واعظی: برای تعیین تکلیف لوایح FATF حاضر به هرگونه همکاری هستیم

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: موضوع لوایح مرتبط با FATF  آنقدر برای آینده روابط خارجی به خصوص روابط بانکی مهم می‌دانیم که حاضریم هر طور که بخواهند همکاری و روشنگری کنیم که زودتر درتشخیص مصلحت نظام به تصمیم برسند.

به گزارش ایمنا، محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت با اشاره به نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام با بعضی از اعضای دولت درباره دو لایحه پالرمو و سی اف تی، این دو لایحه را مهم ارزیابی کرد و اظهار کرد: شرایط بین‌المللی تغییر کرده است و کشورهای مختلفی هم برای بعد از تحریم با ما تماس می‌گیرند که چگونه همکاری‌ها گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه حل این دو لایحه خیلی مهم است، گفت: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها کاری نکنیم که خود تحریمی داشته باشیم و مانع روابط بانکی شود. مساله پالرمو و CFT در دنیا به عنوان یک روال عادی مطرح است و امروز هم به غیر چند کشور تمام کشورهای دنیا به این مساله پیوسته اند. بنابراین اگر ما بخواهیم خودمان را منزوی کنیم کار درستی نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور جلسه تعدادی از اعضای دولت با مجمع تشخیص مصلحت را خوب ارزیابی کرد و گفت: آقای دژپسند، زنگنه، ظریف، همتی و خانم جنیدی در جلسه حضور داشتند. هفته قبل هم در این مورد جلسه برگزار شده است.

واعظی اضافه کرد: این موضوع آنقدر برای آینده روابط خارجی به خصوص روابط بانکی مهم می‌دانیم که حاضریم هر طور که بخواهند همکاری و روشنگری کنیم که زودتر در تشخیص مصلحت نظام به تصمیم برسند و با توجه به شرایط امروز امیدواریم تصمیمی باشد که به اقتصاد کشور کمک کند.

وی یادآور شد: همه مردم فهمیدند که دولت این دو لایحه را تصویب و پیگیری کرده است و در مجلس قبل هم تصویب شده و از شورای نگهبان هم عبور کرده و الان در مجمع تشخیص مصلحت است بنابراین چشم مردم به مجمع است که تصمیم بگیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد رئیس‌جمهوری به مجمع و اینکه اطلاعات مربوط به راه‌های دور زدن تحریم را به FATF نمی‌دهیم، گفت: فعالیت‌هایی وجود دارد که در داخل کشور انجام می‌شود و امنیت آن را هم حفظ می‌کنید اما یکسری روابط خارجی وجود دارد که همه دنیا با هم انجام می‌دهند وقتی بانک ما با یک بانک خارجی کار می‌کند، نیاز است که در حد نُرم بین‌المللی بتوانند باهم کار کنند. امروز هم در یک حدی این کار انجام می‌شود.

واعظی افزود: اینکه ما بخواهیم یک کالایی بخریم یا بفروشیم که یک کار سری و محرمانه نیست، بنابراین صحبت‌هایی که در گذشته انجام می‌شد این بود که در دوران تحریم که آمریکا با جنگ اقتصادی نمی‌خواهد ما کالا وارد کنیم و صادرات داشته باشیم، اگر بخواهیم از طریق FATF کار کنیم، ممکن است نمی‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم که البته ما به این مساله اعتقاد نداشتیم بنابراین کاری که برای دور زدن تحریم‌ها می‌کردیم یک بحث است و کاری که انجام می‌دهیم بحث دیگری است.

وی در پاسخ به سوالی درباره جدیدترین گزارش آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: ما از روز پنجم اسفند بر اساس قانون، پروتکل الحاقی را که داوطلبانه در برجام پذیرفته بودیم، متوقف کردیم. طبیعی است این اتفاق نه برای آژانس و نه برای اعضای برجام خوشایند نیست و ابراز تأسف هم کرده‌اند ولی به هر حال قانونی بوده و دولت هم مصمم بود که این قانون کشور اجرا شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: اینکه آنها می‌گویند پیامد دارد، مشخص است و آنها هم که تعهدات خودشان را در مقابل ایران انجام نداده‌اند، آن هم پیامد دارد. اگر می‌خواهند همه چیز بر روال قبل و روابط صحیح برگردد لازمه آن این است که طرف‌های مقابل به تعهدات خودشان در برجام پایبند باشند و حدود هزار و ۶۰۰ تحریمی را که در ۴ سال دولت ترامپ علیه مردم ایران و حکومت ایران وضع شده لغو شود. اگر این کارها را انجام دهند مشخص است که همه چیز به روال گذشته برمی‌گردد.

