها وجه جدی تری به خود گیرند گرچه در هیچ جلسه در صوت جلسه‌ها نامشان آورده نمی‌شد با این وجود شورایاری‌ها در دوره سوم در تدوین بودجه و بودجه‌ریزی مناطق نیز مشارکت داده شدند که این هم اتفاق مبارکی بود.

رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت: دوره چهارم شورا مصادف با این بود که اعتبارات شورایاری‌ها در دل شهرداری قرار گرفت و این امر سبب شد که بدنه ستاد شورایاری متورم شود، امکانات افزایش پیدا کند اما ساختار مردمی آن از بین رفت. شما توجه داشته باشید که در دوره سوم شورا، دبیر خانه شورایاری تنها با ۹ نفر اداره می‌شد و همین تعداد توانسته بودند ۳۰ نشست پژوهشی برگزار کنند و ارتباط تنگاتنگ با شورایاران داشته باشند اما این افزایش اعتبارات سبب تضعیف شورایاری‌ها شد.

وی ادامه داد: با این حال در دوره چهارم که در سال اول ریاست شورا بر عهده خود من بود اتفاقات خوبی هم افتاد از جمله اینکه ارائه گزارش شورایاری‌ها از انتهای جلسات به ابتدای جلسات منتقل شد و از طرف دیگر اصلاحیه‌ای به مصوبه شورایاری‌ها مصوب شد که بر طبق آن از هر کمیسیون یک نفر در ستاد شورایاری‌ها حضور داشته باشد که این امر مصادف با دوره چهارم و افزایش تعداد کمیسیون‌ها به شش کمیسیون بود لذا از هر کمیسیون در ستاد یک نفر حضور داشت که این امر می‌توانست در نسبت با فعالیت‌های شورا باشد و اتفاق مبارکی بود.

مسجد جامعی در ادامه سخنان خود گفت: من در شورای پنجم و در ابتدای انتخابات شورایاری‌ها پنج قول به شما دادم که فکر می‌کنم به این پنج قول عمل کرده‌ایم؛ نخست بحث پروژه‌های محله‌ای بود که ما همواره اعتقاد داشتیم راه توسعه شهر از پروژه‌های محله‌ای و ارتقا کیفیت زندگی در محلات شروع می‌شود و خوشبختانه در این دوره با همت اعضای شورا به ویژه آقای فراهانی به این مهم پرداخته شد. در این دوره در نام گذاری محله‌ای شورایاران دخیل شدند، خاطرات محله جمع‌آوری شد و ارائه گزارش شورایاران در صحن شورا که به آن عمل کردیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر یادتان باشد از ابتدای شورای پنجم تا اتمام برگزاری انتخابت شورایاری‌ها گزارشی از سوی شورایاری‌ها در صحن داده نشد که البته من بسیار مخالف بودم ولی با پیگیری‌هایی که صورت گرفت این مهم هم محقق شد و امروز گزارش شما مؤثر است.

وی افزود: قول دیگری که داده بودیم این بود که با ریاست شورا قرار گذاشتیم که در مناطق حضور پیدا کنیم ولی این موضوع مصادف با شیوع کرونا ویروس شد و به واسطه شرایط استثنایی کشور محقق نشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: مسائل شورایاری‌ها را خود شورایاری‌ها باید حل کنند و شورایارها متکی به خود هستند و کارشان را پیش می‌برند و در پیوستگی به هم می‌توانند مشکلات شهر را حل کنید.

مسجد جامعی افزود: یک شبهه‌های را هم رفع کنم که هیچ کس در هیچ کجا نمی‌تواند ادعا کند که کسی برای من کار انتخاباتی کرده است.

کد خبر 477338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.