واعظی تصریح کرد: ما مصمم هستیم و برجام باید منافع ما را تأمین کند، برجام باید بتواند آنچه که هدف‌گذاری شده برسد و ما بتوانیم از منافع آن برخوردار باشیم. لذا تلاش ما بر این است که بر اساس آنچه که رهبر انقلاب اسلامی رهنمود داده‌اند انجام شود و تلاش خواهیم کرد که روی اصولی که منافع کشور منافع را تأمین می‌کند بایستیم.

وی درباره این ادعا که در جایی چیزی پیدا شده گفت: ما یک بار در گذشته درباره این مسائل با آژانس صحبت کردیم و این مدارک، مربوط به گذشته است ما یک بار مرور کردیم و این پرونده بسته شده است. عملاً آنچه گفته می‌شود چیز جدیدی نیست و از زمانی که جمهوری اسلامی ایران مذاکرات خود را با آژانس شروع کرده، اتفاق جدیدی نیفتاده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره مأموریتی که روز گذشته رئیس مجلس به رؤسای امنیت ملی و انرژی برای تعامل با دولت داده است، اظهار کرد: ما همواره از اینکه جلسه و همکاری داشته باشیم استقبال می‌کنیم. اتفاقی که روز دوشنبه در مجلس افتاد برای ما خیلی عجیب بود. ما قانون را اجرا کردیم و مصمم بودیم بر اینکه قانون را اجرا کنیم و برای خودمان هم مهم بود برای اینکه به کشورهای خارجی بگوییم که دولتی که در ایران بر سر کار است اگر قانون خود را اجرا نکند طبیعی است که به آنچه که با آن‌ها نیز امضا می‌کند، به آن هم متعهد نیست.

واعظی خاطرنشان کرد: بنابراین چیزی که مهم است این است که در ابتدا قانون کشور خودمان اجرا شود و ما خودمان بر این موضوع اصرار داشتیم و به خوبی آن را اجرا کردیم. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جلسه گذاشت و اتفاقاً در آن جلسه آقای قالیباف حضور داشت و در شورای عالی امنیت ملی هم وقتی بحث شده رئیس مجلس حضور داشته است و آنچه که مصوبات جلسه بوده و به تأیید مقام معظم رهبری رسیده به رئیس مجلس هم ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه رئیس مجلس در همه مراحل حضور داشته و کاری هم که ما انجام دادیم بر اساس همان مصوبه و حفظ قانون بوده ما گمان می‌کردیم نقش رئیس مجلس این است که گزارشی از آنچه که اتفاق افتاده است را به نمایندگان مجلس بدهند. که این کار انجام نشد و متأسفانه مجلس مدیریت نشد و شرایطی به وجود آمد و این همه بداخلاقی‌ها و تهمت‌هایی به دولت و مسئولین زده شد که به هیچ عنوان در شأن مجلس و نظام ما نبود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: بعد از اینکه رهبر انقلاب در ملاقاتی که نمایندگان مجلس خبرگان خدمت ایشان رسیده بودند تذکر دادند، بعد از تذکر عنوان کردند که بیاییم و با هم تعامل کنیم. ما از روز اول که این مجلس بر سر کار آمده اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم به خاطر مردم تعامل کنیم.

واعظی ادامه داد: اگر تعامل نزدیک میان سه قوه و یا دو به دو باشد، مردم از این سود می‌برند و همین الان هم با اینکه دیرهنگام است ولی ما همیشه استقبال می‌کنیم و امیدوار هستیم که آنچه رهبر انقلاب که هم در ارتباط با بودجه و هم در این ارتباط تذکر داده‌اند آویزه گوش باشد و این‌طور نباشد که هر بار آنها کاری انجام دهند و بعد بخواهند اصلاح کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره شکایت نمایندگان از رئیس جمهوری درباره اجرای این مصوبه بعد از توصیه رهبری اظهار کرد: در داخل مجلس بر اساس قانون آئین‌نامه داخلی مجلس هر کدام از این اقدامات یک سیر بررسی دارد. اینکه در طول یک ساعت هم امضا جمع شد، هم کمیسیون بررسی کرد و آن هم بدون حضور نماینده دولت و هم نتیجه را به هیأت رئیسه ارائه دادند و هیأت رئیسه آن را در صحن مطرح کرده و امضا گرفتند، این بیشتر یک کار هیجانی است تا اینکه منطقی باشد و بخواهند موضوعی را راستی‌آزمایی کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور اضافه کرد: البته ما موضوع را دنبال نکردیم ولی به نظر می‌رسد بعد تذکر رهبر انقلاب، خودشان باید اصلاح کنند.

خبر تکمیل می‌شود…

منبع: ایرنا

کد خبر 477320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.